Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Matmor wrote:Det er slett ikke alltid at den fysisk største rotta er sjef. Mental styrke betyr tydeligvis også noe. Og en liten, sjefete rotte må kanskje være mer masete enn en stor en trenger for å komme noen vei...

Introduksjoner kan ta lang tid. Det høres ut som den du holder på med er litt vrien. Jeg ser det egentlig ikke som gode tegn at rottene har tydelig kroppsspråk når språket sier: "Make my day!, men hvis det ikke er dukket opp bitt ennå til tross for at de har rullet rundt en del etter boksing, er det et mye sunnere tegn. Jeg prøver å unngå at rottene kommer til rulle-rundt-hverandre-stadiet. Det er ikke lett å følge med på hva som skjer da, så jeg er redd for skader. Derfor sitter jeg gjerne klar med et håndklede til å kaste over kamphanene og bryte opp ting. Det er mye tryggere enn å ta tak i dem med hånden :cheerful:
Ja, Loffen var nok mentalt tøffere enn det Rasmus var. Det stemmer nok. Du skriver at de små sjefete rottene kanskje blir mer masete. Det kan kanskje forklare hvorfor han var så voldsom mot Rasmus og aldri ga han fred.

Det er ikke tvil om at slossingen denne gangen er noe helt annet. Jeg har ikke sett noe sår på noen av dem. Men det lå igjen endel hårtuster fra Loffen som ikke var røyting men tydelige hårtuster. Men om det ble bitt av eller kloret, vet jeg ikke.

Jeg skal følge rådet om å ikke la de få sloss. Jeg tror jeg skal kunne se det like før det bærer til kamp. Og jeg skal ha en håndduk klar å stoppe det. Men begge gangene de sloss (Loffen og en gang med hver av de nye guttene) så stoppet kampen før jeg rakk å reagere. Og da plukket jeg opp Loffen og avsluttet introen. En stund etterpå så lot jeg de gå i sofaen, hver for seg.

Hva bør jeg gjøre nå? Skal jeg vente med flere introer eller skal jeg fortsette med en intro hver kveld? Og å passe på at det ikke kommer til kamp. Er litt bekymret for at slossingen blir enda verre om det nå blir en lenger pause og alle tre har dårlige minner/ erfaringer med forrige gang. Hva tror du?
Men jeg er også litt redd for at jeg ikke alltid klarer å stoppe de i tide. Det går så fort. Og jeg er virkelig bekymret for skade, nå. Også mentalt. At de skal bli stresset eller redde for hverandre eller å være i sofaen.

Jeg mener å ha lagt merke til at både Charlie og Edvard blåser seg opp sekundet før det blir kamp. Så jeg håper jeg rekker å reagere i tide. Og ved hver intro, før slossingen, har Loffen lagt seg på rygg en stund, før han piper høyt og de sprtter fra hverandre. Og de har hatt boksekamp, noen sekunder hver gang. Og endel snusing. Og så ruller de rundt i slosskamp der det det lå igjen hårtuster fra Loffen i kamp med Edward.

Kan det være lurt å ha mange godbiter i sofaen? Kan det lede oppmerksomhet mot noe annet? Tror vel i grunnen ikke at det hjelper.

Har jeg gått for fort fram? Det er under en uke siden de kom til oss. Men guttene var så rolige og fine. Og ingen negativ reaksjon på lukten av hverandre, som jeg kunne se. Og absolutt ingen form for knuffing mellom dem. Jeg har ikke hørt en eneste lyd fra dem!!! Loffen og Rasmus var det hyl og skrik og løping og boksekamper og tvangsvasking støtt og stadig. Også etter kastrering. Men da tok Rasmus oftere igjen og la Loffen på rygg og tvangsvasket. Og Loffen hylte til etter få sekunder mens Rasmus kunne ligge i en evighet mens han ble tvangsvasket. Charlie og Edvard er verdens beste venner der alt er opp og avgjort mellom dem. Kan heller ikke se at noen er alfa, kanskje Edvard. Men det er bare fordi han er mer aktiv og kvikk. Han er ikke dominerende overfor Edward. Edward er så myk og forsiktig og bare god.

1000 spørsmål. :klaskepanne: Håper du orker å svare. :kisses: Ble vist en avhandling i kveld også :klaskepanne: :glise:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Mente at han ikke er dominerende overfor Charlie. Charlie er så myk og forsiktig og bare god.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Prøvde introer igjen i går og i kveld. Men det går ikke så bra. I går så snuste Ed og Loffen litt lengre enn dagen før. Det var ingen oppblåsing eller børsting med halen. De sto på to med hodet oppover og nese mot nese i noen sekunder og så ned å snuste igjen så bar de sammen. Jeg sto klar med håndduk og kastet over dem med en gang og fikk det stoppet.

I dag prøvde jeg igjen med Loffen og Ed. De snuste på hverandre i noen sekunder og så begynte Ed å slå med halen og da skilte jeg dem.

Jeg har lagt merke til at Charlie reiser bust rundt nakken når Loffen er i nærheten. Det gjør ikke Ed. Så jeg tenkte jeg ville prøve igjen med han i dag.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Det høres lurt ut å ta den enkleste introduksjonen først. Ellers er det slik at alt som kan avlede oppmerksomheten er et pluss. God mat - helst noe de ikke kan dra med seg til hvert sitt hjørne. Maisfiske. Klatrestativ. Klapp og kos fra deg.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Å. Jeg har bare latt de møtes og stått klar for å stoppe slossing. Har vært så opptatt av å se etter tegn på at de kommer til å sloss at jeg ikke har prøvd å avlede dem fra slossing. Jeg skal prøve å gi babymat og mais. Så får vi se. Takk for råd
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Prøvde med ny into nå, med mais og babymat som avledning. Samt at jeg var mer med å klappet og skilte de når de stoppet opp og det var tydelig "stillingskrig" der de står mot hverandre og ikke snuste, bare venter. Litt sånn psykisk krigføring, er jeg redd. Jeg skilte de to eller tre ganger og gå mais og babymat som begge spiste, men litt sånn opp og ned om de ville ha. (de fikk mer etterpå, hver for seg og da spiste de med god apetitt) Men så så jeg at Ed liksom snudde siden og flanken mot Loffen og blåste seg opp og slo med halen. Da fikk han håndkleet over seg og jeg fjernet Loffen og satte Ed tilbake til Charlie.

Nå ligger Ed og Charlie å koser seg sammen, Ed med hodet opp på ryggen til Charlie, mens Loffen sitter alene på ei hylle et annet sted :grine: Er så trist å se. Om de bare kunne bli venner slik at alle tre kunne kose seg sammen.

Prøver igjen med en intro hver dag.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Men uh som Ed og Charlie tisser, over alt. Jeg vil anta at introer ikke gjør det bedre. Håper virkelig at det blir mindre etterhvert. Hva er deres erfaringer med det? Når unge dyr tisser mye blir det mindre etterhvert som de blir eldre?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Fikk fire hannrotter inn hit på mandagen. Og de har pissa ned hele buret og stanken er ganske ille på kjøkkenet der de står. Vil tro det er fordi det er nytt sted og at de får litt ekstra markeringsbehov da. Og har jo lest og opplevd at rotter etter hvert gir seg med å markere på eieren. Noen av mine markerer ikke på meg, men markerer en del på nyinnflyttet samboer.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Urokråka »

[quote="monlan"]
Charlie er så mye større og Loffen var vant med å være alfa over for broren som nå er borte. Men han er kastrert, det er ikke Charlie. quote]

Charlie er den som er kastrert :)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Å, guri malla :glise: Da har vi bytta om navn :klaskepanne: :lolear: :lolear: Er det mulig!!

Vi har kalt han myke og rolige (og med baller intakt :giggle: ) for Charlie Og Edward er den kvikke, mørkeste koseklumpen.

Oysann.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Sandratravolta wrote:Fikk fire hannrotter inn hit på mandagen. Og de har pissa ned hele buret og stanken er ganske ille på kjøkkenet der de står. Vil tro det er fordi det er nytt sted og at de får litt ekstra markeringsbehov da. Og har jo lest og opplevd at rotter etter hvert gir seg med å markere på eieren. Noen av mine markerer ikke på meg, men markerer en del på nyinnflyttet samboer.
Ja, jeg kan også tenke meg at markeringen er ekstra intens når alt er nytt. Og det lukter sterkt, selv med bare to gutter. Kan tenke meg at det lukter ganske så intenst med fire gutter. Hvor gamle er de 4 guttene dine? De som ikke markerer på deg, men på samboer, hvor gamle er de?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Urokråka, hvor gamle er Ed og Charlie? Jeg har spurt om det før men husker ikke hva du sa?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Han er ett år gammel! Men det er faktisk mye mindre nå, samboern flyttet inn i slutten av april og han har nesten gitt seg med det.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Veldig betryggende å høre. Og sikkert kjekt for samboeren :giggle: Selv om en blir vant med skvetting og tar forhåndsregler som å legge pledd i sofaen så er det så mye greiere når/om de slutter med det.

Jeg tror guttene er omtrent så gamle, litt yngre kanskje. Det er Loffen også og han skvetter ikke noe. Trodde han kom til å begynne å gjøre det nå som to nye gutter hadde flyttet inn.
Jeg tror det er han som ikke er kastrert som skvetter mest, men er ikke sikker. Men de bruker doen til bæsj og det er kjempebra. Så virker det som det er helt tilfeldig hvor tisset havner. Men det er sjelden det ligger dammer andre steder enn der de sover og på doen. Men så er det så mye skvetting at det ikke er nok urin i blæra til noe dam :klaskepanne: :giggle: Ja ja. Men det ordner seg nok. De har tross alt bare vært her en kort stund og ikke helt husvarme enda. Og ikke blitt fortrolig med Loffen enda heller. og det hjelper sikkert ikke...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Finnes ting som fjerner tiss og sånn for valper hvert fall, pleier å fjerne tisset til rotter også (for sofaen)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply