introduksjon og spørsmål

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Varge
Pinky
Posts: 5
Joined: 14 May 2014, 11:36

introduksjon og spørsmål

Post by Varge »

God dag alle sammen, jeg er helt ny her inne.
Jeg er en 32 år gammel herremann fra Sørnorge som nå har bosatt meg i Trondheim som student. Jeg har vært oppvokst med dyt og har alltid hatt dyr rundt meg. Så når jeg nå flyttet har det vært en hard omveltning å la familien min måtte overta dyrene mine.
Jeg bor nå i kollektiv og der tillates det ikke hverken hunder eller katter, men de ville tillate rotter.

Nå, jeg har lest meg opp på sosial aktivitet, renslighold i bur, og at den skal være forsiktig med hva man bruker som underlag grunnet faren for punktering av øyne og støv i lunger med mer, de er sosiale skapninger så jeg kommer til å anskaffe meg minst to stykk. KOmmer også til å melde meg inn i foreningen her og holde meg til produktene gjennom netshoppen her ;)

Så nå driver jeg og kikker på bur, hvilken størrelse ville dere anslå de bør være på for at de skal kunne trives? og hvilken rase ville dere sagt er en grei "nybegynner rase" som allikevel er kjent for å være sosial og kosen?

Jeg prøvde å gå inn på det dokumentet som man burde lese før man postet spørsmål men den linken var knekt så fikk desverre ikke lest dette dokumentet.

Ha en fin dag alle sammen

MvH Varge

Varge
Pinky
Posts: 5
Joined: 14 May 2014, 11:36

Re: introduksjon og spørsmål

Post by Varge »

noe annet jeg også lurer på er hvor man så etisk som mulig kan skaffe rotter ifra? Jeg er per definisjon skeptisk til dyrebutikker.
JEg holder som sagt til i trondheim, så om det er noen dere hadde anbefalt varmt så går jeg heller dit :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: introduksjon og spørsmål

Post by wollf »

hei :)
velkommen til forumet

det finnes ikke noen raser hos rotter, men forskjellige farger og tegninger.
det er som gul, grun og sort labrador på en måte.
alle er like i gemytt og form.

et greit bur for to til tre rotter som ikke tar for mye plass er Ferplast Jenny.
anbefaler den nyeste modellen da den har større luker.

ang hvor man kan få tak i rotter, så er det beste oppdretter.
nå vet jeg ikke om så mange aktive oppdrettere i Trondhjem, men om du kan hente i oslo så er det flere muligheter der.
ellers vet jeg nok desverre kun om dyrebutikker

Varge
Pinky
Posts: 5
Joined: 14 May 2014, 11:36

Re: introduksjon og spørsmål

Post by Varge »

tja, Skal fra Trondheim til Kristiansand i sommer da bror min gifter seg, så det hadde da vært en mulighet å plukke opp to rotter på vei opp igjen i august... har du noen kontakt info til noen oppdrettere der nede? :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: introduksjon og spørsmål

Post by wollf »

kan hende jeg har et kull innen da. ellers har jeg kanskje et på østlandet da og et i kristiansandd. usikker helt når. men det på østlandet skal nok kunne være leveringsklart i august

Post Reply