Redd + Rare lyder

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
JohanK
Pinky
Posts: 6
Joined: 24 Aug 2012, 23:33

Redd + Rare lyder

Post by JohanK »

Hei, jeg har nettopp skaffet meg 2 hun (hette)rotter. De er kjøpt fra en lokal dyrebutikk pga lite oppdrettere rundt der jeg bor (kunne ikke finne en iallefall).
Har hatt dem i to dager og lurer bare på hvordan og hvor lang tid det tar for at de stoler nokk på meg til at jeg kan plukke de opp etc. Rotte lar meg kose med dem så lenge de er inne i buret (under en etasje som er noen cm over bakken), den ene rotta kommer ut hvis jeg "lokker" den med litt yoghurt, kan ha yoghurten på fingern uten noe biting. Den andre rotta vil ikke ha yoghurt i det hele tatt. De går ikke engang til matskålen mens vi er i rommet.

Nå til de rarelydene den ene rotta lager (den som er minst redd), nesten som nysing eller fnysing. Åsså andre lyder som ikke kan forklares som noe annet enn "ulyder".

Hva skal jeg gjøre med nysingen og hvor lang tid tar det for de kan stole på meg, å hva må jeg gjøre får at de skal bli det.

Takk for svar :bounce:

JohanK
Pinky
Posts: 6
Joined: 24 Aug 2012, 23:33

Re: Redd + Rare lyder

Post by JohanK »

etter litt om og med kommer de bort til hånden min hvis jeg har den i buret, de går også rundt i buret i nederste etasje hvis jeg ikke lager noen brå bevegelser.

utmeldt

Re: Redd + Rare lyder

Post by utmeldt »

Hei og velkommen skal du være :armer:

For å bygge tilitt snakk med dem, ha dem nært dær dere oppholder dere mye og gi dem godbiter fra hendene dine, det du gjør med youghurten er kjempebra! det tvinger rotta til å face sin frykt og den vil tilslutt skjønne at du ikke er noe farlig men at du har masse godsaker istedenfor :wink:
Du kan godt bare plukke rottene opp allerede nå :cheerful: De trenger håndtering for å bli trygge på å bli håndtert. så det jeg ville gjort var å ta på meg en stor og god genser ( husk t-sjorte under, rottenegler er skarpe) så ville jeg tatt rottene en etter en ut av buret og putta i gensern, så setter man seg å ser på tv eller gjør husarbeid , med rottene i genseren. og slik fortsetter du noen dager :cheer:
Putt rottene i gensern og gjør dagligdagse ting, slik venner de seg til å være nær deg og også å bli vant til dine lukter og bevegelser :grin:

Når det gjelder ulydene til den andre rotta ville jeg tippet på luftveisinfeksjon, det er veldig vanlig å få det med rotter man kjøper fra butikk. Ta frøknene med til veterinær du, de vil kunne gi deg antibiotika til henne som lager ulyder :cheer: siden de er fra dyrebutikk skader det heller ikke å sjekke for udyr som midd og lus når dere likevel er hos vetn. :jepp:

Lykke til! :boing:

JohanK
Pinky
Posts: 6
Joined: 24 Aug 2012, 23:33

Re: Redd + Rare lyder

Post by JohanK »

Takk for svar :D

Det eneste problemet der når jeg prøver å plukke dem opp får de panikk...

Skal jeg bare fortsette med yoghurten til de ikke får panikk eller?

utmeldt

Re: Redd + Rare lyder

Post by utmeldt »

Ja det kan du godt gjøre, det er en fin måte å bonde på. og fortsett bare med å snakke til dem og vise dem generell vennlighet så kommer de seg nok :cheerful: Om du prøver å løfte dem et par ganger om dagen skader ikke det, og når du får fatt i en av dem så hold gjerne en hånd over for de kan få litt panikk og prøve å løpe ut av hånda :nottelling:

JohanK
Pinky
Posts: 6
Joined: 24 Aug 2012, 23:33

Re: Redd + Rare lyder

Post by JohanK »

Ok :D

Men hva er utgiftene til venterinæren?

utmeldt

Re: Redd + Rare lyder

Post by utmeldt »

Det kommer veldig ann på, her i Tromsø er det 350,- for en konsultasjon :cheerful: så kommer vel medisinen på en hundrelapp el. jeg ville regnet med en 500,- for sikkerhetsskyld :wink:

JohanK
Pinky
Posts: 6
Joined: 24 Aug 2012, 23:33

Re: Redd + Rare lyder

Post by JohanK »

OK :D


Takk

Post Reply