Bytte av fôr

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Bytte av fôr

Post by 2po »

Jeg prøvde å søke etter lignende tråder, men greide ikke å finne noe, mulig jeg ikke er så flink å søke.

Uansett, det jeg lurer på er om det er vanlig at rottene får løsere avføring når de bytter tørrfor? Mine to på 3-4 mnd har alltid fått Vitapro (kjøpt hos TAM) og de liker den kjempegodt, tømmer matskåla helt :spise: Men nå er jeg på ferie hos mamma og rakk ikke kjøpe mer vitapro-mat før jeg dro, men regna med de hadde det på tropehagen zoo siden det er samme kjeden liksom.. med det hadde de ikke såklart, så nå ble ble rimelig brått skifte av fôr for dem. Gikk over på øøø.Prestige? tror det var det den hette.

For det første liker de den ikke så veldig :?
For det andre har en/eller begge begynt å bæsje store bløte bæsjer. (off for en måte å si det på :lol: )

Men er det vanlig? De får jo litt annen mat i tillegg så man skulle kanskje ikke tro at det ville ha såå mye å si? Ikke vet jeg. :hm:

Ja, og en ting til. De er jo i et annet bur nå, det jeg har stående hos mamma. Og de lukter fryktelig her!(før avføringen satte igang og). Det gjør de ikke hjemme hos meg. Er det "markering av område" eller noe sånt som kan være årsaken?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Kan vel ha noe å si forbytte.Men like sansynlig kan det være stress ved å reise,komme til ny plass og kanskje få noe ny menneskemat.Tror sterk lukt av avføringen ofte kommer av menneskemat,men godt er det jo :spise: Ta det rolig på godsakene en stund og gi ting som fester magen,f.eks. usaltet kokt ris. :spise:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

med hensyn til at det lukter med av avføringen, så kan det komme fra forbytte. mine lukter mye mer når de går på prestige, en når de går på feks Care + osv...
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Har fått veldig lite menneskemat siden vi kom ned hit. litt eple men det er de vant til.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

jeg tror nok heller løs mage kan komme av flyttingen og stresset som følger med. mine går på både prestige og Care+ og noe mer og her har de faste og sorte rosiner. men kan komme noen bløte når nye rotter skal inn i flokken.

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

ok, da håper jeg det roer seg når vi kommer hjem på søndag.
Men allerede på torsdag skal de videre, da skal de til ei som skal passe dem i 3 uker for meg. Men de roer seg sikkert fort når de får det stabilt irundt seg.

Post Reply