Normalt å bite/dra i unger?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Normalt å bite/dra i unger?

Post by Niana »

Er det normal oppførsel fra en hannrottes side å bite tak i og dra rundt på unge rotter?
Opplevde nemlig dette under intro av min nyeste gutt som er 5 og en halv uke. Opplevde det både med Alfred og Hakker som begge er dominante/aggresive mot meg og andre rotter til tider og sliter sosialt.
Alfred bet tak i ryggskinnet til den nye gutten og dro han bakover et par ganger under første intro i buret (intro på utsiden gikk fint) og dette var helt klart smertefullt for ungen (jeg skilte dem fort).
Jeg tørr ikke ha ungen inn i samme bur som Alfred, jeg er redd for at Alfred virkelig skal skade han.
Så jeg tenkte jeg kunne prøve en intro mellom den nye (han har ikke noe navn enda) og Hakker som bor for seg selv for tiden, fordi han ikke gikk overens med de eldre rottene (de yngre gikk greit). Men han gjorde akkurat det samme, dro tak i lillegutten og slepte han ut av huset. så den ideen ble kjapt avblåst)

Før dette oppførte både Alfred og Hakker seg mer enn normalt interessert i den nye gutten, snuse veldig mye bak og for på han.

Men er denne oppførselen bare et videre tegn på aggresjon? Har aldri sett noen av mine "snille" gutter gjøre dette mot unge før.

(Endte forresten opp med å sette Alfred i et eget bur også, så den nye gutten kan bo med de 4 rolige guttene. Og det har gått helt fint).
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Normalt å bite/dra i unger?

Post by Matmor »

Jeg ville ikke si at det er direkte unormalt at voksne rotter løfter eller drar unger i nakkeskinnet uten å være mor som flytter på ungene sine. Jo yngre ungene er, desto mer naturlig er det. Men når ungene er blitt 5 uker gamle er det "feil reaksjon", på samme måte som de fleste voksne ville si det var "feil reaksjon" å plukke opp og bære en gjenstridig 12-åring som ikke vil bli med tilbake til bilen fra handlerunden, selv om de synes det er helt OK å gjøre det samme med en 2-åring.

Det blir først unormalt for rotter i mine øyne hvis den voksne rotta ikke slutter med det etter å ha prøvd en gang og innsett at ungen er for stor til å håndteres på den måten, eller hvis det fører til skade. At en voksen rotte kan bli litt perpleks over slitsomme unger og bruke feil teknikk en gang før de skjønner at det finnes bedre metoder - det er så. At de klyper for å påføre ungen smerte, og/eller ikke gir seg, det er unormalt i mine øyne.

Post Reply