Sjalusi?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Sjalusi?

Post by Ida.K »

Den nye rotteungen Mummi og gamlejenta Blue ( ca. 9 mnd ) ble introdusert for værandre nå for et par dager siden. Med e gang de møttes begynte Blue's pels å stritte, og hun fikk et olsmk og "sjalu" blikk og rett os slett bare stakk. De ble introdusert i senga mi. Ingenting skjedde før Mummi etter en stund be satt inn i Blue's bur, men da angrep Blue henne. Blue og Alice pleier også å sloss når de er nærheten av værandre. Hamsteren min døde nylig sån jeg hadde et reservebur heldigvis, som hun har blitt plassert i. Men hva skal keg gjøre? Er Blue sjalu? Hvorfr oppfører hun seg sånn mot andre rotter?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Sjalusi?

Post by Niana »

Det kan hende at Blue er sjalu, men det er mer sannsynlig tror jeg at hun bare vil vise hvem som er sjefen.
Det er ikke lurt å sette en ny rotte inn i buret til den gamle samme dagen som de møttes for første gang. Det er helt naturlig at Blue da angrep Mummi, for buret er Blues område og Mummi er da en intrenger i hennes øyne. Introduksjonen burde skje over flere dager, hvor de bare møtes på et nøytralt sted først, og ikke så lenge av gangen kanskje.
Har du lest inne på Matmors hjemmesider om introduksjoner? Der står det mye om forskjellige typer reaksjoner fra rotters side, det står om hvordan introduksjonene burde foregår og over hvor lang tid avhengig an rottenes oppførsel. Mye bra å lese på der :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sjalusi?

Post by Matmor »

Det normale er jo at introduksjon mellom hunrotter og babyer går greit, men dessverre ikke bestandig. Det jeg tenker mest på er at Blue har en del helseproblemer. Hun har hatt blødninger fra skjeden og porfyrin fra nesa for noen måneder tilbake. Har du sett noe til at hun har "vanskelige" perioder hvor hun ligger mye for seg selv i buret? Jeg lurer nemlig på om noe av problemet kan være at Blue følte seg dårlig og ikke taklet babyoppdragelse.

Dessverre er det vel også slik at hun har fått en del juling av andre rotter selv, Blue?

Hvor galt gikk det da Blue hoppet på Mummi? Ble det noen bitemerker?

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Sjalusi?

Post by Ida.K »

Ingen tydelige merker. Hun har ikke vært sammen med Alice på flere mnd, og hun er alltid i farta, og alltid glad, så jeg hvet ikke helt. Men reaksjonen hennes da hun møtte Mummi i senga mi var utrolig merklig den og, og hun ville ikke ha noe med den lille å gjøre.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sjalusi?

Post by Matmor »

Du får ta tiden til hjelp... Hvis de andre hunnene du har lagt ut bilde av også er dine, har vel Mummi muligheten til å ha selskap likevel. Så lenge de alle kan luftes samme sted er det ikke så mye ekstraarbeid. Men hvis reserveburet bare er et hamsterbur fungerer ikke løsningen særlig lenge - det blir for lite plass annet enn for noen dager.

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Sjalusi?

Post by Ida.K »

De skal til de andre to til torsdagen, v hadde et større reserve bur også, men veninnen in låner det fram til hun har kjøpt et eget ..

Post Reply