Science selective rat

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
transparent
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Feb 2015, 21:52
Kjønn: Ikke oppgitt

Science selective rat

Post by transparent »

Er dette et greit fòr å gi rotter generelt? + Burde jeg gi noe itilegg?
Har prøvd endel forskjellig fòr til rottene, det de har likt best har vært Oxbow, men dyrebutikkene
fører jo ikke dette lenger.
Vil gjerne høre hva andre gir rottene sine som basisfòr ++ :yumm: :cheerful:
Curry, Chili, Renaldo Moon, Jonatan & Kavring :party:

utmeldt

Re: Science selective rat

Post by utmeldt »

Selective rat er eit godt for. Likner på Rm1 i innhold, men har biter som likner oxbow.
Eg har brukt det litt i perioder, men i hovedsak har eg brukt RM1, og extra vital rat.

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Science selective rat

Post by Troya »

Selective er supert! :)

transparent
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Feb 2015, 21:52
Kjønn: Ikke oppgitt

Re: Science selective rat

Post by transparent »

Ok, så bra :) Det er det jeg har brukt en stund nå.
Curry, Chili, Renaldo Moon, Jonatan & Kavring :party:

Knutsdatter
Pinky
Posts: 17
Joined: 03 Mar 2016, 15:30
Kjønn: Kvinne

Re: Science selective rat

Post by Knutsdatter »

Glad jeg fant denne tråden. Har nylig startet med selective til mine rottejenter, det var Dyrehospitalet som bestilte dette da oxbow gikk ut. Da er det altså et bra fôr! Men jeg har et spørsmål jeg gjerne ønsker å stille her i tråden; hvorfor driver rottene mine å gjemmer/lagrer denne maten i hulen sin? Det har de aldri gjort med annen mat tidligere nemlig. Ga de et annet fôr for å sjekke, det ble ikke gjemt. Men selective gjemmer/lagrer de umiddelbart! Matskåla er tom på én time. Noen som vet hvorfor dette skjer?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Science selective rat

Post by WillyWonka »

Knutsdatter wrote:Glad jeg fant denne tråden. Har nylig startet med selective til mine rottejenter, det var Dyrehospitalet som bestilte dette da oxbow gikk ut. Da er det altså et bra fôr! Men jeg har et spørsmål jeg gjerne ønsker å stille her i tråden; hvorfor driver rottene mine å gjemmer/lagrer denne maten i hulen sin? Det har de aldri gjort med annen mat tidligere nemlig. Ga de et annet fôr for å sjekke, det ble ikke gjemt. Men selective gjemmer/lagrer de umiddelbart! Matskåla er tom på én time. Noen som vet hvorfor dette skjer?

Det kan skyldes at de er redd for at det skal ta slutt, så de lagrer til senere :P Vi går stadig lengre inn i mørketiden, kanskje det har noe med at det er kortere dager og at de da forventer at de skal få dårligere tilgang på mat, slik som det gjerne er i naturen når det er vinter.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Knutsdatter
Pinky
Posts: 17
Joined: 03 Mar 2016, 15:30
Kjønn: Kvinne

Re: Science selective rat

Post by Knutsdatter »

Takk for svar! Høres ikke helt ulogisk ut det du sier, Willy wonka.
Burde jeg la være å gi mer enn ett påfyll av mat om dagen? Normalt bruker de fra 24-36 timer før man ser bunnen av skåla, men nå ligger jo alt gjemt i et hjørne. Problemet er jo at mye mat kastes når jeg rydder buret nå..

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Science selective rat

Post by malap »

Jeg har begynt å gi mine litt selective et par ganger i uken her, siden Oxbow ikke tas inn lenger. De får i hovedsak RM1, men jeg synes de skal få litt variasjon utenom godis og ;)

Angående mat som blir hamstret her og der, så sjekker jeg bare hus/køyer i buret daglig for å finne ut hvor mye mat de har igjen. Trenger de påfyll så fyller jeg skåla, hvis ikke så lar jeg det ligge (det gjelder altså tørrfor;)). Men ved hver burvask så kaster jeg all mat som er til overs og gir helt nytt.
Malena

Post Reply