Rottegutt som angriper...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Plubert
Pinky
Posts: 4
Joined: 30 May 2013, 16:00

Rottegutt som angriper...

Post by Plubert »

Vi har to rottegutter på 4 måneder. Den ene har lenge holdt på å angripe den andre, men det virker som den til dels har tatt igjen, og vi har håpet at dette skulle roe seg etter som de ble eldre.. Men det har bare blitt værre, og i det siste så virker det nesten som han som blir angrepet blir mer og mer redd, og i går ble han så hard overfallt at han fikk ei flenge på magen... Ser heldigvis ut til at den lukker seg og gror av seg selv hvis han får

Lurer på om det er noen som vet hvor stor sjansen er for at lille søte plubert kommer til å roe seg hvis han blir kastrert? Og om det evt er for tidlig å kastrere nå? Leste litt et sted her inne at de ikke bør være for unge...
Har også ringt litt rundt til dyrleger i området og spurt om priser, men de er SKYHØYE! Noen som vet om noen i Østfold/Akershus som ikke tar 1-2000 kroner?
Foreløpig skiller jeg de, hvertfall om natten... De sover jo pent sammen om dagen!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottegutt som angriper...

Post by WillyWonka »

hm. Er de søsken?
Er ikke uvanlig at hanner bøller med hverandre, men er ikke ett godt tegn når de blir skader av det..
Jeg vet at det er flere som har hatt positive erfaringer med kastrering, men synes kanskje at 4 mnd hørtes ungt ut.. men nå har jeg ingen kastrater selv, så de som har peiling på det, skal få uttale seg :)

Hvor stort er buret ditt? Kan tenkes at det kasnkje er for lite.. at de trenger litt mer plass for å ikke "tråkke" på hverandre.
Jeg brukte også å splitte to av mine på natten, og det fungerte fint. de gikk sammen etterhvert og kunne til slutt bo sammen, men hanner krever arbeid av og til :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Plubert
Pinky
Posts: 4
Joined: 30 May 2013, 16:00

Re: Rottegutt som angriper...

Post by Plubert »

Jeg vet ikke om det er søsken. De er kjøpt i dyrebutikk sammtididig, så vil jo kanskje tro det, men man kan vel ikke være helt sikker?
Nei har jo skjønt at de er som gutter flest, men er ikke noe bra når han skader seg...
Buret er 60x40x70 ca...
Tenkte meg også at det var litt ungt, vi prøver å skille de en stund og ser om testosteronene roer seg etterhvert! Det hadde jo vært det beste!
Takk for svar =)

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rottegutt som angriper...

Post by Sandratravolta »

Jeg har chippet to av mine hanner på Tam Alna, det koster 1100. Har ikke funnet noe billigere, men de er kjempeflinke der. Har vært fornøyd med chippingen hvert fall, selv om det tar tre ukers tid før det virker ordentlig, og i mellomtiden får de visst en "sinnatopp" der de er verre enn før.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottegutt som angriper...

Post by WillyWonka »

Den burstørrelsen skal akkurat holde for to stykker om plassen er godt utnytter :) Innred det godt med hengekøyer osv slik at de ikke må ligge sammen hele tiden :) Så får de litt pusterom. Ha de ute av buret slika t de får stor plass og utfolde seg på, bruke opp litt energi.. For mye innebygd energi kan føre til at de lar det gå utover hverandre i stedet. :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Rottegutt som angriper...

Post by sandra123 »

jeg har to brødre hvor den ene viste tegn til å begynne å bli litt vell dominant, bare tegn, men jeg startet med engang å gjøre livet dems så spennende at de ikke rakk eller orket å være dominant og bøllete. Skiftet lufteplass, lærte dem triks, gav dem masse leker og skjulte mat i doruller og lignende, det funker fint her :cheesy: (pluss masse hengekøyer og tuber og slikt i buret :cool: )
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottegutt som angriper...

Post by Matmor »

Sjansen for at han roer seg etter kastrering anser jeg som veldig god: 90% ut fra erfaring her i huset.
Hvis han ikke hadde kommet så langt at han skadet broren ville jeg ha sagt: prøv med utfordringer og avledning. Etter at han har skadet en burkamerat er jeg skeptisk til at det har nok effekt. Det skal litt til å aktivisere ham så stor del av dagen at det monner :|

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottegutt som angriper...

Post by WillyWonka »

Matmor wrote:Sjansen for at han roer seg etter kastrering anser jeg som veldig god: 90% ut fra erfaring her i huset.
Hvis han ikke hadde kommet så langt at han skadet broren ville jeg ha sagt: prøv med utfordringer og avledning. Etter at han har skadet en burkamerat er jeg skeptisk til at det har nok effekt. Det skal litt til å aktivisere ham så stor del av dagen at det monner :|

Det har fungert her i huset mellom oscar og dodger, så det skader jo ikke prøve :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Plubert
Pinky
Posts: 4
Joined: 30 May 2013, 16:00

Re: Rottegutt som angriper...

Post by Plubert »

Kastrering er er siste utvei... Må prøve annet først. Vi må nok bli flinkere til aktivisering.. Jeg var ikke klar over hvor mye stimuli de trengte, det er jo egentlig kjempegøy krever bare litt mer tid. De har kanskje godt av å være litt med "overalt"?
Hvor lenge måtte du ha de skilt før dine gikk sammen igjen? Og funker det å avbryte han når man ser han angriper?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottegutt som angriper...

Post by WillyWonka »

Begynte de å bråke på natten, satt jeg bråkmakeren min i reiseburet til jeg da sto opp. Om jeg må skille dem på dagtid, noe som heldigvis ikke er så ofte lengre, så får han sitte i reiseburet i en times tid. Det er veldig kjedelig å måtte sitte i reiseburet.. ingen innredning annet enn mat og vann.. men ca en time så får han komme tilbake til buret, og da har jeg ikke hatt problemer med at det blusser opp igjen. men jeg skiller ikke med en gang :) de får lov å bølle litt, men når jeg aner fare i luften, blir han tatt ut. ingen vits å risikere unødvendige skader.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rottegutt som angriper...

Post by monlan »

Det var også fryktelig mye krangling og hyling med Loffen og Rasmus før de ble kastrert begge to. Loffen ga han nesten aldri noe pusterom i den tide de var våkne. Så Rasmus ble bare mer og mer utrygg og Loffen ble bare verre. Jeg så aldri noe sår så det var ikke så galt som med dine to.
Til slutt ble begge kastrert, Loffen fordi han vår så veldig alfa og Rasmus fordi han bet oss alle til blods og jeg syns situasjonen eskalerte helt til jeg tok de med til veterinær. Bedringen kom nesten med en gang. Etter kort tid ble herjingen mer til lek og måle krefter og hyl ble til små pip. Og Rasmus ble roligere og sluttet også å bite oss etterhvert.
Nå holder jeg på med intro der det er slossing, på alvor. Så nå skjønner jeg at den slossingen er mye verre enn herjingen som var mellom Loffen og Rasmus.

Lykke til med guttene dine. Håper det går bra med dem. Jeg er ikke noe ekspert på dette, men jeg tenker også at når det har blitt skader så er det ikke verdt å vente på at skaden skal bli alvorlig før en kastrerer. Jeg tenker det at de fleste hannkatter blir kastrert og at hannrotter ikke har det noe verre enn katter uten baller. Men det har jeg ikke noe vitenskapelig belegg for å si, bare en antagelse. :hmmm:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Plubert
Pinky
Posts: 4
Joined: 30 May 2013, 16:00

Re: Rottegutt som angriper...

Post by Plubert »

Takk for mange gode råd og tips! I natt har de vært i hvert sitt bur, satt de sammen nå når jeg kom hjem, og da går de rett og la seg sammen. Tenker å ha de sammen så lenge vi er hjemme her og skille de om natten i første omgang, og mulig de skal få et litt mer romslig bur.. Funker ikke dette får vi se om han ene ikke bare må bli balleløs ;)

Post Reply