Krangler med de andre. - Kastrere?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Matmor »

Jeg vet ikke hvordan det er, men jeg vet hvordan jeg oppfatter det du skriver, Eru. Forrige gang han oppførte seg slik spurte du om råd. Noen av de som gav deg råd foreslo tiltak for å unngå kastrering. Du har forsøkt å følge de rådene, og har opplevd at de ikke hjelper (nok).

Det jeg har oppfattet er at
*Milo dyttet andre rotter ned fra hengekøyer/hyller
*Fivel blir så stresset av det at han har porfyrin fra nesa igjen
*Millo klyper deg hardere og hardere hvis du lar ham få sjansen
*Etter å ha blitt fjernet fra de andre rottene roet han seg ikke på ca. 24 timer
* Han flippet da du gikk forbi med en annen hannrotte.

At han har perioder hvor han ikke jager og skremmer noen gjør ham bare uberegnelig. Det er på noen måter verre enn hvis han var like sinna hele tiden, for du vet ikke når han kommer til å slå om. Og ja, hvis en rotte gjør utfall mot gitteret bare fordi du går forbi med en annen hann, oppfatter jeg den rotta som farlig. Han kan når som helst vende raseriet mot burkamerater eller mot deg. Hadde du forsøkt å roe ham ved å klappe på ham tror jeg det ville ha vært en dårlig idé. Derav knapt nok håndterbar. 24 timer på å falle til ro er lenge.

Jeg tror ikke denne rotta bare "ikke liker mennesker". Jeg tror han ikke liker verden omkring seg akkurat nå.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Sandratravolta »

Cristoball(omplasseringsgutten) hata mennesker, men han var så ille at jeg måtte avlive han.. :/ Smal i øya, bustete, bitete og vriompeis. Jeg ville ha kastrert så fort som mulig egentlig... Cristoball hadde gått alt for lenge og var ikke så mye håp for han, den dårlige oppførselen setter seg jo skikkelig hvis de får gå med de hormonene så lenge.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

Som jeg skrev i et annet innlegg har ikke veterinærene her noe særlig peiling bortsett fra det basics. Tror du hun jeg skal til klarer å gi meg hennes råd ang. kastrering eller avliving? Hva mener du?

Blir helt frustrert! :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Sandratravolta »

Hvis du bestemmer deg for å kastrere så kan du jo bare få henne til å gjøre det? Og så får du se om det hjelper, ellers får du vurdere om han bør få slippe hvis han fortsatt er vanskelig etter kastrering?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Sandratravolta »

Men høres jo ut som det haster, så kanskje kastrering er bedre enn chip akkurat i dette tilfellet? For chip tar jo tid før det virker ordentlig..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Matmor »

Hvis han ikke har gått av skaftet fullstendig ennå og bitt "for å drepe" (mange bitt på kort tid, eller vil ikke slippe), og ikke gjort det til en vane å bite hull, ville jeg si at det er godt håp om at kastrering kan hjelpe. Jeg foretrekker absolutt kirurgisk kastrering til mine egne når de blir vanskelige, både på grunn av varighet, muligheten for å sette dem sammen med hunner, og ikke minst for raskere effekt, men hvis veterinæren din har lite erfaring med kastrering av rotter og operasjoner av rotter i det heletatt, er det ikke tvil om at chipping er det minst farlige inngrepet. Hvis veterinæren er villig til å forsøke chipping, da. Det er ikke alle som er så glade for å prøve ut medisiner som ikke er beskrevet til rotte i litteratur.

Manglende erfaring med operasjon på rotter behøver ikke bety at ting går galt. Heldigvis er det mange anatomiske likheter mellom forskjellige pattedyr. "Det blir vel som på en ku", husker jeg sjefen sa første gang hun skulle kastrere en hunnrotte for meg: et mye større inngrep enn å kastrere hanner. Ingen av veterinærene på "mitt" kontor hadde noen særlig erfaring med operasjoner på rotter de første gangene jeg var der. Jeg tror det er fire stykker som har prøvd seg for første gang med kastrering på mine hanner, for ikke å snakke om andre operasjoner. Så lenge de har fulgt narkoserådene på rotte fra Veterinærkatalogen har det gått helt fint.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Eru »

Skal ta han med på mandag å høre hva hun sier! Skal han være for seg selv etter kastrering? Evt. hvor lenge ca?
Fint om du kunne forklart meg ting jeg må gjøre om han blir kastrert!



Tuuuusen takk for hjelp :)
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Krangler med de andre. - Kastrere?

Post by Matmor »

Hvis du leser på hjemmesidene mine om kastrering tror jeg det meste er dekket der. Jeg pleier å se an rotta etter operasjonen. Noen har gått rett inn til kameratene så fort de er kommet seg av narkosen, og andre har trengt et par uker (eller mer) før jeg kunne la dem bo sammen permanent.
:rat:

Post Reply