Ny rotte som biter oss til blods.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Huskyrotta
Pinky
Posts: 5
Joined: 02 Apr 2013, 22:08

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Huskyrotta »

Nei nei, jeg mente ikke nå, men vente å se om det gir seg når puberteten er over og vis ikke det har bedret seg så kan du vurdere kastrering når han er gammel nok. Mente heller ikke at parring er nødvendigvis en løsning. Bare for å få orden på det :cheesy:

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

Ser at det kan ta tid å få kompisrotte fra "godkjent" oppdretter. Vi ønsker heller ikke å få rottebabyer, så det må bli en ny hannrotte.

Men hva tror dere kloke hoder om å hente en av brødrene hans fra dyrebutikken? Vil de huske at de er brødre og kjenne hverandre igjen eller kan vi risikere at det blir krig?
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by kikky »

godkjent? ingen som godkjenner oppdrettere her.

ville valgt en bror fra butikk enn vente lenge på oppdretts unge, bare håndter rotta før kjøp :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

Mente "godkjent" som en oppdretter noen vet er bra, ikke en statlig godkjent... :p

Da tror jeg vi tar oss en tur tilbake til butikken og hilser på brødrene imorgen.
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by wollf »

tror dere da risikerer at de er like redde som han. jeg vet om en som har en flott liten gutt som tenger hjem. en kose rotte som ligger i armkroken og koser
niana her på forumet har en som trenger hjem

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

wollf wrote:tror dere da risikerer at de er like redde som han. jeg vet om en som har en flott liten gutt som tenger hjem. en kose rotte som ligger i armkroken og koser
niana her på forumet har en som trenger hjem
Hvor i landet er Niana fra? tror nok det er en ide å ha en kompis til krabaten vår.

Han løper rundt i sofaen akkurat nå. får lukte litt på oss og komme og gå som han føler for. Nipper litt i fingertupper hvis vi strekker dem mot han, men hopper frivillig opp på skulderen og legger seg i hetta på genseren når han trenger en pause :)
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Niana »

Herr&Fru wrote:
wollf wrote:tror dere da risikerer at de er like redde som han. jeg vet om en som har en flott liten gutt som tenger hjem. en kose rotte som ligger i armkroken og koser
niana her på forumet har en som trenger hjem
Hvor i landet er Niana fra? tror nok det er en ide å ha en kompis til krabaten vår.

Han løper rundt i sofaen akkurat nå. får lukte litt på oss og komme og gå som han føler for. Nipper litt i fingertupper hvis vi strekker dem mot han, men hopper frivillig opp på skulderen og legger seg i hetta på genseren når han trenger en pause :)
Hei, det stemmer at jeg har en liten gutt som trenger et nytt hjem :)
Han er 7-8 uker gammel nå, kjøpte han fra en dyrebutikk for et par uker siden. Jeg pleier ikke kjøpe rotte fra dyrebutikk, for jeg har hatt mye uflaks med dem, men denne gutten er så skjønn og snill.
Men: han er syk. Han har antakeligvis en luftveisinfeksjon, og må til dyrlege for å finne ut om han skal settes på antibiotika. Så den som overtar han får muligens en liten utgift på det (sikkert ikke mer enn 4-500kr, litt avhengig av hvilken dyrlege man går til). Men ellers er han vant med andre rotter, gått knirkefritt med into til mine godt voksne gutter. Han er ganske trygg på mennesker, som wolf skriver han er han veldig kosen på utsiden av buret. Han ligger i amkroken og gnisser tenner, et skikkelig kosetegn. Han er fortsatt litt uvant med å løftet og håndtert mye enda, litt skvetten pga dyrebutikkbakgrunnen. Men det går nok fort over.
Om dette kan være interessant for deg/dere kan vi ta en prat på PM :)

Jeg bor forresten i Ski i Akershus
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Matmor »

Kjempefint at det ser ut til å gå litt bedre!

Hvis Nianas hannrotte har luftveisinfeksjon nå vil jeg absolutt anbefale at Niana får behandlet ham ferdig før han omplasseres. Noen gang blir de helt friske, men en rotte med kronisk luftveisinfeksjon koster ny eier mye mer enn 400-500 kr. for ikke å snakke om bekymringen og muligheten for at han smitter der han kommer. Dyrebutikk-gutten hos Hr. og Fru er sannsynligvis stresset og vil fortsette å være det en stund framover. Derfor er han sårbar for infeksjoner.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Niana »

Det hadde vært fint om videre diskusjon om meg, rotteungen og økonomi blir gjort på pm :) For selv om jeg er enig med Matmor, så er det litt spesielle omstendigheter her og jeg vil heller snakke med Herr&Fru privat om rottene.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by tantepose »

Det er veldig greit at matmor svarer slik så andre som kan komme i samme situasjon får det med seg.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

Tar kontakt med Niana på pm om det blir aktuelt :)

Takk for innspill dere.
Rasmus Rotte, som han heter hos oss, virker interessert i å kravle rundt i sofaen og trives godt i hetta når han får velge det selv. Men så fort han kommer i buret biter han oss. Til blods fortsatt.

Det kan virke som om han er veldig territorial.
For å få han med oss ut av buret løfter vi hele ullsokken han bor i når han er inni den. Da er alt greit.

MEN; vil en evt bror fra dyrebutikken og Rasmus Rotte huske hverandre?
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by wollf »

ja. men det vil ikke ha noen annen fordel. og du risikerer at bror er like teritorial og at du i steden får 2 biterotter

Herr&Fru
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Apr 2013, 20:08
Location: Buskerud

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Herr&Fru »

wollf wrote:ja. men det vil ikke ha noen annen fordel. og du risikerer at bror er like teritorial og at du i steden får 2 biterotter

Ok. Da får vi vurdere hva vi skal gjøre. Vi kan ikke ha en rotte boende som biter enhver som nærmer seg buret. Vi har barn som har nysgjerrige venninner. Selvom et dyr ikke er eller skal være en leke så kan vi ikke være sikre på at de (barna og venner) til enhver tid klarer å holde seg unna buret.
Noen ganger Herr, og noen ganger Fru

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Matmor »

Godt at bitingen hans ikke ser ut til å ha noe med sykdom og smerter å gjøre. Territorial adferd eller ikke kan ha mye med manglende trygghetsfølelse å gjøre. Den gode nyheten er at det faktisk kan forsvinne helt hvis rotta blir mere trygg. Jeg har akkurat sittet med hånden inne i sovehuset til en slik en og kost som bare det! Han ble territorial da han ble flyttet i 3 månedersalderen - og så sluttet han å være det noen måneder senere da han flyttet hit sammen med broren og dessuten slapp en burkamerat som nok hadde plaget ham.

Rotter er flinke til å huske lukter og lyder, og når de er blitt såpass gamle som han her har de "voksen" hukommelse. Jeg regner med at dyr, som mennesker, husker dårligere når de er helt små. Hvis broren hadde blitt flyttet til et annet hjem hvor han fikk annen mat så han begynte å lukte forskjellig, og produserte mer hormoner enn før, ville det være vanskeligere for dem å kjenne hverandre igjen. Men i følge ekspertene ville de likevel visst at de var i slekt :rat: Hvis dere velger dyrebutikk-alternativet synes jeg dere skal forklare saken for dyrebutikken. I fall det ikke fungerer er det jo ikke meningen at dere skal bli sittende med to problemrotter i stedet for to kjæledyr - det er jeg sikker på at de forstår.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ny rotte som biter oss til blods.

Post by Milla »

Jeg har ikke den store erfaringen med biterotte, men fikk en den gangen jeg kjøpte i dyrebutikk.
Hun var ikke blitt håndtert og hånden var hennes verste fiende, og det tok mye arbeid, tålmodighet og fremgangsmåte for å få henne til å slutte. Men som de andre sier så handler det om trygghetsfølelsen. Det tok meg to uker med intensiv jobbing med å bygge opp et tillitsforhold med henne, før hun sluttet å nappe etter hånden, innen da hadde jeg fått to bitt i øreflippen og en i tåa blant annet.
Jeg brukte gensertrikset hele tiden, jeg hadde en topp jeg hadde på meg i noen timer, så klipte jeg den opp og la den inn på soveplassen, og det hjalp betraktelig...

Uansett om situasjonen virker som ikke kommer til å bli bedre, så kan du få en skikkelig koserotte med å jobbe med han :D

Lykke til, og jeg håper det ordner seg :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply