Trenger litt råd.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Trenger litt råd.

Post by Søstrene Halvorsen »

Hei.
Jeg er nye her og kan vel si at familien også er ganske nye som rotteeier ( allefall veldig rusten på kunskapen), da både jeg og gubben har hatt rotte før men det er jo lenge siden.

Vi har fått to nydelige rottejenter som er ca 5 mnd gammle, forje eier har fått dem helt tamme og de elsker og få oppmerksomhet og kos.
Beste kosen er og ligge i håre til matmor eller kose seg med å finne på nye ting.

Så er det noen små ting jeg lurer.
Den ene av dem er veldig frem på og bare den kan få kos eller mat så kommer den pilende til oss. Men den andre den vil jo nesten ikke ha kos eller noen ting med oss og gjøre noe vi syns er litt trist da vi ønsker og gi dem like mye oppmerksomhet.
I dag når jeg skulle løfte den ut måtte jeg stå i 10 min og lokke og lure henne ut og når hun først kom så var ikke gobiten noe spennen men fingrene min skulle vi smake på ( hun bet ikke bare la tenne på den).
Er dette bare for at hun er sjenert og er i nye omgivelser enda?

Forje eier sa at dem elsket og sove i huset sitt, det har vi ikke sett så mye til da for her vil de helst ligge oppe på take og sove, hvorfor forandrer dem adferd her?
Håper noen kan hjelpe her da.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Trenger litt råd.

Post by Matmor »

Hei og velkommen til forumet.
Det er helt vanlig at rotter endrer adferd i forbindelse med flytting, dessverre. Faktisk så vanlig at i et laboratorium er det standard å ikke bruke en rotte i eksperimenter før den har fått vennet seg til nye omgivelser i minst 14 dager, med mindre man vil studere effekten av endret miljø.

Den forsiktige rotta er nok nervøs. Det er en fin balansegang å venne den til at du er snill, og å respektere at hun trenger mer tid på seg, og kan finne på å bite hvis hun blir presset. Hun har antagelig gitt deg et advarselklyp. Det er bra når de kommer med advarsler først, slik at man kan trekke seg tilbake, men det er frustrerende når de ikke forstår sitt eget beste.

Noen rotter har dager da de fungerer fint sammen med mennesker, andre hvor de ikke vil bli tatt i. Jeg har en slik på besøk nå i sommer: noen dager kommer hun og klatrer opp på skulderen min når jeg åpner luken, andre dager forskanser hun seg i en hengekøye eller i sovehuset og setter tennene bestemt rundt fingeren min hvis jeg prøver å hente henne ut. Men hun må jo nesten ut i alle fall en gang i døgnet så jeg får sjekket at hun ikke er syk eller har vondt noen steder. Da bærer jeg enten ut hele hengekøyen/sovehuset, eller jeg håndterer henne med hansker. Også får hun en godbit når hun kommer ut. Jeg kan ikke si at jeg har sett noen framskritt på snart 14 dager, men dette er en gammel rottedame som aldri har vært spesielt kosete. Det er nok lettere å oppnå resultater med en yngre rotte, og en som har oppført seg pent i forrige hjem.

Hvis du søker på gensertrikset finner du nok noen tips her. Ikke alle tør å ha rotta så nær innpå kroppen. Hvis jeg er usikker på en rotte hender det jeg foretrekker å legge et håndklede eller ullteppe dobbelt på fanget, og la den utrygge rotta komme inn mellom stofflagene der. Og så klapper jeg rotta utenpå håndkledet/ullteppet.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Trenger litt råd.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for velkomst og svar.

Jeg ble kloker nå på dette her, jeg ble jo litt småbeskymret når jeg så hvordan de forandret seg, jeg håper det går over for tolmodighet og tid er noe vi har alle man her i huset. Var litt redd jeg

Når den lille nervøse først har kommet ut av buret så er hun tilitsfull og elsker og bli koset på skal helst ligge i håret eller under gensen.

Jeg har også sett at begge rotten nærmst har lagt sin elsk på barne vi har i huset.
Hun er både snill og veldig tollmodig med dem. alt kontakt med barn og dyr er under oppsikt av oss voksen.

Men som sakt nå skal vi ta tinge i rottens tempo og latt de virkelig få føle seg hjemme her for noen sniller dyr har jeg alldrig fått i hus før.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply