Å spise bæsj...

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Å spise bæsj...

Post by Maria »

Med ujevne mellomrom har jeg observert at rottene spiser bæsj. Jeg er ikke sikker, men jeg mener det er noen av rotter som er bæsjespisere og andre som ikke er det.

Hvorfor gjør de det? Reste-næringsstoffer? Stess og forvirring? Sær smak? Mangel på noe?
Maria H.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Det vil jeg også gjerne vite! Jeg har sett Spinus ydmykt spisende på bæsjen damene aller nådigst har slengt ut av buret sitt, det synes jeg er en veldig lite galant måte å vise sin interesse på ("Åh, mitt hjerte brenner etter din utsøkte bæsj!").

Kaniner har noe som kalles blindtarmslort, som de spiser rett fra rompa ( :? ), men de er jo planteetere.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Mine spiser også bæsj til tider. Har særlig sett det på min lille blå faktisk :? Virker jo som det er normalt da :P

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det kan være en kombinasjon av stress/kjedsomhet og mangel på noen viktige næringsstoffer. Rotter trenger ikke å fordøye maten to ganger slik som kaniner gjør.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Har faktisk sett Pernille sitte nede på do å spise bæsj...
De har et gigabur med masse å gjøre på og så har de rm1 som mat...
Har sett henne gjøre det flere ganger...Sitter på do å bæsjer å spiser litt på en gammel bæsj imens :geek:
Mvh
Elin:o)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Sitter på do å bæsjer å spiser litt på en gammel bæsj imens
Kanskje det er rottenes versjon av å lese gamle ukeblader på do? :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Fleur

Post by Fleur »

Roger&Ingrid wrote:
Sitter på do å bæsjer å spiser litt på en gammel bæsj imens
Kanskje det er rottenes versjon av å lese gamle ukeblader på do? :lol:
Hihi, kanskje :rottehode: :lol:

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Jeg blir ikke helt ferdig med dette med bæsj... I forhold til Heidis foruroligende forslag, at det har med kjedsommelighet eller mangel på noe: jeg tenker som Elsol, jentene mine spiser RM1 og jeg trodde de fikk nok stimuli også (selvom man alltid kan leke mer og gjøre livet deres litt mer spennende). På den annen side: Jeg mener det er de rareste rottene mine som har vært klare bæsjespisere.
Hmm, er det noen andre som har sett at enkelte rotter utmerker seg? Og at de er litt rare, øh, litt forvirrede sjeler?
Maria H.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vårt største matvrak, Toffa, har spist bæsj når nøden er stor og damen er på slankekur (hun er kronisk RM1-o-man som ikke trives uten enn matbit i munnen). I tillegg har Spinus, eremitten vår, også spist bæsj når han kommer over damebæsj. Han er i en klasse for seg; han får nuppereller av andre rotter ("ææææsj, skadedyr!") og har i det siste fått en hang til å dilte etter oss som en hund). Kanskje du har rett i teorien om at det er de merkelige rottene som spiser bæsj?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Therean

hehe

Post by Therean »

:spise:

Rotta mi e vell litt rar da. for hun spiser ikke bæsj... Hun er vell for mye bortskjemt kansje. hehe... nei rotter spiser bæsjen sin for å få mere næring...

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Re: hehe

Post by Eli Andrea »

Therean wrote::spise:

Rotta mi.
har du berre ei rotte?? rotte er flokk dyr og skall ikkje bu aleine...
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

maddepia

Post by maddepia »

jeg har ikke sett at noen av mine rotter sitter og eter sin egen bæsj da.. de rottene jeg har hatt opp gjennom tiden har aldri spist bæsj.. har bare observert at de kaster ut bæsjen fra der de ligger og sover. tror ikke at de spiser bæsjen sin pga næringen som therean sier... :hm: :? men kan ikke si det for sikkert for vet ikke helt.. :)

mvh
Madeleine

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

nei rotter spiser bæsjen sin for å få mere næring...
Som nevnt ovenfor, kaniner spiser en del av bæsjen sin fordi de kan få mer næring ut av den, men de er planteetere og klarer ikke nyttegjøre seg av all næringen i det de spiser "first time around". Rotter er ikke planteetere.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

sona

Post by sona »

Min rotte Freddy har bare spist bæsj når det var kanin bæsj og marsvin bæsj har ikke sett han spise sin egen bæsj.. men han var helt vild etter kanin / marsvin bæsj :lol: Han kunne jo nesten hatt det som hverdagsmat ;) Han spiste sikkert bæsjen for at den var så ukjent og kansje loktet litt rart :D

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

maggie sitter og spiser bæsj,men det er aldri sin egen bæsj hun spiser!
Det er nemi sin...!
Hun har aldri spist sin egen bæsj som jeg har sett iallefall :?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Locked