Rottebitt

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Rottebitt

Post by Lillelunde »

Hei!
Hun ene jenta mi på ca 4 mnd beit meg nettopp i fingen. skulle ta henne ut av buret, og hun hoppet på fingen min å holdt fast, i og med at jeg ikke tar bort hånda om de biter meg, så jeg holdt til jeg trodde hun skulle slippe.. Hun bet bare hardere og hardere og til slutt måtte jeg dra hånda bort fra henne.
Når jeg gikk bort fra buret for å se på bittet var det mye blod, både under og oppå nagla.. Så hun har bitt meg igjennom nagla.
Hva skal jeg gjøre med henne? Har hatt ei rotte som var snill, slik hun var, og plutselig begynte å bite, og det var et evig stress. Vil ikke ha rotter som biter.. :trist:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Rottebitt

Post by kikky »

Hadde du rene hender? Er hun syk kanskje? Stress?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Mordella
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Dec 2012, 06:53

Re: Rottebitt

Post by Mordella »

Bra taktikk å ikke trekke til seg hånden, men bøy fingeren i leddet frem og tilbake for å få henne til å slippe, bli bitt i fingertuppen er vondt.
Rotter skal stort sett bare bite av frykt, til tross for hva noen tror er det sjeldent i rotters natur å bite, selv når de sloss med hverandre fekter de som regel med labbene og klorer og dytter hverandre mer enn de biter.
Har du forandret noe i miljøet dens i det siste?
Buret blitt flyttet på?
Har hun blitt presset inn i situasjoner/løftet mot sin vilje etc i det siste som kan ha stresset henne?
Vært borti mennesker/barn som har vært uforsiktige?
Får hun nok morsjon?
Tenk nøye etter om hun kan ha en *grunn* til å bite.
Start på nytt med temme prosessen igjen, bruk godbiter, ha henne i genseren, etc. Ikke ta henne for langt vekk fra buret når hun er ute, lukten av buret og tilgangen til buret gjør dem tryggere.

Håper det ordner seg! :boing:

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Rottebitt

Post by Lillelunde »

Hadde helt rene hender, hører ingen ulyder fra buret så tror ikke noen av dem er syke, men jeg omgjorde innvendig av buret på mandag da, bruker å gjøre det en gang i uken uansett, så hun burde ikke blitt stresset av det... Hun har ikke vært redd meg siden oktober, hun ble helt tam og snill og koserotte da, og hun har vært det siden, til nå, da. Tok henne ut rett etter jeg skrev dette innlegget, for at hun skulle se at jeg ikke er redd henne, og hun satte seg på skulderen og begynte å småbite på øret mitt :hmmm: Hun bruker ikke å gjør det.. De er ute av buret i sofaen en time og på kjøkkenet i en time, så hun blir jo mer enn nok aktivisert, og hun liker å bli løftet på, hun er først til burdøra, men hun bet meg uansett, så truet kan hun heller ikke ha følt seg, siden hun av fri vilje løp bort til meg. Jeg lar ingen andre enn familien min og folk som er vand med rotter holde på med rottene mine, og har ikke hatt noen ukjente gjester på besøk heller.. Finner ingen god grunn for at hun skulle bite meg, har blitt bitt flerne ganger av andre rotter som har tatt feil av mat og fing, men hun holdt fast og bet bare hardere og hardere. Har aldri opplevd at en rotte holder fast når den biter, etter 8 år med rotter..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rottebitt

Post by tantepose »

Pip høyt og si ifra at dette har hun ikke lov til,og at det er du som er sjef.Vanskelig å forstå hvorfor de gjør slikt,men håper du klarer å snu det.Jeg lyktes med ei som begynte å bite meg.Ble litt redd henne men ga meg ikke,bøyde fingrene inn så knokene(?) var fremst,og sa "å nei da du skal ikke bite meg".Prøvde hun pep jeg,og snakket til henne.Innimellom tok jeg henne bare opp,susset henne på magen og sa hvem som var sjef. :thhpt: Tok en stund men hun sluttet helt. :nisseglis:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Rottebitt

Post by Lillelunde »

Hun har ikke bitt noenting i dag, eller resten av i går. Får fremdeles lov å knø på henne og nusse henne på snute, mage, rygg og nakke. Håper dette var et engangstilfelle, hun er jo så god ellers :cheerful:
Men hun tok et skikkelig bitt altså, neglen min er delt i to hvor hun beit!
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottebitt

Post by Matmor »

Når det er hunnrotter som gjør slikt, mistenker jeg at det kan være rett før løpetid eller løpetid. Noen hunner blir krakilske hver periode, og andre bare en gang innimellom. Du kan sammenlikne det med et ille tilfelle av PMS. Det kan selvsagt være andre ting også, men hormonsvingninger er det mest sannsynlige, tror jeg.

Nå vil det jo vise seg ganske snart om hun gjentar adferden regelmessig. Hvis hun er typen som bare reagerer med aggresjon av og til pga. hormonsvingningene kan det ta mye mer tid å oppdage.

Hvis adferden har sammenheng med hormonvariasjon i løpetiden vil hun muligens få det bedre uten løpetid...

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Rottebitt

Post by Lillelunde »

Det tenkte jeg faktisk ikke på, takk, matmor!
Kan lage en logg å skrive inn forandringer når løpetid er og sånn, så jeg får se skikkelig. For å gjør slik hun ikke har løpetid mer, er det hormonchip hun må få da?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottebitt

Post by Matmor »

Hormonchip er i alle fall det jeg ville ha forsøkt. Det er mye mindre belastende på en liten rottedame enn sterilisering.

Post Reply