Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Rubisco »

Skjedde på tirsdag 24. januar. Blødde ganske mye fra et så små kutt men føler meg helt fint nå. Fikk vaske hendene mine grundig ganske fort etter det skjedde.



Tenkte ikke på at jeg måtte kanskje oppsøke lege før jeg lese om rottebitt på matmors sin side. Er jeg i trøbbel? :/

utmeldt

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by utmeldt »

Jeg personlig ville tatt det helt medro :cheer: har fått dype bitt ofte av div rotter, både fra butikk og her hjemme(Darwin beit meg hver dag). Jeg har aldri dratt til legen med det og jeg lever jo enda :nottelling: Tror nok du er helt trygg sålenge du føler deg vel :grin:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Matmor »

Hvis du ikke har fått noen symptomer ennå slipper du antagelig å få det. Men hvis du ikke har ordnet deg med stivkrampesprøyte må du kanskje tenke på det snart igjen. Jeg går ut fra at du fikk en sprøyte i løpet av ungdomsskolen, og man regner med at de varer ca. 10 år. Noen kilder sier at hvis det er gått mer enn 7 år siden siste sprøyte når man blir bitt bør man vaksinere seg på nytt.
Rottebittfeber er heldigvis sjeldent, andre sårinfeksjoner er mye vanligere. Dessverre hører jeg med til dem som får sårinfeksjon så og si hver gang jeg får et skikkelig rottebitt, så jeg har lært den harde veien at antibiotikakur lønner seg for meg.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Larm »

Jeg har blitt bitt haugevis av ganger og det er kun en gang at jeg fikk en infeksjon. Det var noe spesielt som skjedde og jeg kjente allerede med en gang at det var noe galt inni fingen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Rubisco »

Takk for svar alle sammen. :)
Matmor wrote:Jeg går ut fra at du fikk en sprøyte i løpet av ungdomsskolen
Hvis det er vanlig å få den på ungdomsskolen så har jeg sikkert fått en. :bonk: Vet faktisk ikke. Men skal snakke med legen min om å få sprøyte neste gang.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Lyngrottene »

Jeg ble bitt kraftig en gang, så ringte til legevakten og hørte med de, da kunne de faktisk informere meg om når jeg fikk stivkrampesprøyta ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by WillyWonka »

Rubisco wrote:Skjedde på tirsdag 24. januar. Blødde ganske mye fra et så små kutt men føler meg helt fint nå. Fikk vaske hendene mine grundig ganske fort etter det skjedde.



Tenkte ikke på at jeg måtte kanskje oppsøke lege før jeg lese om rottebitt på matmors sin side. Er jeg i trøbbel? :/

Når jeg fikk mine rotter, dro jeg til lege for å få resept på ny stivkrampevaksine (Den bør fornyes hvert 10 år), men han fortalte det at det ikke lengre er så vanlig å få problemer etter bitt av kjærledyr-rotter, som det var tidligere, men om jeg absolutt ville ha vaksine, så kunne jeg få det.

Har resepten liggende en plass, men har ikke orket å hente den ut. Skal jeg ta den ut, må jeg betale for 5 sprøyter, fordi de ikke selger den enkeltvis :P og deeeet orker jeg ikke :p Har ikke behov for masse sprøyter liggende rundt om kring :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by wollf »

Oi. Jeg gikk til legen og fikk ny der. Måtte ha det da jeg jobbet på kennel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Matmor »

Jeg fikk min siste stivkrampesprøyte hos legevakten, etter et rottebitt. Akkurat stivkrampesprøyter trodde jeg var såpass vanlig å få satt før utenlandsreiser via vaksinasjonskontor at de antagelig har vaksinen liggende? Kanskje du kan høre om du kan få satt sprøyten via vaksinasjonskontoret?
http://www.reiseklinikken.no/reisevaksiner.asp

Jade
Pinky
Posts: 1
Joined: 03 Oct 2013, 00:53

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Jade »

Jeg har hatt rottebittfeber og det er det verste jeg har vært med på av sykdommer, føder heller en uke i strekk enn å gå gjennom den greia der en gang til.
Når du først har fått symptomer så er det allerede for sent, du vil bli veldig syk, og det vil ta måneder før du blir helt frisk igjen selv med tidlig antibiotikabehandling.
Jeg ble bitt på en torsdag, på søndag ble jeg kvalm og uvel og dro på legevakta og fortalte om rottebittet og at jeg trodde det var årsaken til symptomene mine. Legedama jeg snakka med sendte meg hjem med beskjeden at hun var helt sikker på at det ikke var rotta som var årsaken!
3 dager går og jeg klarer plutselig ikke stå på beina lenger, det verker i alle ledd i hele kroppen, jeg drar til legen. Han sjekker crp og sender meg rett på sykehuset, fikk ikke lov å dra hjem å pakke med meg en bag en gang.
På sykehuset klarer jeg ikke stå oppreist i 10 sekunder engang for å ta røntgenbilde av hjertet.
Smertene var så sterke at jeg ikke klarte å komme meg ut av senga for å gå på do engang, måtte ringe på sykesøster for å komme med bekken. Og så mye morfin som jeg fikk der så skulle man tro at det virket litt.
Utslettet brydde meg ikke så mye, men da det gikk hull på de så begynte de å flasse, jeg mistet bortimot all huden på hendene mine i løpet av den første uka. Etter 1 uke på antibiotika så ble jeg gradvis bedre, men jeg hadde sterke smerter i alle ledd i nesten 2 måneder etterpå og det tok 6 måneder før smertene slapp helt i det ene kneet og skulderen som var verst.
Det er ikke en sykdom noen vil ha, blir jeg bitt av en rotte igjen så kommer jeg til å kreve antibiotika med en gang uansett, jeg kommer ikke til å vente på symptomene kommer for da blir du syk.
Jeg vet at det er en sjelden sykdom, og da jeg ble bitt så sto blodspruten i veggen fordi rotta traff en blodåre, men etter å ha hatt den møkka der en gang så vet jeg hva som venter på meg om jeg skulle bli smittet igjen, tar ikke sjansen. Men kommer heller aldri til å skaffe meg rotter igjen.
Jeg avlivet ikke rotta, den fikk leve til den døde av seg selv, men aldri mer.
Så ikke bagatelliser denne sykdommen.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Siv M »

Jeg har hørt at bitt av menneske er mye verre, pga det inneholder så utrolig mange ulike bakterier så blir du bitt av en person er du helt nødt til å ta stivkrampe sprøyte :sick: selv har jeg blitt bitt av rotter, katter , og hunder å bare hatt litt vondt etterpå, renser godt med rense vann rett etterpå bare å håper på det beste.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Tonje Lenore »

Det sjeldent at man får den sykdommen, da har du vært maks uheldig :/
Jeg har blitt bitt så mange ganger, endt opp på legevakta for å stripe sår og nesten sy,
har flere arr etter rottebitt og hundebitt, men man skal aldri si aldri selvsagt, og greit å følge opp med stivkrampespøyta
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by Larm »

Har blitt bitt mange ganger selv, senest i går, men aldri opplevd det der
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by kikky »

Hatt mange rotter i over 10 år, jobbet i to forskjellige dyrebutikker og blitt bitt tilsammen bare 3 ganger hvorav to fra samme ramp. Ingen rottebitt feber sett.

Rotter biter jo egentlig svært sjeldent :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utmeldt

Re: Ble bitt av rotte i dyrebutikken

Post by utmeldt »

Sjølvsagt skal ein ikkje ta rottebitt for gitt, men sjansen for å få rottebitt feber er svært liten. Eg er vorten bitt veldig mange ganger, vil tippe mellom 50 og 100 ganger. Kun per i dag har eg fem rottebitt på fingrane mine. Og eg er fortsatt frisk og rask. Men stivkrampe sprøyte er veldig greitt å ha syns eg.

Post Reply