Blind rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Blind rotte?

Post by PsychoBunny »

Kjøpte for noen måneder siden en hanrotte i en dyrebutikk, han er en PEW. Har i lengre tid angret på dette kjøpet, da han både er veldig dominant mot de andre gutta mine, og veldig lite interessert i kontakt med meg. Han sloss mye med de andre guttene, og de siste par dagene har jeg sett endel småsår på de to gutta han har stått sammen med den siste tiden. (så meg nødt til å dele flokken for en stund siden, da de to minste gutta mine skrek av redsel bare han kom i nærheten av dem). Idag valgte jeg å sette ham alene i et annet bur, og la de fire andre gutta få stå sammen, siden de trives godt med dette. Det var et helvete uten like å få ham ut av buret, da han bare skrek og løp unna hver gang jeg stakk hånden inn i buret. Sånn har han vært helt siden han kom hit. Jeg la også merke til noe i kveld som jeg aldri har sett før. Det virker som om han er nærmest blind? Han svinger hodet frem og tilbake når han skal se på noe, og i det nye buret har han flere ganger falt ned fra diverse hyller (det er ikke veldig langt ned altså, maks 15-20 cm :) ), og han faller overende på ryggen hvis han strekker seg oppover når han står på bakbeina.

Jeg synes fryktelig synd på den stakkars gutten min, og lurer på hva jeg kan gjøre for å gjøre hverdagen enklest mulig for ham. Det er tydelig at han ikke har det bra sånn han har det nå, han er forvirret, og mistrives tydelig med å stå alene, men jeg vil ikke utsette de andre guttene for all den julingen de får av ham hver dag... Prøver nå å få ham mer tam, sitter med ham inne i genseren og prøver å få ham til å komme bort og lukte når jeg har hånden inne i buret (gjorde dette i begynnelsen også), men han virker helt og holdent uinteressert i kontakt med meg eller samboeren min....

Hva skal jeg gjøre?

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Blind rotte?

Post by Chrizzie »

Høres ut som om han har mellomørebetennelse, hvis dette er tilfelle må han til veterinær fortest mulig for å få medisiner, det er utrolig ubehagelig for rotten og kan også være grunnen til hans oppførsel....
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Blind rotte?

Post by PsychoBunny »

Har bestilt dyrlegetime nå, og forklarte for veterinæren hvordan han oppfører seg. Har fått time onsdag neste uke, da hun mente at så lenge han spiser og drikker normalt, er det ikke akutt :)
Så får vi bare se hva hun mener når hun ser ham. Har lest på symptomene på mellomørebetennelse, og ingen av symptomene annet enn forvirring passer til ham, synes jeg. Det virker mer som om han ikke ser hva han gjør og hva som skjer rundt ham, og at det er derfor han faller ned fra hyllene, kræsjer i ting i buret, osv.

utmeldt

Re: Blind rotte?

Post by utmeldt »

Ruller han ikkje over ende lenger når han prøver å reise seg opp?

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Blind rotte?

Post by PsychoBunny »

Han rullet overende et par ganger igår nå han sto på bakbeina og strakk seg, virket mest som om han strakk seg for langt, og ikke klarte/rakk og ta seg inn igjen..
Hvis det hørtes ut i det første jeg skrev som om han rullet overende hver gang han prøvde å reise seg opp beklager jeg det, det var ikke ment sånn :) Skylder på at det var et litt stresset innlegg, skrevet midt på natten.. ;)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Blind rotte?

Post by tantepose »

Jeg syns ikke det bør vente lengre enn til mandag,helst i dag eller i morgen.At han spiser/drikker betyr ikke at han ikke kan ha store plager av dette.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Blind rotte?

Post by wollf »

tantepose wrote:Jeg syns ikke det bør vente lengre enn til mandag,helst i dag eller i morgen.At han spiser/drikker betyr ikke at han ikke kan ha store plager av dette.
:liker:

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Blind rotte?

Post by PsychoBunny »

Han virker helt fin igjen nå, var bare en stund igår han var forvirret og ustø... Han klatrer rundt i buret, spiser, drikker, og oppfører seg normalt. Har snakket med dyrlegen igjen, og hun mener at på hvordan jeg forklarer at han oppfører seg, virker det mer som om han ser dårlig enn at han er syk, da han nå ikke er forvirret i det hele tatt. Hun mener at grunnen til at han var ustø igår, var at han hadde vansker med å orientere seg i et ukjent bur når det er vanskelig for ham å se ting rundt seg.

Har lest endel om symptomene for ørebetennelse og mellomørebetennelse nå, og det virker ikke på meg som om han nå har symptomene på noe av det. Dyrlegen er også enig med meg om dette, og da jeg har vært hos henne med rotter før og vet at hun vet hva hun driver med, velger jeg å tro på henne, og heller se det an de nærmeste dagene. Skal uansett fortsatt til dyrlegen på onsdag. Hun har også lovet meg en akutt-time dersom han plutselig blir dårligere.

Mulig jeg var dårlig til å forklare hvordan han oppførte seg da jeg startet denne tråden, men for meg virker ikke dette som noen form for ørebetennelse, ihvertfall.

Mener ikke å høres sur ut, altså... :) Er litt sliten etter en lang dag, og da kan jeg fort bli litt krass i måten jeg snakker/skriver på.... ;)
Har forresten også fått lov å kose litt med ham idag, mulig han er selskapssyk nå som han står alene... Synes synd på ham, men det er liksom enten han eller de fire andre gutta, så da anser jeg det som bedre at han står alene, enn at han skal banke opp de andre hver eneste dag... Tenkte også jeg skulle snakke litt med dyrlegen om mulighet for kastrering, og om hun tror det kan bedre adferden hans noe, evt om det er mulig å integrere ham i jenteflokken etter at han er kastrert. Får se hva jeg gjør, om det er mulig å få ham inn i gutteflokken igjen, om han må kastreres og inn i jenteflokken, eller om han bare skal være alenerotte... Usikker.

utmeldt

Re: Blind rotte?

Post by utmeldt »

Enkelte rotter, spesielt albinoer med rosa auge, svaier ofte fra side til side. Albinorotter har ekstremt dårlig syn, og å svaie med hodet kan hjelpe dem å se bedre. Rotter med mørke auger gjer det sjelden, og oftest før dei skal hoppe langt.

Å svaie med hodet kan hjelpe rotta å finne ut hvor langt unna ulike objekter er. Når ein rotte beveger hodet, beveger bilder av objektene rundt rotta seg over netthinnena hennes. Nære objekter vil bevege seg raskere enn de som er langt unna, et fenomen som kalles motion parallax, og som kan brukes til å bedømme avstand og dybde.
Du kan lese meir om synet til rotter her http://www.ratbehavior.org/RatVision.htm#Damage

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Blind rotte?

Post by PsychoBunny »

Spørsmålet mitt er ikke om han ser dårlig eller ikke, det er jeg 99% sikker på at han gjør, spørsmålet mitt er: Hva kan jeg gjøre for at han kan få en best mulig hverdag selv om han har dårlig syn, og kanskje må være alenerotte i en lang periode? :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Blind rotte?

Post by kikky »

Masse hengekøyer så han trenger bare gå fra sted til sted kan hjelpe. La ting være hvor de er vil vel hjelpe også. For mye forandringer kan bli litt forvirrende tenker jeg. Masse kos for en alenetott, lag noe du kan ha han i når du er hjemme :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply