Rotte som biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Yasmin403
Pinky
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2014, 02:04
Kjønn: Kvinne

Rotte som biter

Post by Yasmin403 »

Hei! Jeg har tatt inn en rotte som ble funnet ute for noen mnd siden, men som fortsatt bare biter! Han har ikke fått mat gjennom sprinklene, men biter fortsatt etter meg gjennom dem. Han biter når jeg tar hånden inn for å hente matskålen, og når han er løs kommer han bort til meg og biter meg, men uten å gå vekk. Når jeg først har klart å få tak i han, så ligger han å koser seg inni håret mitt, og lager koselyder. Men han hyler noe hysterisk når jeg prøver å løfte han, og blir helt krakilsk. Av og til ligger han og koser, og skraper på hånden min med tennene uten å bite, men så får han plutselig for seg at han skal bite igjen. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg tør ikke å la han gå løs lenger i tilfelle jeg ikke får tak i han igjen.

utmeldt

Re: Rotte som biter

Post by utmeldt »

Det gleder meg veldig å høyre at du var villig til å ta vare på rottemannen :)

Når det gjeld at du er redd for å ikkje klare å få tak i han om han er ute av buret kan du enten evt trene på /lære han til å gå inn i eit transportbur ( legg godbiter inni buret og lukk det igjen når han er gått inn) som du enkelt flytter rotta i eller tilrettelegge omgivelene rundt buret f.eks sperre av området der han kan bevege seg på og f.eks legge en planke eller noko i buråpningen slik at han kan gå inn og ut sjølv. Eg har i dag en hanrotte som overhodet ikkje tåler å bli berørt, og slike tiltak fungerer for oss.

Når han biter deg når han er ute, biter han til blods eller smaker han berre på deg? Enkelte rotter bruker tenner til å gjere seg kjent med omgivelsene, men dei biter då ikkje til blods. Eg har også ein hanrotte som bruker tennene i samband med leik, han småbiter på fingrene mine, så sleiker han og skraper huda, så småbiter han litt igjen. Eg oppfatter det som leik. Biter han deg til blods?

At han biter når du skal hente ting i buret, kan vere fordi han forsvarer teritoriet sitt. rotter kan vere ganske teritorielle av seg.

Når det gjeld biting/problem med å bli løfta så kan det vere ein del å hente om du holder på med tillitstrening. Dette er veldig enkelt og går ut på å belønne den ønska atferden med mat. Maten bør helst vere blaut og servert på t.skje slik at rotta ikkje kan stikke av med den men blir nødt å spise den nær deg. Han får belønning når han oppfører seg som du vil, og samstundes kan det føre til at han føler seg tryggare overfor deg. F.eks om han kommer fram i luka så kan du servere han litt babygraut/mat på t-skje og la han slikke det i seg. Etterkvart som han blir vant til det kan du samtidig ta på han/klappe han/prøve å løfte han mens han spiser. Så kan dere forsette å belønne han utanfor buret osv. Om det virker kan eg ikkje love, men eg har hatt ein del vellukka resultat ved å bruke tillitstrening i forhold til redde rotter som biter. Men tillitstrening krever tålmodighet, det tek tid å få det til.

Bur han åleine? Det kan muligens ha innverknad på at han føler seg engstelig og biter, men ikkje sikkert det er det som er problemet.

Håper det ordner seg for dere :)

Yasmin403
Pinky
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2014, 02:04
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som biter

Post by Yasmin403 »

Takk for svar! Ja han biter til blods. I buret begynner han først og lukte på armen min, og gleder plutselig til. Utenfor så begynner han med forsiktig "biting" og skraping, men glefser plutselig til igjen. Jeg har en jenterotte som står litt ifra han og som ofte er på besøk hos han, da hun nesten alltid er løs. Og hun leker ved å småbite og grynte, slik som han begynner før han plutselig biter til blods. Men han er helt rolig igjen etterpå.

Han pleier å komme løpende til den siden av buret jeg står på når jeg kommer, men han vil ikkje ut. Jeg har flere ganger tatt av toppen på buret og satt bunnen i sengen slik at han kan gå ut litt, men han står bare å lukter, så legger han seg ned og sover..

Da han først kom så hadde han lus, og da fikk jeg klø han så mye jeg ville, hehe. Da beit han kun hvis jeg prøvde å løfte han.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Rotte som biter

Post by Solhaugen »

Jeg hadde også problemer med biting når jeg stelte i buret den første tiden med den ene omplasseringsrotta vi har. Han fikk ståpels og det var tydelig at han passet på og ville forsvare buret sitt. Det roet seg etter hvert og kastreringen så ut til å dempe det. Har prøvd å unngå de situasjonene hvor han ble hissing og vaske når han var ute. Han passer fortsatt på men blir ikke hissig og biter lenger. Du må bare prøve å være tålmodig og bygge opp tilliten uten at det blir situasjoner der han føler seg truet og blir hissig. Også viktig å si i fra med å pipe høyt når han biter.
Jeg hadde også problemer med løfting. Det løste vi med å bruke en liten kurv vi lokket de opp i når vi skulle flytte på de. Masse godbiter sørget for at kurven ble populær og da fungerte det godt. Har brukt masse tid til å venne de til å bli tatt på, stryker på de hver gang de får mat og "lurer" de opp i hånda når de krabber rundt på meg. Nå tolererer de å bli løftet men liker det fortsatt ikke og prøver å stikke av hvis de ser at jeg vil ha tak i de. Så da kommer kurven til god nytte. Igjen er det kun masse tålmodighet og godbiter som hjelper.
Håper det ordner seg for deg:)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotte som biter

Post by Milla »

Jeg håper da gutten er kastrert om du lar han møte jenterotta di?

Du burde også alltid ha to av samme kjønn. Så lenge det ikke er en grunn for at de må være alenerotter.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som biter

Post by wollf »

Om han bor alene og har en jente på besøk eller i samme rom er det ikke så rart. Skaff han en kompis eller kastrert han. Ikke avle videre på en biterotte

Yasmin403
Pinky
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2014, 02:04
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som biter

Post by Yasmin403 »

Han er ikke kastrert nei, ikke som jeg vet hvertfall, og får ikke gå løs sammen med henne. De har bare hilst gjennom buret, noe som ikke er til å unngå fordi hun alltid går løs. Hun bruker kun buret til å gå på do, spise/drikke, og sove i om natten. Buret står åpent døgnet rundt, så hun går selv inn og ut som hun vil :) jeg har prøvd å sette hun sammen med andre, men hun har alltid vært kjempe redd for andre, og det har ikke endt så bra siden hun da alltid får bank. Hun er heller ikke så leken eller ivrig (med mindre det er mat involvert). Alt hun gjør er å kose dagen lang. Hun kan ligge på magen min å sove i flere timer om jeg ligger på sofaen og ser film for eksempel, og kommer av og til ut av buret om natten for å sove med meg. Jeg er så mye hjemme at jeg tror ikke hun er ensom akkurat.

Men nå har han andre karen roet seg litt. Han vil fortsatt ikke komme ut, og er fortsatt litt kjapp med å glefse til, men han er av og til på kanten til å komme ut, og jeg har fått lov til å klappe han en del ganger nå uten biting eller skriking :) Så jeg håper det fortsetter sånn

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rotte som biter

Post by Sara Syversen »

Iwona skrev det veldig fint ;)

Jeg hadde en angstbiter selv og måtte jobbe lenge med henne.
Har skrevet litt tips og historien hennes her om alt jeg måtte gjøre.
viewtopic.php?f=17&t=17037" onclick="window.open(this.href);return false;


Men du kan blant annet gi han mat vær gang du skal bytte vann eller ordne med doene.
Så han forbinder det med noe godt.
Eller lære han til å gå inn i en boks med et pledd som er hans og kanskje en matbit der.
Jeg brukte også et lite annet bur jeg holdt foran hoved buret også som hun gikk in i. Så kunne jeg ordne å styre i hoved buret som jeg ønsket...

Mange bruker også si eep/iiip når dem skal til å bite.
Men ja som iwona sa så er det bra å gi mat fra en hard skje.
Da vil han automatisk bli litt mer forsiktig når hans skal ta noe mat.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply