Redd rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Redd rotte

Post by tonjek »

Hentet meg to rottejenter hos TAM (kom direkte fra Imazo) om torsdagen. De var begge veldig redde, noe jeg selvfølgelig skjønner.

Hun ene har dog blitt gradvis tryggere på meg og nytt hjem. Hun beveger seg rundt i buret, og sover både i huset, i hengekøye eller på hylle. Kan ta hånden inn i buret og løfte henne ut uten problemer, og hun ligger i fanget og gnisser tenner. Fortsatt veldig usikker og skvetten, men hjelper.

Hun andre, derimot, er veldig redd. Har hatt henne ute, og hun sitter rolig på fanget i begynnelsen, men så vil hun vekk. Ser ut til å være veldig nysgjerrig med tanke på omgivelsene, løper rundt i senga og utforsker alt. Men så fort jeg beveger på meg eller snakker med henne, kvepper hun til og løper og gjemmer seg. :trist: I buret så sitter hun kun i huset i hjørnet, og er bare såvidt hun tørr å gå ut for å spise/drikke (syntes hun drikker veldig lite i forhold til hun andre?) Har prøvd å sitte ved buret og snakke med dem, eller bare ha hånden på innsiden og sitte stille, men hun ligger bare helt stille i huset og overser meg totalt/"stiv av skrekk"? Godbiter vil ingen av dem ha, så har ingenting å lokke med der heller. Hun går ikke ut av huset når jeg ikke er ved buret heller. Har prøvd å la henne være helt i fred, men hun sitter fortsatt bare der.

Hvordan skal jeg gå frem for å gjøre henne trygg på meg og buret sitt? Er en stund siden jeg hadde rotter sist, og føler jeg har glemt alt. :flau2:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Redd rotte

Post by WillyWonka »

Det er ikke lett det der.. jeg har det problemet med en av mine. Han har blitt bedre da han står med rotter som ikke er redd for folk, men han er fortsatt veldig skvetten og tidvis vanskelig å håndtere. goooood tid er nøkkelen. Jeg har holdt på med Oscar siden januar... noe som kan hjelpe er å gi godbiter på skje. Grøt eller annet mykt han ikke kan stikke av med.. så kan han assosiere at godbiter ikke betyr og måtte bli løftet på :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Redd rotte

Post by tonjek »

Ingen av dem har lyst på noenting.. Har prøvd alt jeg kommer på av godbiter, også på skje, men det er ikke interessant overhodet. :-(

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Redd rotte

Post by rottegal »

Det jeg har gjort med redde rottebabyer er å holde dem med lukket hånd inntil meg, så de ikke får gå, men samtidig kjenner at det er trygt og varmt. Det krever ganske mye og er egentlig synd å måtte gjøre, for det finnes så mange fine rotter der ute, også sitter man plutselig med en som er redd og vanskelig å jobbe med.

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg nok levert dem tilbake fordi de ikke finnes tamme og heller kjøpt to tamme rotter fra oppdretter. Det kan hende at du klarer å "temme" dem, men dessverre er det ofte slik at de vil ha en skyhet over seg resten av livet, og det er ekstra kjedelig hvis man bare har de to.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

utmeldt

Re: Redd rotte

Post by utmeldt »

Rotter er veldig skeptiske til å smake på nye ting.

Ei av mine nyanskaffa jenter ( budde i dyrebutikk fram til ho var ca eit halv år gammel) nekta å smake på maten på skjeen til å begynne med, då tok eg ho opp, tulla ho inni pledd, holdt ho tett inntil kroppen min, og gav ho litt babygrøt frå sprøyte. Skeptisk til å begynne med, men tilslutt hold ho sprøyta sjølv og spiste med velbehag. Det var kun Sinlac spesialgrøt ho ville ha, den er litt søt og maisbasert. Må prøve seg fram kva rottene liker. Ho har no gått over til å spise frå skje, og spiser andre andre ting enn grøt.

Den opprinnelige grunnen til at eg gav ho grøt med sprøyte var at ho var sjuk, tynn, redd, og spiste svært lite. At det i tillegg viste seg å vere tillittskapande vart eit stort bonus. Eg dreiv på med sprøyte mating ( det var overhodet ikkje snakk om tvangsmating anna enn dei få første gangene) morgon og kveld i ein månad, og innimellom prøvde eg å gi litt på skje.

I utgangspunkter var ho svært redd, låg inni huset sitt heile tida, bevega seg knapt inni buret, stressbæsja og skalv når eg tok ho opp. To månader etter er ho ganske trygg på meg, henger i luka når eg kjem, klatrer oppå meg, og det er ingen problem å løfte ho opp, går rett oppi handa mi når eg strekker den ut. :cheer: Ho drista eg til og med til å klatre opp ei vennine av meg som ho overhodet ikkje kjenner, og prøvde å lage bol inni håret hennes. :cheerful:

Eg har hatt stor suksess med godbiter som blir gitt på skje :cheerful: Anbefaler at du leser denne artikkelen http://ratfanclub.org/trust.html. Alle rottene eg har eller har hatt har vore redde og dårlig sosialiserte dyrebutikk rotter, og i 9 av 10 tilfeller har det fungert. Ikkje alle er/var koserotter, men vi har/har hatt eit greitt forhold til kvarandre. Du har hatt jentene i berre nokre få dager, det er altfor tidleg til å kunne oppnå resultater. Ikkje gi opp, og vær tålmodig. Det lønner seg til slutt. Lukke til :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Redd rotte

Post by Siv M »

Jeg kjøpte Molly fra Tam zoo å hun fantes ikke verken redd eller skvetten , men har hatt rotter tidligere som både har vert redde å som har bitt, brukte lang tid på å få de tamme flere mnd, med tid å tålmodighet kan du klare å få henne trygg på deg :cheerful: har brukt genser trikset de dem som ikke har bitt meg å ellers bare brukt hansker når jeg skal håndtere de, i noen uker hvis jeg har måtte gjort det, har også hørt at det kan hjelpe med å legge inn en genser eller t trøye med din egen kropps lukt på, inne i buret. Lykke til å gratulerer med dine små :cheer:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Redd rotte

Post by Sandratravolta »

Jeg har hatt flere fra dyrebutikk (gutter) som har vært redde tasser helt i starten, som pilte avgårde så fort de så meg, men med tid har de blitt verdens beste. Må jo tenke at tur fra sverige er veldig stressende for smådyr, og så direkte fra dyrebutikk og inn i nytt hjem, har jo ikke rukket å bli kjent noen steder. Å ha rotter i genseren eller i en hette er jo ofte ganske effektivt syns jeg, da får de være i fred, samtidig som de er i nærheten av deg.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Redd rotte

Post by tonjek »

rottegal: Det fungerte veldig bra med hun ene, for hun sitter stille. Skal fortsette med det. Men hun andre syntes ikke det er noe stas å sitte stille, og dermed blir det også litt vanskelig…

Å levere dem tilbake er uaktuelt. Jeg skulle egentlig vente og se om jeg kunne få tak i babyer fra oppdretter, men siden det ikke er noen for øyeblikket, og det begynte å haste litt mtp min psykiske tilstand (dyr er veldig god terapi), fant jeg ut at jeg fikk heller ta et par fra dyrebutikken og heller bruke ekstra tid og kjærlighet på dem for å få de trygge. :cheerful:

iwonamo: Så hyggelig å høre at hun ble tillitsfull og fin! :-) Skal lese linken så fort jeg får satt meg ned, takk.

Siv M: Det kan jeg prøve! :-)

Sandratravolta: Selvfølgelig, en slik tur kan ikke være en trygg opplevelse for små totter. De har vel ikke hatt det så bra der de kommer fra heller, så jeg forventa egentlig at de nesten skulle være verre enn de er.

Har hatt de masse i genser/tskjorte, men hun ene er som sagt ikke veldig gira på å sitte stille.


Disse er bare 6 uker gamle, da, så tror vel sjansene er ganske store for at de blir trygge etterhvert. Ingen av dem har vist noen tegn til aggressivitet heller. Selv i begynnelsen, hvor de klemte seg opp i hjørnet av huset når jeg åpnet buret, har de ikke vist tegn til å bite selv om jeg dytter fingrene borti dem. De er bare redde.

utmeldt

Re: Redd rotte

Post by utmeldt »

tonjek wrote:Å levere dem tilbake er uaktuelt
Vart veldig glad for å lese akkutatt dette :kisses: mange dyrebutikkrotter kan bli gode kjæledyr om ein investerer litt tid og tålmodighet i de.

ja, sidan dei er så små, og ikkje har oppholdt seg i dyrebutikk så lenge, er sjansen stor for at dei kan bli gode og tamme :cheerful: Lukke til!

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Redd rotte

Post by Sandratravolta »

Er verre med de eldre rottene som er i butikker hvor de ikke blir håndtert!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Redd rotte

Post by tonjek »

Det er en selvfølge at de ikke skal tilbake. Jeg har tatt dem med hjem, så her skal de bo hele livet. :cheer:
Disse små nurkene har ikke vært mer enn 5-10 minutter i dyrebutikk. TAM ringe meg så fort de kom til dem, og jeg tok de med hjem med èn gang.

Dumt spørsmål, kanskje, men går det an å kose for MYE? :flau: Hun ene ser ut til å være en skikkelig kosegris, ligger i tskjorta og sover.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Redd rotte

Post by Sandratravolta »

Ja det går vel an! Jeg har hatt rotte i gensern i åtte timer, og da har han bare sovet og gnisset tenner og hikket. Men er jo ikke alle som vil sitte stille så lenge:-p Og kanskje lettere å ta i mot kos når de slapper av og sover:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Redd rotte

Post by Sandratravolta »

Ops, leste ikke "for mye" men mye, tror ikke man kan kose for mye:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Redd rotte

Post by tonjek »

Okei, så bra! Føler jeg "plager" dem ved å være bortpå og kose på dem hele tiden. :flau:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Redd rotte

Post by Anniken.HH »

hvis du koser for mye sier de nok i fra, skal du se ;)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply