Nye jenterotter :)

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Nye jenterotter :)

Post by trine og gjengen »

Hei. jeg er ny her, g ny i "rotte-gamet"... :cool:
men, har nettp anskaffet t jenterotte bebier. tror de er ca 5-6 uker. Jeg fikk de fra dyrebutikk, bestillt fra Sverige.
Begge to nyser litt, men spesiellt den ene. Jeg synes de er ganske skvetne, og de har ikke så mye interesse av oss. Nytter ikke å prøve å gi dem godbiter, de er overhode ikke interessert. Lukter litt på godbiten gså går de videre. Den ene (Kamomilla) virker litt tryggere enn den andre (Timmi).
De vil heller ikke ut av buret og når jeg først har tatt de utav, så går de inn igjen når de kan. Dørene på buret står åpen hele tiden når vi er her, men de har aldri kommet ut frivillig. :hiding:

Kamomilla (den som virker tryggest/ mest nyskjerrig) tisser g bæsjer på oss hver gang vi håndterer henne... Og det har ikke slått feil. hun bæsjer ver alt når hun er med ss og tisser mange ganger på kort tid.
Timmi vil bare være i fred og sove... :sleep:
Hva gjør jeg? :huh:

har også t små barn sm vil ha kontakt med rottene, men virker som det virker mot in hensikt, for da er de enda mer overlegen enn på kveldstid når jeg er alene med de.
:cheer: Frøvrig har jeg merket en del mer aktivitet på kvelds/nattestid når alle har lagt seg. da fyker de rundt og utfrsker buret i full fart.
Noen gode råd fra litt mer erfarne rotte folk? :hæ:
Har bare hatt de i 5 dager.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Nye jenterotter :)

Post by Milla »

Velkommen og gratulerer med to små :ratgreen:
Er ikke av mest erfarne, men har hatt rotter noen år nå.

De rottene kjøpt i dyrebutik, bestilt fra Sverige, kommer antakelig fra en masse oppdretter. De har en tendens til å både være skvetne/redde og være syke.
Om ikke nysingen gir seg, så ville jeg tatt de med til dyrlegene. Men de kan også nyse de første dagene de har kommet til et nytt sted. Hva slags bunnmateriale bruker du?
Styr unna det som er laget av bartrær og det som støver, da dette irriterer luftveiene.

Bæsjingen kan være stressbeæsjing, ikke uvanlig om de er redde. Tissing kan også være markering, det gjør mine fortsatt, særlig om jeg akkurat har dusja meg :giggle:

Det er en ting som aldri slår feil med å bli skikkelig kompis med sine rotter. Det er "genser-trikset". Ta meg deg en stor hettegenser, plasser rottene inni, sitt i sofaen, en stol og la de romstere så mye de bare vil. Da blir de fort vant til lukta di! Har funket for alle mine, både dyrebutikkrotter og fra oppdretter :glise:
Du kan legge noe tøy fra dere inn på soveplassene, da blir de også kjent med lukten deres.

Kanskje de ikke liker den type goddis?
Prøv noe friske grønnsaker, litt frukt. Ellers har ALLE mine elsket mais! og blir nesten overfalt når jeg har med meg mais til de.

Men det skjer ikke over natten, rotter er veldig individuelle i personlighet..
Rotter er jo nattdyr og er da mest aktive...

Lykke til! Så er det nok maaange andre her som har noen snasne triks opp i ermet :narr:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Nye jenterotter :)

Post by trine og gjengen »

tusen takk :bounce:
jeg har prøvd med teppe og genser, men ender opp med at både jeg og klærne blit full i bæsj :worry:
:neutral:
men takk jeg skal prøve å gjøre det mere. Regner med at de skal bli tamme etterhvert, for vi har mye tid og glede av å bli kjent med dem :kisses: og håper at vi skal bli bestevenner! Jeg har god erfaring med dyr fra før, har hatt kaniner, hamster, marsvin, hund katt og ponni. men aldri før rotter :=)
bruker avispapir og rotte bomull i buret. men de har nøset siden de kom. kanskje forkjølet etter reisen?
er det vanskelig å temme rotter når de er så små når vi får de?
(det er hetterotter forresten, jeg glemte visst å nevne det..)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Nye jenterotter :)

Post by Anniken.HH »

gratulerer med nye familiemedlemmer :cheerful:

alle tamrotter er vel samme rase, husky og hetterotte har bare forksjellige tegninger :bleh:
Nysing kan være grunnet stress, men jeg ville holdt et øye med det, ei venninne kjøpte to gutter fra dyrebutikk, og etter en uke uten at de viste noen interesse for henne eller mat, og bare lå og sov tok hun dem til dyrlege, og fikk vite at de hadde lungebetennelse - ikke alltid tilfelle, men tenker er bedre og ta en tur til vet for mye enn en for lite
Bare pass på at det er varmt på rommet deres, og at det ikke er gjennomtrekk der ;)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye jenterotter :)

Post by WillyWonka »

Hvordan går det med tottene?

Jeg har også "problemer" med rottebæsj og tissing :P Charlie bærsjer.... -,- I begynnelsen var det stressbæsj (litt mer løs og lukt), men nå er det stort sett bare rosiner :P men er litt irriterende likevel.. hele tiden :p han bare "driter i meg" :p
Prins er en annen gutt jeg har, men han tisser.. og det er liksom ikke snakk om noen små mengder som markering, han virkelig tisser :P Møkkadyr :kisses:

Prins og Charlie er litt mer skvettne gutter.. Har hatt dem siden mai, så det kommer seg, men de liker fortsatt ikke å bli løftet :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Mordella
Pinky
Posts: 7
Joined: 11 Dec 2012, 06:53

Re: Nye jenterotter :)

Post by Mordella »

Hei, jeg er også veldig ny i rottegamet, kjøpte 2 jenterotter fra dyrebutikk for to uker siden, antagelig importert fra sverige, noe jeg aldri skal gjøre igjen, neste gang blir det kun oppdrettere/dyrebutikk som tar inn fra seriøse norske oppdrettere så de er nogenlunde tamme når jeg får dem :)

Da jeg fikk dem hylet og skrek de som grisunger, og bet og klorte nesten inn til benet når jeg tok tak i dem.

Rottene mine Karma og Bella er veldig forskjellige på alle måter. Jeg fant ut at Karma var den av de som var minst redd og mest nysgjerrig og liker å krype omkring. Bella er veldig engstelig og redd og foretrekker å sove og spise.

Så jeg startet med mest med Karma, og triksene jeg brukte var:
-Leste MASSE om rotter på nett, alt fra kroppspråket dems til tips og triks om temming og trening av rotter, det hjalp meg veldig.
-Snakket til dem hele tiden. Snakker skikkelig baby språk til dem XD
-Åpnet buret gjentatte ganger i løpet av dagen og tilba godbiter og tok på dem. Ofte krøllet de seg sammen i hjørnet og lå helt stille når de var redde. Da kunne jeg kose på dem så mye jeg ville uten at de turte å røre seg, så jeg koste på dem og snakket til dem og ignorerte at de var redde. Man må tvangskose redde rotter for å få resultater.
-Jeg satt på badet som har varme fliser og lite gjemmesteder og lot henne løpe rundt fritt der, gav godbiter (hun ville ikke ta dem når hun var gira, men jeg tilbyr dem alikevel som et tegn på at jeg vil gi henne gode ting). Tok med meg en bok og satt der en time av gangen og tittet ofte opp fra boka og snakket til dem og prøvde å ta på dem.
-Når de bet trakk jeg aldri hånden til meg, siden dette gir dem ideen om at det er det som funker. Så skal ikke nekte for at hånden min var full av klor og bitemerker første uka og så ut som den var angrepet av villkatter, men jeg har vokst opp med dyr hele livet og bryr meg ikke om klor og bitt. Når de ville smake på finger tuppene mine rugget jeg bare på fingeren til de gav opp.
-Jeg øvde dem på å bli løftet inni buret, ved å starte med å legge hånden forsiktig under magen og løfte. De freaket selvsagt ut de første gangene men jo oftere jeg gjorde det jo mindre motstand. Så jeg løftet og satte dem ned igjen inni buret flere ganger før jeg tok dem ut. Jeg fant ut at mine rotter ble roligere når jeg holdt den ene hånden rundt halen først og så løftet kroppen dems med den andre hånden. Antagelig fordi de liker å gripe tak i ting med halen og føler de har mer støtte hvis man holder halen samtidig, pluss at det gav meg en bedre sjanse for å ikke miste dem hvis de skulle sprelle.
-Etter første uka var Karma mer kontaktsøkende i buret, da gikk jeg over til å ta henne ut, tvangskose henne og putte henne i genseren mens jeg satt på sofaen. Hun var redd i omtrent 15 minutter, og så var hun plutselig helt tam! Jeg puttet henne i hetta eller på skulderen og gikk rundt i leiligheten med henne så hun skulle bli flinkere til å balansere. Jeg har ALLTID hettegensere på når jeg leker med dem, siden de klarer ikke gripe tak i hud særlig lett, pluss at det er ubehagelig for meg også når de graver klørne inn for å få tak :D

Så nå kan Karma løpe fritt rundt i leiligheten, blir hun borte lenge maser jeg på henne med koselyder og et hvitt hode titter som regel fram etter en stund.

Bella derimot jobber jeg med enda. Hun er litt tryggere, men det går saaaakte framover, og jeg tvangskoser henne hele tiden, men resultatene er mikroskopiske, så må nok smøre meg med masse tålmodighet med henne. Hun er alltid litt tryggere når Karma er i nærheten, så lurt å få en rotte tam først så kan de andre rottene ta etter den :)

Lykke til, lær deg personligheten dems og fortsett å mase på dem, eneste som funker! ^w^ Rotter er utrolig intelligente så de forstår du har gode hensikter så lenge du går pent fram og duller med dem.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nye jenterotter :)

Post by torasrotter »

Bare en liten fotnote. Ingen (og da mener jeg INGEN) seriøse oppdrettere vil selge til dyrebutikk. Så hvis du kjøper fra dyrebutikk og de sier de er fra oppdretter, så er ikke det synonymt med seriøs oppdretter :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply