Nye rotter, hvordan temme?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

HeddaPedda
Pinky
Posts: 10
Joined: 28 Jul 2012, 20:31

Nye rotter, hvordan temme?

Post by HeddaPedda »

Heihei! I går kom endelig rottene i hus! :boing: Har ventet lenge på de nå, så var utrolig deilig å få noen i hus :D Gutta kommer fra dyrebutikk og er ganske gamle, men er usikker på hvor gamle da jeg glemte å spørre. Kan tippe de er noen måneder. Disse rottene hadde jeg sett lenge i butikken og til slutt syntes jeg så synd på de, at jeg kjøpte de.

Siden de har bodd i dyrebutikk en god stund, sier det seg selv at de ikke er så veldig tamme. De er ganske redde, den ene mer enn den andre. Buret blir utforsket noe av den ene, mens den andre er litt mere forsiktig igjen.. I starten var de ikke interessert i hånda mi i det hele tatt, selv om jeg frista med mye godsaker, men etter masse jobbing i dag tør de ta et par skritt på hånda mi for hende godis :cheesy: De småsmaker littegranne på fingrene, men ikke noe hardt og gir seg fort. Nå lurer jeg på når det er på tide å ta de ut av buret? De går ikke ut frivillig. Tenkte først og fremst på først bare å ha de inni genseren min, men jeg vil ikke ødelegge det jeg har bygd opp av tillit hittil. Hva er typiske tegn på at man kan begynne å ta de under genseren ogsånt? Uten å skremme de helt bort... Burde jeg vente til de er helt trygge på hånda mi og klatrer på den, eller til de går helt ut av buret selv? Eller? :huh:

Også lurer jeg på om noen har noen godistips? Hittil har ost og særlig ukokt spaghetti blitt tatt veldig godt imot :ratgreen:

Hilsen førstegangs rotteier :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by WillyWonka »

Om du går inn på introduksjoner, står det masse nyttig :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

HeddaPedda
Pinky
Posts: 10
Joined: 28 Jul 2012, 20:31

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by HeddaPedda »

Jeg prøvde å pipe mot småbitinga og det hjalp. Klarte å løfte opp den ene og fikk putta den under genseren. Den var litt stressa i starten, men det ble bedre. Når jeg satt den tilbake var den fortsatt ikke redd meg :justice: Den andre derimot... når jeg løfta den, fikk den helt anfall og jeg ble ganske redd for at den skulle bite så ble litt stressete og styrete. Putta den tilbake i buret og den ble kjempestressa. Redd jeg har ødelagt alt jeg har bygd opp. :klaskepanne: Men hva gjør jeg videre nå? Skal jeg la være og plukke de opp? Og hvor lenge? Blir veldig usikker, er redd for å ødelegge de og at de ikke kommer til å kunne bli holdt noen gang :worry:

HeddaPedda
Pinky
Posts: 10
Joined: 28 Jul 2012, 20:31

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by HeddaPedda »

:cheesy: *** mente ikke smilyen etter "redd meg"

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by wollf »

Legg inn et plagg som lukter deg. Gi dem tid. La din lukt bli trygghet. La dem gå på og i genseren du har på deg. Hender er skummle så la de bestemme når de vil hilse på dem. Godbiter fra hånden. Og la hånden bare ligge i buret så de får hilse i sitt tempo
sett buret nært deg så de får tid til å venne seg til lukter og lyder. vær rolig da du hilser på dem og snakk til dem med en rolig stemme. dine lyder er også viktig. de skvetter fort av høye lyder..

masse lykke til :peewaggle:
Last edited by wollf on 18 Nov 2012, 23:18, edited 1 time in total.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by WillyWonka »

Det skjer som regel ikke over natten. :) Ta deg tid til å bli kjent med dem.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

HeddaPedda
Pinky
Posts: 10
Joined: 28 Jul 2012, 20:31

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by HeddaPedda »

Nå har jeg hatt rottene ca. en uke. Det er litt fremgang, men føler det har stoppa litt opp de siste 2-3 dagene. Nå spiser de ting av henda mine og har sluttet helt med småbiting. Den ene har vært frivillig ute av buret en gang mens jeg satt der, og den andre har vært på fanget flere ganger (gått ut selv, vært litt ute, løpt inn igjen, gått ut, snust, løpt inn osv.) men dette var på tirsdag. Etter det har det liksom stoppa opp. Ingen av de er interesserte i meg rett og slett. De sover, spiser, vasker seg og kan kommer bort og snuse, men så legger de seg til å sove igjen :sleep: De sover veldig mye, og da gjerne på dagen når jeg er hjemme også løper de og har det gøy om natta. :crazy:

Jeg skjønner selvfølgelig at dette er naturlig, men vil de endre døgnrytme etterhvert? De er nemlig litt mere interesserte i meg når de er på farta, men da legger jeg meg som oftest :suspicious: Prøver å tilpasse meg dem litt og sitter gjerne inne hos de med åpent bur 1-2 timer på ettermiddag/kveld og prøver å få til å gjøre det når jeg ser de er våkne. Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre? De vil fortsatt ikke bli løfta så har latt være da jeg ikke vil stresse de og ødelegge det jeg har fått til hittil... :smile:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by tantepose »

Jeg ville tatt dem med i godstolen,(om kvelden), og brukt "gensertrikset". :cheerful: Rotter kan ikke alltid få bestemme selv. :giggle:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

HeddaPedda
Pinky
Posts: 10
Joined: 28 Jul 2012, 20:31

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by HeddaPedda »

tantepose wrote:Jeg ville tatt dem med i godstolen,(om kvelden), og brukt "gensertrikset". :cheerful: Rotter kan ikke alltid få bestemme selv. :giggle:
Men hvordan gjør jeg det når de ikke vil bli løfta? :huh: De blir livredde når jeg tar etter de og løper avgårde, og når jeg først får løfta de så spreller de såpass at det er vanskelig å holde de ...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by tantepose »

Når du har fått tak i dem,(så rolig du kan :wink: ),holder du dem inntil deg med begge hender og prater rolig.Forflytt deg,(dere),til godstolen og sett rotta rolig under genseren.Så kan du bare sitte der og lese eller se tv,mens rotta får roe seg og finne ut at dette ikke er så farlig.Den vil trolig undersøke litt,og kanskje finne seg en plass å legge seg ned.Ta økter på 15-30 min til å begynne med.Varier med å ligge i sofaen med rottene,(en eller flere/alle),med ett teppe over dere.La dem utforske og finne trygghet selv.Du kan koseprate og småleke litt om de vil det.Så vil dere nok finne deres egen måte å leke/kose etterhvert. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by utmeldt »

:liker:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by WillyWonka »

HeddaPedda wrote:
tantepose wrote:Jeg ville tatt dem med i godstolen,(om kvelden), og brukt "gensertrikset". :cheerful: Rotter kan ikke alltid få bestemme selv. :giggle:
Men hvordan gjør jeg det når de ikke vil bli løfta? :huh: De blir livredde når jeg tar etter de og løper avgårde, og når jeg først får løfta de så spreller de såpass at det er vanskelig å holde de ...

Jeg har full forståelser for at du er litt usikker ang dette. Dette kan ta tid. Ikke alle rotter er like galde i å bli løftet på. To av mine gutter, Prins og Charlie, er ikke redd meg og kommer bort for godbiter osv, men de vil overhode ikke bli løftet på. Så når jeg løfter dem, må de først fanges, og da blir det sprelling..
Men når du først har fått tak i dem, ta de raskt inn til kroppen og hold dem godt slik at de får roet seg :) Ta de med deg i godstolen med ekstra genser eller pledd over slik at det kanskje blir litt mørkere for dem. :) Det kan hjelpe. Det funker for meg :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by tantepose »

Las du svaret mitt ww? :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siril
Pinky
Posts: 5
Joined: 09 Nov 2012, 00:49

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by Siril »

Angående løfting, så har jeg funnet ut at hvis du støtter under halen til rotta, så takler den løfting bedre. Jeg bruker alltid å fange opp halen med den ene handa mi når jeg løfter dem opp, og da kaver de ikke fullt så ille.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter, hvordan temme?

Post by tantepose »

Begge hender må til ja. :jepp: Tamme,late hengerotter greier seg med en. :cheesy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply