Grisete jenter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Grisete jenter

Post by c00nan »

Jeg har 3 utrolig grisete jenter.. bæsjer og tisser akkurat hvor det passer dem, hyller, senger og hvor som helst (ikke bæsj i sengene da). Og de er veldig fæle til å markere! 2 av de hvertfall, eldste gjør det ikke i det hele tatt. De lukter ikke noe godt da de går rundt og sover i det :confused:
Kan det hjelpe å lære dem å bruke do? har nå bunnstrø i hele bunnen.
Og vil doen hjelpe på markering i såfall?
Hva er beste måten å lære dem å bruke do? og blir det vanskeligere da eldste jenta er 1,5 år gammel?

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Grisete jenter

Post by Kesia Madeleine »

c00nan wrote:Jeg har 3 utrolig grisete jenter.. bæsjer og tisser akkurat hvor det passer dem, hyller, senger og hvor som helst (ikke bæsj i sengene da). Og de er veldig fæle til å markere! 2 av de hvertfall, eldste gjør det ikke i det hele tatt. De lukter ikke noe godt da de går rundt og sover i det :confused:
Kan det hjelpe å lære dem å bruke do? har nå bunnstrø i hele bunnen.
Og vil doen hjelpe på markering i såfall?
Hva er beste måten å lære dem å bruke do? og blir det vanskeligere da eldste jenta er 1,5 år gammel?
Anbefaler deg å legge en mellomstor stein i doen. De liker å stå på steiner og gjøre fra seg. Ta også å legg bæsjeklumpene oppi doen fordi da skjønner de at det er der de skal gå. De forstår greia veldig raskt :)
For å unngå at rottene lukter tiss så kan det være lurt å vaske køyer, skifte ut papir eller div. som du har i buret ofte. Jeg skifter ut dopapir og opprevet avispapir som de bygger rede med men også tisser på, nesten hver dag. Rotter liker også å tisse der de sover fordi det fra instinktet deres holder rovdyr vekke og det varmer.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Grisete jenter

Post by mily »

Ha en annen type strø i doen og sett opp mange til å begynne med og som nevnt over plukk opp alt som lander på gulvet og putt de oppi doen. Alle mine tok dette ganske kjapt og etterhvert kuttet jeg ned på antall doer :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Grisete jenter

Post by c00nan »

Okei, takk for svar :)
Må bytte ut køyene innimellom uansett da de ødelegger dem :P

Skal jeg ha bunnstrø i resten av buret allikevel? utenom doen?

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Grisete jenter

Post by mily »

Det velger du selv, jeg har flis teppet og syns det er minst gris :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Grisete jenter

Post by Kesia Madeleine »

Enig med kommentaren over, fleece er veldig greit.
Dørmatter fra IKEA er også helt kanon! Koster 3 kr for 1, så er bare til å kjøpe noen sett. Når de er skitne er det bare til å riste dem eller støvsuge og slenge dem i vaskemaskinen. Jeg veksler mellom det og avispapir/avisark i bunnen. Er så lett å krølle avispapir sammen og skifte det ut ofte :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Grisete jenter

Post by c00nan »

tenkte på hvertfall 2 store doer til å begynne med, en med bunnstrø og en med noen steiner?
Skal handle litt andre ting til buret fra ikea også så kan slenge med en sånn matte eller 3 :cheerful:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Grisete jenter

Post by Kesia Madeleine »

Jeg har erfart at det fungerer best å ha bunnstrø i doene og en stein oppå strøet i midten av dokassen. For da sitter de på steinen og skiter på bunnstrøet :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Grisete jenter

Post by c00nan »

jammen da prøver jeg det! :)
så ei på youtube som mente kan kunne feste noe papir eller noe sånt sånn at de kunne sitte i doen og rive papir, fordi de likte tydeligvis å gjøre det før de gjorde fra seg? :P

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Grisete jenter

Post by Kesia Madeleine »

c00nan wrote:jammen da prøver jeg det! :)
så ei på youtube som mente kan kunne feste noe papir eller noe sånt sånn at de kunne sitte i doen og rive papir, fordi de likte tydeligvis å gjøre det før de gjorde fra seg? :P
Det kan sikkert stemme. Mine liker å sitte og romstere litt med bunnstrøet mens de sitter der og kommer i modus. haha
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Grisete jenter

Post by c00nan »

hahah :P

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Grisete jenter

Post by c00nan »

vaska buret i stad også satt jeg inn do med noen steiner i og litt andre ting, og alle løp rundt og utforska så kom hun ene ned igjen og tissa på steinene i doen :cheerful: blei skikkelig glad jeg.. haha

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Grisete jenter

Post by Kesia Madeleine »

c00nan wrote:vaska buret i stad også satt jeg inn do med noen steiner i og litt andre ting, og alle løp rundt og utforska så kom hun ene ned igjen og tissa på steinene i doen :cheerful: blei skikkelig glad jeg.. haha

:cheeeers: Wohoo! Tror dette kommer til å gå bra jeg :D
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Grisete jenter

Post by c00nan »

sånn bortsett fra at de graver strøet ut av doen så :P

Post Reply