Utrolig klatring!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Utrolig klatring!

Post by sanca »

Jeg har jo bare hatt rotter i en måned, og de imponerer stadig mer, det er bare så gøy! :cheer: Og det som skjedde i dag hadde jeg virkelig ikke trodd hvis jeg ikke hadde sett det!!

Rotteburet står i kjellerstua, og når de er løse leker de fritt i hele etasjen (bortsett fra vaskerommet :wink: ) Det er trygt overalt der, og veldig gøy for dem, særlig siden det ene store rommet er barnas lekerom :crazy: :grin: Bl a fordi mannen min ikke er overbegeistret for rottetassene mine, og fordi det ikke er trygt oppe med mye løse ledninger etc, har jeg laget en midlertidig løsning øverst i trappa med papplate i kombinasjon med en trappegrind for barn. Den har rottene undersøkt masse, og jeg har fornøyd konstatert at den har fungert. Ha, ha, trodde jeg! :nottelling:

Jeg satt oppe i stua, og hørte plutselig noen merkelige skrapelyder fra pappen i døråpninga. Og der, balanserende på toppen satt Lucas og kikka forventningsfullt på meg :aww: Jeg ble så overrasket, og klarte ikke å forestille meg hvordan han hadde kommet seg dit! Jeg både vet og har sett at de kan hoppe ganske høyt og langt, men da skulle han ha hoppet over en meter rett opp, og landet på den tynne kanten av papplaten?! Men jeg måtte jo prøve å få sett hvordan han gjorde det. Så jeg satte ham ned igjen og gikk opp for å følge med.

Og da fikk jeg meg jammen god underholdning... Han klamret seg rett og slett fast rundt en av sprinklene i barnegrinda, og klatret rett opp! :happy: Så utrolig fascinerende å se på, det hadde jeg virkelig ikke trodd var mulig! De er utrolige disse dyra, og jeg kjenner at jeg gleder meg til alt det morsomme vi skal oppleve sammen :kisses:

Men nå må mannen min legge hodet i bløt og finne en mer varig løsning. Tror det bør gjøres i bunnen av trappa, liker ikke helt tanken på at småguttene skal gjøre en klatrebommert og falle nedover hele trappa :sorry: Ellers så får vi sette inn dør igjen øverst (som ikke har vært der på sikkert 20 år...)
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Utrolig klatring!

Post by Søstrene Halvorsen »

Haha. Beklager at jeg ler. Har opplevd det samme her bare at mine skule ned trappa. De klatret elegant opp rund og ned trappen kan tro jeg ble forundret når jeg møtte gutta i trappa. Fant jo ut at Halvorsen hadde lært dem det og ledet ann i rømingsforsøke.Vi har løst det med dobbelplate vi da. Det fungerer faktis. Jeg som matmor ble litt nervøs når jeg så hvordan de gjorde det for de har jo lang vei og falle ned. Når rotten leker selv bruker jeg gangen oppfor den ewr helt rotte sikker. Så nå er det plater forann alle sprinkler de kan klater i både forann og bak.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Utrolig klatring!

Post by Tonje Lenore »

Hehe, ja de klatrer helt utrolig og det har de fått etter Celin da hun klatrer og klarer det helt utroligste,
så vi har så og si gitt opp med Celin for hun klarer alltid, da mener jeg alltid å finne en løsning med å enten komme
seg opp eller forbi :nottelling:

Men om dere har en glatt plate eller noe glasslignende så skal de ikke klare å komme seg opp, for de må få tak i noe i første om gang slik
at de kan klatre videre !
Meeen man skal jo aldri si aldri for plutselig så står de der og ser på deg med et søtt utrykk :aww: :rofl:
Og som du sier, de klarer det helt utroligste ting, morsomt å se på :roflmao:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Utrolig klatring!

Post by sanca »

Tonje Lenore wrote: Meeen man skal jo aldri si aldri for plutselig så står de der og ser på deg med et søtt utrykk :aww: :rofl:
Og som du sier, de klarer det helt utroligste ting, morsomt å se på :roflmao:
Ja, og det var jo faktisk selve blikket hans der han sto og vingla på toppen som var det herligste! :lovey: "Hei mamma! Se hvor flink jeg er, får jeg komme opp i genseren din nå???"

Tror kanskje det hele lar seg løse med plata på andre sida av grinda, og bytte ut med en mer varig plast eller treplate etterhvert :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Utrolig klatring!

Post by torasrotter »

Ja det er jo helt utrolig hvor flinke de er til å klatre! Jeg husker når jeg bodde i leilighet før så hadde vi peis i stua med slik mursteinsmur bak.. Opp muret klatret Fossil, helt til toppen.. Og det ble jo selvfølgelig litt av et problem etterhvert, for jeg var jo livredd for at hun skulle dette ned og treffe peisen :sjokkert: Det ble noen pappplater og litt teip som reddet oss her i huset også :rofl:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Utrolig klatring!

Post by Skaubytroll »

Rotter er utrolig smarte, og de trenger å bruke hodet litt.
Klatring på "ulovlige" steder er nok både sunt og morro :)
(og skummelt :sjokkert: )
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Utrolig klatring!

Post by torasrotter »

Mest skummelt.. Er ikke sikker på om Fossil var enig med meg i det, men jeg sto iallefall under ho med hendene klare til å ta imot :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Re: Utrolig klatring!

Post by Julirottene<3 »

Hehe. Ble ganske imponert da jeg så Elena stående på toppen av dusjen. Rotter er ekstremt gode til å klatre! :cheerful:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Utrolig klatring!

Post by Larm »

Værste jeg har vært med på var Tante Turbo som hadde klatret opp på døren inn til stuen. Hun sto altså på toppen av den glatte, åpne døren. Skjønner ikke hvordan hun kom seg dit.

Hun gikk også oppå håndtaket til den nederste skuffen på komfyren, så hoppet hun derfra og opp på kjøkkenbenken :sjokkert: Dette gjorde hun stort sett hver gang hun var ute.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Utrolig klatring!

Post by Vitania »

Jeg hadde en rotte som elsket å sove på toppen av skapdøren min. Jeg hadde en gammel skapdør, som alltid stod åpen, som vel var 5 cm tykk. Hvordan han kom seg opp dit fant jeg aldri ut av, men jeg går ut ifra at han bare har klatret rett opp på smalsiden.

Det er utrolig fascinerende hva de små klarer å prestere, ja.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Utrolig klatring!

Post by WillyWonka »

Ja. Tweek gjorde noe veldig interessant i dag :P
Jeg holdt på med intro og haddde plassert alle 5 guttene mine i sengen ved vinduet mitt. Han fant fort ut at han kunne komme seg opp i vinduet. Dette er forsåvidt greit nok tenkte jeg. Tok en flatpakket eske og satt mellom vinduet og skrivebordet, da jeg ikke ønsket å ha rotter der. hørte mye kloring bak der, så jeg satt meg slik at jeg kunne se hva han gjord.
Tweek hoppet (sikkert en 30 cm) og får tak i en kant på esken med forpotene sine. Tar så tak i tauet fra persiennen min og holder fast med føttene og surret halen rundt. Så der hadde han fått et nytt "fotfeste". Tar så ny sats og hopper opp på esken og ned på skrivebordet. Utrolig.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Utrolig klatring!

Post by sanca »

WillyWonka wrote: Tweek hoppet (sikkert en 30 cm) og får tak i en kant på esken med forpotene sine. Tar så tak i tauet fra persiennen min og holder fast med føttene og surret halen rundt. Så der hadde han fått et nytt "fotfeste". Tar så ny sats og hopper opp på esken og ned på skrivebordet. Utrolig.
Wow, det må ha vært gøy å se på! Fantastiske dyra våre! :aww:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Utrolig klatring!

Post by WillyWonka »

Det var helt utrolig. Han hadde jobbet med dette en stund, men det at han til slutt visste hvordan han skulle gjøre det, var utrolig artig å se :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply