Mobbet av burkamerater?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Mobbet av burkamerater?

Post by Lillelunde »

Hallo :cheerful:
Så den 30 desember 2012 tok jeg til meg ei voksen hurotte på ca 1,5 år, da søsteren hennes hadde gått bort og hun var ensom. Lola, som hun heter, kom fra sønnen til sjefen, og er ei skikkelig godjente. Da hun kom hit gikk introen med alle 5 helt flott, og satte henne i buret til de andre på kvelden, ingenting gikk galt, frem til onsdag forrige uke. Alle de små jentene hopper på henne, og hun piper bare de snuser på henne.
Ca ei uke etter hun hadde komt hit var hun trygg nok på alle til å prøve å ta "alfa-stillingen" fra Erling, han brydde seg ikke, lå bare fint å slappet av mens hun dyttet han og prøvde å gjøre noe, til slutt ble han lei og reiste seg opp på to og stirret i 10 sekunder før hun gidde seg, etter det har hun ikke prøvd seg på han noe mer, de sover fint sammen og vasker hverandre, de er de eneste som ikke "sloss".
Det som er problemet er jo at de 4 andre hopper på henne, løper etter og parer, hvis ei legger henne på rygg kommer en til for å plage, ser rett og slett ut som de mobber henne, løper etter og napper i pelsen hennes, tar fra henne gulrøttene de får, gir en bit til alle, også slipper alle sin og skal gå å ta hennes. Tisser på henne gjør de også.
Dette foregår bare i buret, når de er ute av buret, bryr de seg ikke om henne, er bare i buret. Ute av buret leker de med henne, vasker henne og legger seg til å sove med henne. Hun ser ikke ut til å mistrives noe, hun kommer først fram og hilser når jeg går bort, er først ut og først inn, koser seg med Erling i buret og er glatt og fin i pelsen.
Jeg har aldri sett dette hos noen rotter før, kan det være at Lola har et annet rottespråk enn de andre? Hun var vant med å ha en burkamerat, og så ble det 2 mnd alene, før hun kom hit til 5 andre rotter.. Har ikke særlig lyst å skille Erling og Lola fra de 4 andre, selv om tanken har slått meg noen ganger. Tenker også på å introdusere de på ny, skille de og så la de møtes noen ganger til dagen en plass ingen eier
Noen idèer om hva jeg kan gjøre?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Mobbet av burkamerater?

Post by Marit Fosen »

Jeg opplevde en mobbesituasjon i min gutteflokk, en situasjon som medførte nervøsitet og vekttap hos den det gikk utover. Det var på samme måten som hos deg, mobbingen skjedde bare i buret, aldri når de var ute. Jeg valgte å skille flokken, for å skjerme mobbeofferet. Hvis dette ikke går utover trivselen til Lola, ville jeg avventet situasjonen. Eskalerer problemene, bør du kanskje vurdere å skille dem eller foreta en ny introduksjon. Du sier småjenter, hvor gamle er mobberne?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Mobbet av burkamerater?

Post by Lillelunde »

Takk for svar :cheerful: De er 4, 3 og 2 mnd, så jeg håper de vokser det fra seg. Trodde bare at siden de er 4 små kunne de plage hverandre og ikke stakkars lille Lola.. Skal dra bort i morgen til søndag, bør jeg kanskje ta med meg Erling og Lola og la de møtes på ny når jeg kommer hjem igjen?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Post Reply