spørsmål for en venn

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

spørsmål for en venn

Post by Anniken.HH »

så ei venninne av meg har blitt bitt av rottefeberen min - hun har kommet til å synes de er så utrolig søte, så hun gikk til innkjøp av to små gutter på en dyrebutikk
Hun var kjempe fornøyd med de to små guttene sine - 2mnd gamle - men ble raskt skuffet når det første de gjorde var å løpe rett inn i huset og bli der.
Hun hadde dem litt ute i går, men de gjemte seg bare og ble liggende.
De spiser lite mat, og viser ingen interesse ved godbiter eller hvis hun stikker hånden inn i buret til de, da trekker de bare lenger inn i huset.

I følge henne lager de noen rare lyder, nesten som nysing eller hosting. Jeg skal være med henne til dyrlegen med dem i morgen eller onsdag, men vil sjekke om mye soving og liten matlyst også skyldes eventuell sykdom?

(jeg spør på hennes vegne fordi hun er ikke noe forum-menneske, så jeg sa jeg kunne hjelpe)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: spørsmål for en venn

Post by Milla »

Nå er ikke jeg det mest drevne i rottekunnskaper. Men rotter blir ikke trygge over natta. Hvor lenge har hun hatt de?
Samtidig kan også rotter nyse når de først kommer til et nytt hjem, men går det mer enn et par dager så dra til dyrlegen. Mange dyrebutikkrotter er dessverre syke. :kjempetrist: Hadde to selv som hadde luftveisinfeksjon når jeg fikk de!

De må bli vant til sine nye omgivelser og ny eier, og få tillitt. Prøvd å bare gi den godbiter, slik at de assosierer ny eier med noe godt ?
Genser triksen er heelt suveren! Evt med de jeg kjøpte i dyrebutikken, så hadde jeg en topp(jeg ikke likte) på meg i en dag, slik at den fikk lukten min på seg. Klipte den opp og la det på soveplassen deres. Neste dag var jeg egentlig litt grei :)

Men først og fremst er det viktig med dyrlege besøk for å bekrefte/avkrefte en evt LVI.

Lykke til! Håper deg går på hos dyrlegen :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: spørsmål for en venn

Post by WillyWonka »

Det tar litt tid før de blir trygge i sine nye omgivelser. Det er stressende for dem og stå i dyrebutikk, reisen hjem, nytt bur, nye lukter, nye omgivelser og nye mennesker skaper mer stress, så de trenger nok litt tid til å bli varm i trøya. Mine viste heller ingen interesse for mat eller godbiter til å begynne med.

Lydene kan også skyldes stress, men dette er vanskelig å vurdere. Jeg ville ventet med å dra til dyrelege litt mer til de har kommet seg til ro. Om lydene ikke gir seg da, ville jeg vurdert en tur til veterinær :)

LVI (luftveisinfeksjoner) er veldig vanlig på rotter. Dette er et virus som ligger hos alle rottene og utløses av mange ulike faktorer, så det er mulig at de har pådratt seg noe og vil trenge behandling. Men som sagt, jeg ville ventet til rottene har fått litt mer tilitt til henne og slått seg litt mer til ro og så vurdert vet. om lydene ikke avtar.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: spørsmål for en venn

Post by Anniken.HH »

jeg har vært og besøkt de idag, var to veldig søte, små gutter :dån:

Han ene haddeporfyrin rundt øyet, og det er også han som lager mest lyder.
De lå mye i huset sitt når jeg var der og så ut som om de sov, og det er vel bra?

Da avventer vi veterenærbesøk inntil videre :)

Gav videre tipsett med genserkos og liknende, fikk en melding på bussen hjem om at han ene var en skikkelig koserotte, men han andre bare stikker av, så de har jo energi
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: spørsmål for en venn

Post by tantepose »

Hun må passe på at de står på et varmt sted,ca.20 grader,og at de ikke står i trekk. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: spørsmål for en venn

Post by Anniken.HH »

rommet er nok rundt 20 grader, hun skal flytte inn en varmeovn om ikke lenge, og hu har hengt et teppe på den veggen som vender mot vinduet, selvom de står et godt stykke unna :)

De var litt aktive i natt, og hun hørte at de drakk, men de hadde ikke spist mye, og lå i huset igjen når morgenen kom.
Hun sendte meg en melding tidligere idag om at hun hadde de i genseren, men han ene lå bare på skuldra og nøs, og den andre la seg i en klump inne i genseren
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: spørsmål for en venn

Post by tantepose »

Jeg ville nok tatt en sjekk på dem.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: spørsmål for en venn

Post by Anniken.HH »

da har de vært hos vet idag. Hun fikk beskjed om at hadde hun kommet en dag eller to seinere, hadde det nok ikke vært noe å gjøre annet enn å gjøre dem komfortable.
Hun fikk antibiotikakur til de to små, men vet sa at det kan gå begge veier :kjempetrist:
Nå behandler vi bare og håper på det beste

Jeg blir sint når dyrebutikker selger så syke rotter, det viser jo at de ikke har peilig
Vi skal gå en tur innom i mora og informere dem om det, de kan jo ikke holde på sånn :mad2:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: spørsmål for en venn

Post by tantepose »

Håper inderlig det går bra med de små!<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: spørsmål for en venn

Post by Anniken.HH »

da har vi observert spising på begge to, selvom ikke mye.
Det er ikke observert noe porfyring rundt nese eller øyne de to siste dagene, noe som også er bra :jepp:

De er fortsatt lite aktive og viser ingen interesse for noe annen mat enn den vanlige maten, så er vanskelig å blande ut medisinene for å lettere få den i dem
Nå håper vi bare at det fortsetter i den rettningen, men er fortsatt maaaange dager igjen med medisinering
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: spørsmål for en venn

Post by utmeldt »

Bra jobba! Dere er flinke, å medisinere rotter som ikkje vil ha anna enn tørrfor er ikkje lett. Krysser fingrane for at alt går bra :cheerful: Alt dei får i seg av næring er bra. Trur dere har prøvd det meste allerede, men prøv å legge diverse godbiter inni buret, som kokt egg, eggerøre, tunfisk, avocado ( uten stein og skall), babygrøt. Kan hende dei et litt av det uten at dere ser det. Rotta mi som også foretrakk tørrfor når han var sjuk ( var heler ikkje noko særleg tam) klarte ikkje å motstå melon og kokt egg, smakte også litt på most banan og babygraut og Bananchips som ein får i daglegvarebuttikker.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: spørsmål for en venn

Post by Anniken.HH »

begge to har lagt på seg en del nå, har ikke fått veid dem, men skal prøve å få det til i løpet av uka.

begge spiser nå en god del mer, og de er blitt litt mer aktive, lite lyd på dem nå, selvom de nyser innimellom.
De er fortsatt ikke vist stor interesse for annet enn tørrfõr, men har sett at de har spist jordbær, litt majones vi la inn i buret når de ikke var interessert i å spise fra skjea og litt eplemos. Skal prøve å koke egg til dem i morgen ^^

Er hos venninna mi hver dag nå for å hjelpe med medisinering, hun klarer ikke holde de nå som de har blitt så store og begynt og ''slåss tilbake'' når vi medisinerer de.
Hun har hintet til at det ble for mye for henne med to syke små, så vi får se hva som skjer når kuren er over, men fortsatt 24 dager igjen med medisinering to ganger daglig :neutral:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply