Får ikke tamme rotter!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rikke13
Pinky
Posts: 6
Joined: 10 Nov 2012, 19:31

Får ikke tamme rotter!

Post by Rikke13 »

Hei, er ny her :happy: For 3 måneder finn jeg 2 søte rotter med navn Anna og Aurora. Fikk dem av en oppretter som hadde fått en gutte rotte og en jente rotte.
Men problemet er at jeg ikke får den tamme! Har prøv nesten alt, men de blir ikke tamme :flau2: Om jeg skal prøve å få de ut av burdet så vil du ikke ut, men når jeg får trøkt de ut så er de helt ville. Gjør alt for å komme vekk fra meg!De er noen ganger litt rolige så jeg får koset med de. Tetter en uke var de like utamme som de var når jeg fikk de, men jeg tenkte bare jaja de blir tamme. Men det går ikke, jobber hvær dag for å få de tamme. Noen som kan hjelpe meg? Om de ikke blir tammere enn det de er vurderer jeg å gi dem bort og få 2 nye.. Men jeg vil jo ikke forlate de heller :cry2:
Anna-Aurora<3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by Anniken.HH »

hva har du prøvd for å få dem tamme da?
Jeg slet en del med en av guttene mine, men han er mye tammere nå.

Sitt ved buret og ha døren åpen så de kan komme ut om de vil - nytter ikke presse rotter ^^
Ha hånden inne i buret hos dem, men ikke prøv å ta etter dem, snakk rolig med dem så de blir vandt til stemmen din
Når de er vandt til at hånden din ikke er ''farlig'' kan du prøve å gi dem godbiter direkte fra hånden

En ting jeg har erfart funker veldig bra er gensertrikset.
Ta på deg en t-skjorte, så en stod genser/hoodie over den igjen, og legg rottene inn mellom skjorten og genseren.
De kaver mye rundt, men da venner de seg til at lukten av deg gjerne kommer sammen med varme og trygghet :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Rikke13
Pinky
Posts: 6
Joined: 10 Nov 2012, 19:31

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by Rikke13 »

Tusen Takk for tips :lovey: Har jo jobbet lenge med å få de ut men de vil bare ikke.
Anna-Aurora<3

Rikke13
Pinky
Posts: 6
Joined: 10 Nov 2012, 19:31

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by Rikke13 »

Dette er noe av det jeg har prøvd: Jeg har hatt den genser på meg en dag og en natt.Puttet den inn i buret så de skulle bli vant til lukta mi.
Og så har jeg prøvd å ha åpningen på buret oppe så de kan komme, jeg snakket rolig . Den ene kom til slutt bort til åpningen og kikka for å se hva som skjedde men stakk nesten med en gang jeg leet på meg. Jeg ble veldig glad når den ene turte det, så jeg prøvde flere ganger for at de skulle bli vant med det, men da funket det ikke. Jeg har oxo hatt dem på skulderen og de nede i genseren vær dag siden jeg fikk de.De pleier å la de ligge i genseren når jeg ser på tv og sånt. I går prøvde jeg det du sa. Det funka egentlig, for jeg putta inn hånda mi så kom hverfall den ene å lukta på den. Hun var egentlig veldig nerme, det har de aldri turt.Hhmmm.. det var det jeg kom på med i slengen!
Jeg får litt dårlig samvittighet når de bare må være i buret fordi jeg ikke får de ut.
Jeg syns det oxo er litt kjipt at de bare må være hos meg når de er ute av buret. Fordi om jeg setter en på gulvet så er de borte for godt!
En gang puttet jeg de på badet(veldig domt av meg)Jeg kikka en exstra runde rudt om det var noe sted de kunne kravle under. Så ikke noe, så jeg slapp de løs. Rett under dusjen løp de. Huff det var egentlig min skyld. Men har oxo hatt de i senga. Men da løp de ned bak senga så jeg ikke fånt de med en gang. :rotte:
Anna-Aurora<3

Rikke13
Pinky
Posts: 6
Joined: 10 Nov 2012, 19:31

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by Rikke13 »

Dem driver oxo å piper i buret heletiden. Trur det er fordi den ene tråkker på den andre når de slapper av! :bonk:
Anna-Aurora<3

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by sanca »

Hvis det er mye pip fra buret, kan det være fordi de "diskuterer" litt, og kanskje ikke blir helt enige om rangen seg i mellom. Hvis den ene er litt for hardhendt med den andre, vil den si i fra med piping, litt sånn "nei, gi deg, det deer gjorde vondt!" Du må nok bare være litt mer tålmodig. Du sier at du ikke får dem tamme, men det høres da ut som du er på god vei? Du har dem jo på skulderen og i genseren, og de biter vel ikke etter fingrene dine? Men, du må også være klar over at jenterotter ofte er svært aktive, og de vil nok neppe ligge stille i fanget ditt og bli kost med før de blir gamle. Så hvis det er det du mener med "tam" er det nok en god stund igjen :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Rikke13
Pinky
Posts: 6
Joined: 10 Nov 2012, 19:31

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by Rikke13 »

Tusen takk for hjelpen :cheer:
Anna-Aurora<3

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by sanca »

For å lokke dem ut av buret til deg, kan du prøve med godbiter i hånda di. Er det noe de liker ekstra godt, f eks litt frukt, kyllingbit etc kan du ha det litt langt opp i håndflata, og holde fingrene mot buråpningen. Det kan ta lang tid, men hvis de først får ferten av noe de har lyst på må de først klatre ut på fingrene dine for å få tak i, du må rett og slett lure dem litt samtidig som du venner dem til at du betyr noe positivt :cheerful:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Irongirl
Pinky
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2012, 13:02

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by Irongirl »

Muffin, min jenterotte på litt over 1 år nå var også veldig motvillig mot å komme ut til meg. Hvis du har buret oppe på kommode eller så vil jeg foreslå å sette buret ned på gulvet! Da ble hun i allefall mye tryggere med en gang og kom ut å inn fra buret og fanget mitt hele tiden. Når hun skal komme ut så sitter jeg så hun kan krype rett ut på låra mine. Det funker kjempebra for henne/meg! ^^

Den første uken for å få henne tam satt jeg i en lenestol med henne. Så hun måtte være tett inntil meg. De første 2-3 dagene turde hun ikke gjøre annet enn å ligge ved siden av meg. Men så falt hun til ro på fanget mitt :love:

Håper kanskje dette kan være noen gode råd :confused:

Rikke13
Pinky
Posts: 6
Joined: 10 Nov 2012, 19:31

Re: Får ikke tamme rotter!

Post by Rikke13 »

Tusen takk for tips :happy:
Anna-Aurora<3

Post Reply