Hjelp

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
transparent
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Feb 2015, 21:52
Kjønn: Ikke oppgitt

Hjelp

Post by transparent »

Hei! Jeg har to hannrotter. De bor i hvert sitt bur. De var venner og bodde i samme bur en periode, men nå kan de ikke fordra hverandre.
Jeg har prøvd å re-introdusere dem ved flere tilfeller, og det har ikke gitt noe positivt utfall. Hverken for rottene eller meg.
Når de har hatt slåsskamp har det vært så ille at de nesten har bitt hverandre til blods. Når jeg har separert dem under fighten dems har det vært så ille at jeg tre av mange ganger har jeg blitt bitt i fingrene slik at jeg har måttet dratt til legevakta og fått antibiotika osv.
Jeg har hørt det går å kastrere rotter, men er usikker på om noen gjør det i Oslo, + pris? Jeg har begrenset med hvor mye penger jeg kan bruke på rottene siden jeg ikke har jobb.
Av helsemessige årsaker hadde det vært lettere for meg om rottene var venner og bodde i samme bur, hvilket de ikke gjør somsagt. Da hadde det ikke vært så mye styr med å passe på 2 bur.
Det er endel stress å ha 2 rotter i 2 forskjellige bur. Det blir litt for slitsomt i lengden for meg siden jeg har flere dyr enn rotter. Blant annet marsvin.
Så jeg hadde sett for meg at hvis det ikke funker med å kastrere, så vurderer jeg nesten å gi bort ene rotta, den som er den dominante.(Jeg hater meg selv for å engang vurdere det, jeg er veldig glad i begge rottene mine)
Han er veldig snill mot mennesker, nysgjerrig, liker å sitte i genseren eller på skulderen. Jeg kjøpte han i dyrebutikk hvor han bodde sammen med sine 2 brødre. Noe jeg egentlig angrer litt på når jeg kjøpte han, at jeg ikke kjøpte hele flokken eller ihvertfall en til, siden de gikk så bra overens.
Jeg tror ikke han hadde likt å bo med andre nye rotter, det kan hende jeg tar feil. Men slik han bor nå alene i buret sitt, virker det som om han har det ganske bra.
Hvis noen f.eks skulle overtatt han hadde det vært fint om han fikk hilse på andre rotter, for å se hvordan han hadde reagert på det.
Eller at han hadde funnet seg til rette med noen som har en flokk.

Noen som har vært eller er i samme situasjon? Hadde vært fint å høre noen andres meninger :)
Curry, Chili, Renaldo Moon, Jonatan & Kavring :party:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp

Post by WillyWonka »

transparent wrote:Hei! Jeg har to hannrotter. De bor i hvert sitt bur. De var venner og bodde i samme bur en periode, men nå kan de ikke fordra hverandre.
Jeg har prøvd å re-introdusere dem ved flere tilfeller, og det har ikke gitt noe positivt utfall. Hverken for rottene eller meg.
Når de har hatt slåsskamp har det vært så ille at de nesten har bitt hverandre til blods. Når jeg har separert dem under fighten dems har det vært så ille at jeg tre av mange ganger har jeg blitt bitt i fingrene slik at jeg har måttet dratt til legevakta og fått antibiotika osv.
Jeg har hørt det går å kastrere rotter, men er usikker på om noen gjør det i Oslo, + pris? Jeg har begrenset med hvor mye penger jeg kan bruke på rottene siden jeg ikke har jobb.
Av helsemessige årsaker hadde det vært lettere for meg om rottene var venner og bodde i samme bur, hvilket de ikke gjør somsagt. Da hadde det ikke vært så mye styr med å passe på 2 bur.
Det er endel stress å ha 2 rotter i 2 forskjellige bur. Det blir litt for slitsomt i lengden for meg siden jeg har flere dyr enn rotter. Blant annet marsvin.
Så jeg hadde sett for meg at hvis det ikke funker med å kastrere, så vurderer jeg nesten å gi bort ene rotta, den som er den dominante.(Jeg hater meg selv for å engang vurdere det, jeg er veldig glad i begge rottene mine)
Han er veldig snill mot mennesker, nysgjerrig, liker å sitte i genseren eller på skulderen. Jeg kjøpte han i dyrebutikk hvor han bodde sammen med sine 2 brødre. Noe jeg egentlig angrer litt på når jeg kjøpte han, at jeg ikke kjøpte hele flokken eller ihvertfall en til, siden de gikk så bra overens.
Jeg tror ikke han hadde likt å bo med andre nye rotter, det kan hende jeg tar feil. Men slik han bor nå alene i buret sitt, virker det som om han har det ganske bra.
Hvis noen f.eks skulle overtatt han hadde det vært fint om han fikk hilse på andre rotter, for å se hvordan han hadde reagert på det.
Eller at han hadde funnet seg til rette med noen som har en flokk.

Noen som har vært eller er i samme situasjon? Hadde vært fint å høre noen andres meninger :)


Det er alltid kjedelig når man havner i disse situasjonene. Hvor gamle er rottene? Hvor lenge har du hatt de?

Jeg har bare hanner og opplever at de har hovedsakelig to hormonelle faser, en når de er ca 4 måneder og den neste når de er10-12 mnd, akkurat som trassalderen og tenårene :P

Om de har gått i lag før, kan det hende at de har kommet i en slik fase, og det høres mye værre ut enn hva det er. Kan være svært vanskelig å skille mellom lek, trening og slossing, men som sagt så er det værre for oss å høre på. Har erfar her at de stort sett kommer overens igjen når de får litt tid på seg.

Men om det nå skulle være at de aldri går overens igjen, er det synd om du omplasserer den som er mest dominant av de to. Det vil jo gjøre det enda vanskeligere for den som skal motta fra deg og introdusere til sine egne. Rotter bør ikke gå alene.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

transparent
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Feb 2015, 21:52
Kjønn: Ikke oppgitt

Re: Hjelp

Post by transparent »

Den dominante er litt over 7 mnder ca. Han har jeg hatt siden begynnelsen av oktober i fjor. Og han andre er over ett år +.
Han har jeg hatt siden slutten av juli i fjor.
Curry, Chili, Renaldo Moon, Jonatan & Kavring :party:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp

Post by WillyWonka »

Da kan det være rollebytte bare. hvor stort er buret du har dem i?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

transparent
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Feb 2015, 21:52
Kjønn: Ikke oppgitt

Re: Hjelp

Post by transparent »

Hva vil rollebytte si?

Jeg er ikke sikker på mål på begge burene, men han dominante bor i et bur som dette (det står mål på siden):
http://www.amazon.co.uk/Ferplast-Eva-Bi ... B001MZV4WU" onclick="window.open(this.href);return false;

Og han andre bor i et bur som er litt større enn han dominante. Noe som dette, kanskje litt større:
http://s421.photobucket.com/user/Markas ... 9.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Curry, Chili, Renaldo Moon, Jonatan & Kavring :party:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp

Post by WillyWonka »

Det vil si at du har hatt en som er alfa (sjefen av de to) og at den andre er på vei inn i den rollen. Det er ikke så uvanlig at rollen som alfa byttes mellom de i flokken, særlig ikke i små flokker :)

Men burene dine er alt for små. Viktig at de får være mye ute. Understimulerte rotter lager bråk :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply