Ny rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
carinasverden
Pinky
Posts: 2
Joined: 13 May 2014, 14:41

Ny rotte

Post by carinasverden »

Hei.
Jeg er ny på forumet og har nettopp fått min første rotte sammen med samboeren min.
Vi har bare overtatt ei rotte på 5mnd nå, men skal etter hvert introdusere ei rotte til så hun slipper å bo alene.
Vi fikk henne (Latte) i hus på lørdag så hun er fortsatt forsiktig, men i går kom hun ut av buret for første gang.
Vi vil naturligvis være så humane som overhodet mulig, men da hun kom ut av buret ble det litt oppstyr fordi hun begynte å løpe rundt overalt. Det var jo kempefint det, men vi følte at vi skremte henne opp ved å prøve å få henne inn i buret igjen siden hun bare løp fra oss, og virket utilpass. På bakgrunn av dette har jeg noen spørsmål. Jeg forstår at det er veldig individuelt fra individ til individ, men tar gjerne imot folks erfaringer osv.

1. Hvor lang tid tar det stort sett for ei litt nervøs, og litt nysgjerrig rotte å roe seg i nytt bur, med nye eiere?

2. Hva er beste måten å gå frem på? (Vi har ikke tatt henne ut selv, men snakker rolig til henne og prøver å tilby puffet ris og andre godbiter fra hånda.)

3. Hvordan ville dere gått frem med ei ny rotte for å få henne vant til nytt sted osv?

4. Bør vi la henne få muligheten til å komme ut av buret så fort så lenge det er på hennes initiativ?

Generelle erfaringer og tips mottas med takk.

Mvh Carina :smile2:

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Ny rotte

Post by mily »

For min del har det vært om å gjøre å ha så mye kontakt som mulig med rotta putt hu i genseren å ha hu der når du gjør andre ting :) er hun veldig redd så legg inn noe med din lukt i buret og eventuelt sitt med hånda inn så lenge som mulig:) jeg har erfart at de blir fortere tamme når de er fler, men er selfølgelig unntak noen et jo bare født sosiale :p
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

MonicaRenate
Stjeler mat
Posts: 45
Joined: 08 Mar 2014, 00:39
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte

Post by MonicaRenate »

Tiden det tar for å bli trygg er vel individuell fra rotte til rotte. Noen er kjappe og andre trenger lengre tid. På mine tre bebisser går de i en skala fra "Rett-på-og-helt-trygg" til "Jeg-slapper-nå-litt-av-men-tar-det-forsiktig" og til "Jeg-er-redd-det-meste-enda"....

Jeg har hatt litt dårlige erfaringer tidligere (for mange år siden) med å slippe "redde" dyr ut av buret for tidlig... Nettopp fordi de blir ytterligere "skremt" når de må inn igjen i buret.
Synes det er mye bedre å bygge opp en relasjon til rottene før de får fritt spillerom, samt at de også får tid til å føle tryggheten i buret i noen dager, og føle at det er sitt.
De første ukene her nå, går mine rotter fra buret og til sofaen, via en barkrakk, og inntil jeg har god kontakt med dem, så blir det sofaen de går i.
(og håper at ingen kommer seg ned derfra helt enda :sarcastic: )
Jeg sitter i sofaen selv også, så da blir det til at de klartrer på meg og inn i genseren når de først kommer ut, og det blir to fluer i en smekk:
Utetid og sosialisering samtidig - og de får gå som de vil også :cheerful:

Det har faktisk også ført til at de ikke går ut om jeg ikke sitter der... Og da går de og legger seg i buret i steden, selv om burdøren står åpen alltid når jeg er hjemme. :jepp:
Det er jo rimelig praktisk da - og for min del ingen problem, siden jeg allikevel har lyst til å være med rottene når de er ute. Men regner med de tar flere turer på egenhånd når de blir større og tryggere, og ikke skvetter når de ser "gigamennesker" gå mot dem :giggle:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte

Post by WillyWonka »

carinasverden wrote:Hei.
1. Hvor lang tid tar det stort sett for ei litt nervøs, og litt nysgjerrig rotte å roe seg i nytt bur, med nye eiere?

2. Hva er beste måten å gå frem på? (Vi har ikke tatt henne ut selv, men snakker rolig til henne og prøver å tilby puffet ris og andre godbiter fra hånda.)

3. Hvordan ville dere gått frem med ei ny rotte for å få henne vant til nytt sted osv?

4. Bør vi la henne få muligheten til å komme ut av buret så fort så lenge det er på hennes initiativ?

Generelle erfaringer og tips mottas med takk.

Mvh Carina :smile2:


Halloen :D

Så flott at du har funnet veien til oss og gratulere med rotte ^^ Du vil nok snart merke hvor flotte dyr disse rottene kan være :D

1) Dette varierer veldig fra rotte til rotte og hvor mye tid du bruker på henne :) kan ta alt i fra noen timer til måneder (worst case).
Det er også supert at du tenker på hennes beste ved å introdusere henne for ei venninde :) Mange her inne har gode erfaringer med det vi kaller for "gensertrikset" Ta henne ut, legg henne inne i genseren din slik at hun blir vandt til berøringen og din lukt. Ha henne med deg rundt slik at hun blir vandt til deg. Dette kan også være en grei ting og gjøre om hun er veldig skeptisk. Tenker da på at hun løper fra dere rundt i buret og nekter berøring.. Da slipper hun å bli jaget mer enn nødvendig, og hun vil kunne lære at mennesker ikke er så ille likevel. En annen framgangsmåte kan være å ha henne i ett mindre bur i eller ved der dere oppholder dere slik at dere kan ha hånden inne i buret mens dere f.eks ser på tv. så kan hun komme bort og lukte på når hun er klar uten og bli løftet. De fleste av mine har kommet seg veldig raskt, men har også to stykker som aldri har latt seg bli løftet. De er små, men har store personligheter. Men en trygg venninde vil også kunne være behjelpelig.
Ha henne løs i sofaen og legg puter slik at hun kan få gjemme seg mens dere innimellom stryker på henne :)

2) Nå har jeg beskrevet en del av dette allerede på nr. 1 :) Godbiter kan være lurt. Hold gjerne godbitene slik at hun må komme bort og hente :) om hun er veldig redd, så kan man forsøke godbiter på skje. Yoghurt eller matrester som er myke slik at hun må bli ved skjeen litt (om du skjønner?)

3) Bruk tid :)

4) Vel. Jeg personlig gjør ikke det. Jeg vil ha kontroll på mine rotter, så de får ikke gå løse. Nå har jeg ordet slik at de kan gå fra buret til sofaen hvor vi er, men ikke på gulvet. Har en som heter Leif som er ikke vil bli tatt på, men også han kommer ned til sofaen om vi ikke tar for mye på han :) Så det kand ere jo gjøre, men jeg ville ikke latt henne gå på gulvet. Det er veldig stor plass og det blir jakting for å få henne inn igjen. + at det er mye de kan skade seg på eller ødelegge.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

carinasverden
Pinky
Posts: 2
Joined: 13 May 2014, 14:41

Re: Ny rotte

Post by carinasverden »

Takk for alle råd.
Vi har gradvis begynt med gensertrikset og hun blir mer og mer sosial for hver dag.
Koselig at hun ikke skvetter av at man rører en finger lenger :cheerful:

Post Reply