biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

biter

Post by Liv »

Anna, ble operert for jursvulst i begynnelsen av desember. Noe som gikk bra, men etter operasjonen har hun begynt å bite meg. Biter meg i kneet, armen og hånda. Hun biter meg ikke til blods. Frøkna er blitt snart 21 måneder, og litt overvektig, men men. Hu er snill med de andre rottene jeg har, har alltid vært sjefen. Hun spiser godt, drikker og fungerer bra ellers. Noen som har vært borti noe lignende?

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: biter

Post by miriam »

Jeg har opplevd noe lignende dette. Min rotte Dixie ble mye plaga av en annen rotte over en mnd tid. Han ble bitt til blods flere ganger og det ene bittet som var på undersiden av halen, ble betent. Vi måtte ta han med til dyrlegen for å få fjerna verk og for å få medisin. Litt tid etter Dixie hadde blitt bedre begynte han å bite meg. Han kom bort til meg og bet meg i armen, hånda, siden av magen mm. Han virka ikke aggresiv i det hele tatt, men kom bort som han alltid gjorde, men i stedet for å snuse så bet han. Han kunne tilogmed dra hånda mi med seg. Det var svært sjeldent at han bet gjennom huden.

Dette var i høst. Og som løsning begynte jeg å ikke røre han eller løfte han opp. Han fikk gjøre som han selv ville. Jeg løfta han kun hvis det var nødvendig. Når han kom bort til meg holdt jeg hender og armer i lufta og prøvde å holde bena på gulvet. Dixie ble smått, men sikkert bedre. Og i november/desember bet han ikke lenger. Jeg kunne ta på han igjen og løfte han så mye jeg ville.

Men så har det seg sånn at Dixie fikk slag for ikke lenge siden, det er vel en mnd siden nå. Og da bar det i vei til dyrlegen igjen. Han fikk sprøyte to dager etter hverandre hos dyrlegen. Dixie ble fort bedre igjen når han hadde fått kortison. Men så har det seg sånn at nå har han begynt å bite meg igjen. Så nå har jeg begynt med "behandling" igjen. Ingen berøring eller løfting, så godt det lar seg gjøre.

Jeg har sett det virke og tror det er det eneste som hjelper på Dixie. Kanskje det hjelper hos deg også. :wink:
-Miriam

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: biter

Post by Larm »

Lag en høy pipelyd når hun biter i deg. Det pleier å hjelpe :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: biter

Post by Liv »

Takk for gode svar. Enda godt det er meg hun biter og ikke de andre i buret.

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: biter

Post by miriam »

Larm wrote:Lag en høy pipelyd når hun biter i deg. Det pleier å hjelpe :wink:
Det enkle er ofte det beste :giggle:
-Miriam

MissGuardian

Re: biter

Post by MissGuardian »

Larm wrote:Lag en høy pipelyd når hun biter i deg. Det pleier å hjelpe :wink:
Det har fungert her også.
Min har ikke sluttet 100%, men er mye bedre..

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: biter

Post by Søstrene Halvorsen »

Lage høye pipelyder har til og med funger her i gården på hannen vår.
Av en eller an grunn så har jeg også laget lyden med ganske bestemt tone også til han da men det virker.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: biter

Post by Liv »

i dag bet hun meg til jeg blødde, men det var litt min egen feil. Jeg innbiller meg at hun ser dårligere etter operasjonen, er det noen som har opplevd det? Ellers så begynner hun jo å bli en godt voksen dame, så kan hende hun rett og slett er blitt litt gretten på sine eldre dager :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: biter

Post by Matmor »

Rottene kan få midlertidig dårligere syn etter en operasjon. Det ene bedøvelsesmiddelet veterinæren min bruker gir trykk-økning på øyet, og for noen rotter er dette nok til at de får "stær".

De kan antagelig også få permanent dårligere syn hvis de har hatt dårlig oksygentilgang eller andre komplikasjoner, men det er nok mer sjelden.

Post Reply