Kotteletter....

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Kotteletter....

Post by Itchigo »

Jeg tenkte rottene mine skulle få litt middagsrester i går og la inn litt av en ukrydret kottelett. Jeg tenkte ikke over at det var litt bein på den. Når jeg skulle hente fatet så kom jeg på at det var smart og ta ut beinet så det ikke lå å rotnet i en krok. MEN når jeg fant det lå det beinsmuler rundt og selve beinet var gnagd på. :shock:
Kan dette vere farlig for rottene mine?
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Nei, tror ikke det er farlig nei.. De har nokk bare kvesset tennene sine litt :lol:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Rotter har så skarpe tenner at de klarer å gnage hull på beinet for å få tak i benmargen. Det er til og med bra for dem, i visse mengder! Du er kanskje bekymret fordi du har hørt at hunder ikke skal få kotelettbein, men det er fordi de kan sette beina i halsen. Det er ikke noe problem med rotter.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

phew...
Ble litt redd der. Men da går det bra da.Har hørt at rotter ikke burde få appelsiner. Går det bra om jeg dypper fingeren i appelsinjuice og lar dem slikke det? De elsker eple og appelsin juice!
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Tror nok det går bra om de får det innimellom. :) Det er bare det at hannrotter kan lettere få testikkel kreft hvis de får citrusfrukter ofte, men litt i ny og ne går fint :)

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Rotter er glad i mye som ikke er bra for dem...ganske like oss mennesker der! I stedet for å la rottene dine slikke i seg appelsinjuice kan du gi dem en eplebit å gnage på, det er bedre for dem.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Jeg har to hunn rotter, og det var bare snakk om en gang i blant :)
Hun eldste på 7 månder virker mye tynnere en den yngste på 4. Er det noe jeg kan gi henne som gjør at hun legger på seg litt?
Aurora

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

fått tips selv om at hvitost er fetene :P
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Og nøtter og pinjekjerner og solsikkefrø... Egentlig så gjelder det jo det samme for rotter som for oss: er kaloriinntaket større enn mengde kalorier brukt, så legger rotten på seg. Kaloriene er jo de samme for oss som for dem. Jeg har ikke hørt dette noe sted, bare gjetter, men siden de fleste planteetere kan fordøye cellulose, tror jeg kanskje at rotter også kan dette, og da får de utnyttet mer energi fra mat vi ikke klarer. Det som for oss er fiber, noe som betyr at det gir magen noe å jobbe med og vi ikke klarer å fordøye det skikkelig, vil gjerne rottene da kunne utnytte mer av.
Vær så snill og rett på meg nå, hvis jeg tar feil, dere som vet dette...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Ja men det er vell bedre å gi de god diet med masse proteiner i, enn å gi de noe som gjør de feite ;) i tilleg til at rotter ikke skal ha så mye melkeprodukter...
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Tenkte på egg, banan og kansje litt skinke... Ser ut som hun har gått lite opp i vekt siden jeg fikk henne. Hun er nå 8 mnd og sist jeg veide henne veide hun litt over 250g. Amy på 5mnd veier nok vel over 300g. Grådig liten jente :D
Aurora

Post Reply