Måtte skille gutta

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Måtte skille gutta

Post by Anniken.HH »

Jeg følte at vi måtte gjøre noe litt drastisk idag, vi måtte skille Småen fra Diesel og Stripa.
Diesel og Stripa er jo brødre og har vokst opp sammen, så har aldri vært noe problem der, men Småen var aleine før han kom til oss. Etter at han kom hit har han ''snakka mye med seg selv'', hvertfall når en av de andre bartefekter med ham eller setter en labb på ham.
Så idag kom det noen nye lyder fra ham. Det var ikke de vanlige pipelydene, men disse var lenger og virket dypere. Når jeg tittet inn til dem så jeg at Diesel hadde lagt seg i hengekøya sammen med Småen - noe som vanligvis ikke er noe problem - men idag var det vist ikke greit. Han smalnet øynene og senket hodet sålangt han kunne uten å forlate hengekøya, og han bruste opp pelsen så godt han kunne så han så ut som et piggsvin.

Han gapet etter oss, og når vi tok Diesel og Stripa ut av buret klikket han fornøyd med tennene og tok en runde og markerte buret.

Noe forslag til hva jeg kan gjøre med ham?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Måtte skille gutta

Post by tantepose »

Lyder sier "syk" i mine ører.Lungebetennelse kanskje.Litt vanskelig å forstå hva du beskriver syns jeg.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Måtte skille gutta

Post by Anniken.HH »

det er ikke noe tung pust eller lungebetennelse piping som jeg kan høre, han nyser aldri heller.
Det hørtes ut som den vanlige pipingen hans, men anderledes, er veldig vanskelig å forklare :S

jeg var inne og så til de nå, og de har snutene mot hverandre mellom sprinklene i de to bura, ingen tegn til buskepels eller smalnede øyne hos noen av dem.
Pipingen til Småen sluttet også når de ble skilt
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Måtte skille gutta

Post by Anniken.HH »

ok, nå har jeg hatt gutta skilt i hele natt, og Småen har fortsatt bustepels, selv om han virker rolig nok.

Er det mulig at han har bustepels på grunn av kloa som falt av?
viewtopic.php?f=4&t=14925
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Måtte skille gutta

Post by Anniken.HH »

trippelpost faktisk, tror jeg er første gang jeg har fått til :P

Nå føler jeg at jeg trenger litt hjelp her.
Hadde Småen ute, og han virket rolig nok, store øyne og snuste rundt, klatrett litt på meg, men la seg heller mellom meg og veggen i en mørk krok.
Samboeren tok ut Diesel, vi tenkte vi kunne som det var noe fiendtlig på gang der, men de gikk bra overrens. Småen kom ut og fulgte etter Diesel, snuste litt rundt og de vasket hverandre.
Så la vi dem inn i buret hvor vi hadde Småen i natt, tenkte at han hadde godt av litt selskap nå som han var alene i hele natt. Jeg har vært inne og tittet på dem flere ganger, og da har Diesel rotet rundt mens Småen har liggi oppå huset sitt, helt stille og sett ut som han sov.
Så var jeg på rommet utenfor rommet hvor vi har rottene nå, og hørte masse piping - fra to forskjellige rotter - og så hylte den ene. Det var også mange romsteringslyder og ting som slo mot gitteret.
Jeg løp inn, og da var det full slosskamp med åpne munner og det som var! De skilte seg når jeg kom inn, og jeg tok ut Diesel, han virket litt pjusk stakkars. Hadde ham i fanget litt før jeg la han inn til Stripa hvor han løp rett inn i huset sitt, og der ligger han nå.

Hva i alle dager var det som skjedde? Småen og Diesel har jo gått kjempe bra over ens tidligere, også skjedde det noe i går...

hjelp???
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Måtte skille gutta

Post by kikky »

Bustepels kan være tegn på at han ikke har det så godt akkurat nå, godt mulig på grunn av kloa eventuell betennelse der i? Hvis han føler seg utafor, kan det hende han vil ha litt alene tid. Han føler seg nok usikker og slosskamper kan da skje hvis ikke han får være i fred når han ønsker.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Måtte skille gutta

Post by tantepose »

All denne flyttingen kan kanskje stresse dem.De er opptatt av avgrensede revir og rang.Det er kanskje bedre at de "hører til" i ett bur.Jeg lurer på om Småen har smerter pga tåen sin.Da vil han også bli engstelig dersom noen f.eks. vil stelle ham,og det kan ende med slåssing.Jeg ville luftet dem sammen,men latt Småen bo i "sykeburet" til tåen er bra.Under lufting kan du la bura stå åpne og la dem gå ut og inn som de vil.Håper dette går bra. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Måtte skille gutta

Post by Anniken.HH »

da er Småen aleine i ''sykeburet'', men har ringt og bestilt time hos dyrlegen nå. Småen har ikke rørt maten sin siden i går, og han har også begynt å pipe svakt uten at det er noen inne i rommet samt at han ikke har rørt seg stort fra siden jeg skilte ham og Diesel i stad, så nå tar jeg heller turen til legen en gang for mye enn en gang for lite :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Måtte skille gutta

Post by tantepose »

Han bør vel få smertestillende.Vet ikke om du har noen i nærheten som kan hjelpe,eller dere får noe hos vet.vakta til over helga.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Måtte skille gutta

Post by Anniken.HH »

hvordan smertestillende da? noe som er designa for rotter da regner jeg med?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: Måtte skille gutta

Post by utmeldt »

Blant anna er Metacam dråper ofte brukt mot smerter hos rotter, fås hos dyrlegen.

Her er ein artikkel om smerter og smertebehandling hos rotter som kanskje kan vere til hjelp
http://www.tamrotter.com/utskrifter/smerterotte.pdf

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Måtte skille gutta

Post by Anniken.HH »

stakkars, da hadde nok gutten min ganske vondt :(

Han viste ikke like store tegn til smerter på søndag, og tåa var ikke så hoven lenger, men vi holdt et øye med det.
Han spiste og drakk bra, og lekte litt med Diesel og Stripa.

I går var vi med ham hos dyrlegen og fikk tatt en ordentlig sjekk.
Han er fin og frisk, og han fikk en smertestillende sprøyte med betenelsedempende middel i.
Han var sliten og dopa når vi dro derfra, men våknet bra til utpå kvelden.

Vi satte ham inn til de to andre til morran i dag og har holdt et øye med dem.
Det var litt bartefekting med Diesel, og Stripa prøver å mounte Småen, men virker som om de har bra kontroll nå :)

takk for råd!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Måtte skille gutta

Post by tantepose »

Håper alt går bra nå. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply