hva skal jeg gjøre nå?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Lisbeth

hva skal jeg gjøre nå?

Post by Lisbeth »

Jeg har fått meg tre nye rottebabyer, men det er ikke det dette innlegget skal handle om. Jeg satt de inn i buret til de voksne noe som gikk kjempe fint :thu: , men så skjedde det noe jeg skulle kose med den ene rottungen da plutselig biter den ene voksne rotten meg til blods.
Gikk til legevakten fikk ikke noe spesiell hjelpe der nei, dårlig behandling å legen gadd ikke høre på meg :evil:
Jeg er forsatt kvalm og svimmel etter bittet og armen er øm, men nå er hun satt i eget bur(alene) fordi jeg ikke vil at hun skal bite meg til blods igjen :(
men da jeg overtok rotteungene var det en to unger med hun som leverte de. De åpnet buret å hva gjorde den ene ungen? slo rotta mi i hodet :shock:
Det var etter det hun beit meg til blods.
Sannsynligvis skulle hun forsvare rotteungene, men hva skal jeg gjøre dersom hun biter meg til blods igjen?
Er fortvilet for jeg vil ikke avlive henne dersom det ikke er nødvendig trenger alle råd og tips jeg kan få.
Takker for hjelpen på forhånd

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Gi henne litt tid! Hvis du nettopp har fått dem trenger de tid til å roe seg ned og føle seg trygg på omgivelsene. prøv det i første omgang, og ikke ta så mye på ungene når du ser moren ikke liker det ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Lisbeth

Post by Lisbeth »

Ailani wrote:Gi henne litt tid! Hvis du nettopp har fått dem trenger de tid til å roe seg ned og føle seg trygg på omgivelsene. prøv det i første omgang, og ikke ta så mye på ungene når du ser moren ikke liker det ;)
Jeg har ikke moren til ungene, men hun tror hun er moren :rottehode: uansett har jeg satt henne i eget bur/eller rettere sagt hun gikk inn i buret selv.
Nå er det fred i hovedburet ungene kommer for å hilse de andre to slikker, mens den andre ligger å depper :(
Jeg vil jo ikke ha henne adskilt fra de andre, men vet ikke hva jeg skal gjøre.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Hun du har satt i eget bur sitter å depper?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Lisbeth

Post by Lisbeth »

akkurat nå ligger hun å sover ;) hun har roet seg ned i buret hun som er alene, men kommer ikke til å stikke ned fingrene nå i dag. Venter litt med å gjøre det har tenkt å kjøpe rottegodt til henne kanskje hun roer seg ned, eller jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Det høres for meg ut som om rotten som beit deg har påtatt seg rollen som "mamma" for de små (aka forsvarer de). Så jeg skjønner godt at hun depper når du har henne i et annet bur (savner "ungene" sine).
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Lisbeth

Post by Lisbeth »

Vel det er greit at hun savner "ungene sine", men en rotte skal vel ikke bite eieren til blods bare fordi at rotten har blitt "mor"?
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre skal se situvasjonene ann, dersom hun biter igjen må jeg avlive henne?
Spørsmålene dukker opp i hodet, hun var meget snill uten "ungene".
Er ganske så fortvilet over hele situvasjonen, vil ikke at hun skal være alene, men vil ikke bli alvorlig bitt heller, så hva skal jeg gjøre?

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Jeg synes så absolutt ikke at du skal avlive henne! Ettersom hun har satt seg i morsrollen og ungene var ganske så nyankomne (etter hva jeg forsto :) ), er det helt naturlig at hun går til forsvar på noe som antakelig ble ansett som en trussel mot ungene "hennes". Jeg ville gitt henne litt tid til å spille morsrollen, da vil hun nok slappe mer av etter hvert. :)

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Min Cicely biter også etter meg når jeg prøver å ta ungene hennes, dette er en naturlig reaksjon hos en hunrotte som vil forsvare sine barn. Det kommer nok til å gå over når hun blir vant til at de er trygge selv om du er i nærheten. Cicely er ikke fullt så "galen" nå, men hun passer veldig godt på.

Rotter er veldig utsatte i naturen, spesielt unger, så det er nok bare et sterkt morsinstinkt som gjør at hun vil passe godt på de små.

Ville ikke vurdert avlivning, la henne tilpasse seg situasjonen.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja det er veldig variert hvordan en rottemor reagerer når noen skal håndtere ungene! Min Emma derimot var veldig snill og lot meg håndtere dem. Synes hun det var nok, nappet hun hånden min forsiktig vekk. Men det er også helt naturlig at de kan bli mer aggressive med unger! Så avliving ville jeg sett bort ifra ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Er den rotta moren til de ungene eller føler den bare det sånn? :? :D
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Lisbeth

Post by Lisbeth »

den er ikke mor til rotteungene, hun bare føler seg som en flink mor

Lisbeth

Post by Lisbeth »

Maja wrote:Jeg synes så absolutt ikke at du skal avlive henne! Ettersom hun har satt seg i morsrollen og ungene var ganske så nyankomne (etter hva jeg forsto :) ), er det helt naturlig at hun går til forsvar på noe som antakelig ble ansett som en trussel mot ungene "hennes". Jeg ville gitt henne litt tid til å spille morsrollen, da vil hun nok slappe mer av etter hvert. :)
de kom på torsdag "ungene altså"
Så jeg skal sette henne tilbake i buret igjen?

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja jeg tror jeg ville gjort det ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Lisbeth

Post by Lisbeth »

Ailani wrote:Ja det er veldig variert hvordan en rottemor reagerer når noen skal håndtere ungene! Min Emma derimot var veldig snill og lot meg håndtere dem. Synes hun det var nok, nappet hun hånden min forsiktig vekk. Men det er også helt naturlig at de kan bli mer aggressive med unger! Så avliving ville jeg sett bort ifra ;)
som sagt å avlive et friskt dyr er ikke akkurat det jeg gjør da, men jeg trenger råd, skal jeg sette henne inn i buret å risikere å bli bitt til blods eller skal jeg la henne være alene :?:

Locked