Vitamintilskudd

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Vitamintilskudd

Post by malap »

Jeg ser noen gir vitamintilskudd til rottene sine.

Hva slags vitaminer gir dere og hvorfor? Er det kun på vinterhalvåret eller hele året?
Interessant å få høre litt forskjellige synspunkter på det.

I tillegg til RM1 gir jeg frukt, grønnsaker eller bær hver dag. Og ris, pasta, poteter av og til, og litt div nøtter/frø innimellom. Et variert kosthold er selvfølgelig det viktigste, men anbefales det likevel å gi tilskudd? Jeg tar jo tilskudd av B og D vit. som veganer selv.
Malena

utmeldt

Re: Vitamintilskudd

Post by utmeldt »

Rottematen av god kvalitet skal inneholde alt rottene trenger, og det blir påstått at det då ikkje er nødvendig med tilskudd. Mine får ein del frukt, og grønnsaker i tillegg, Eg gir likevel ekstra vitaminer om eg merker at rottene har dårligere matlyst eller er sjuke/under behandling. Er forsiktig med å gi tilskudd av fettløselige vitaminer ( men kan hende de får litt sanasol en sjelden gang som inneholder både fett og vannløselig veitaminer), men bruker å gi tilskudd av c-vit pga den bl.a er en antioksydant, samt b-vit bla.a for å styrke immunforsvaret. Har og hatt en del nervøse/aggressive rotter, og dei har fått tilskudd av B-vitamin mtp å styrke nervesysytemet. Det siste er eg usikker på om har noko for seg, men det skader i allefall ikkje. B-vit skal vere godt for neresystemet hos menensker iallfall. Rotter som har kroniske plager f.eks fra luftvegane får tilskudd heile tida av c+b vit, og innimellom litt sanasol. Blander aldri vitaminer i vatn, kun i mat. B - vit og sanasol følger eg eigen dosering på.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vitamintilskudd

Post by malap »

Kan det være en ide å prøve noe tilskudd til en rotte jeg synes er litt sløv og trøtt?
Vært hos veterinæren og tatt helsesjekk for litt siden, men han så ikke noe feil med henne.
Kan jo ikke skade å f.eks gi c- og b- vitamin da?
Hvor mye gir du av de forskjellige vitaminene? Regulerer du mengde iht. vekt? Bruker du de vi mennesker bruker, skal de da ha lavere dose?
Malena

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Vitamintilskudd

Post by WillyWonka »

malap wrote:Kan det være en ide å prøve noe tilskudd til en rotte jeg synes er litt sløv og trøtt?
Vært hos veterinæren og tatt helsesjekk for litt siden, men han så ikke noe feil med henne.
Kan jo ikke skade å f.eks gi c- og b- vitamin da?
Hvor mye gir du av de forskjellige vitaminene? Regulerer du mengde iht. vekt? Bruker du de vi mennesker bruker, skal de da ha lavere dose?
Hvor gammel er denne rotten? Mange blir mer trøtt når de blir eldre.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vitamintilskudd

Post by malap »

Hun er bare 7-8 mnd, så tror ikke det har med alder å gjøre. Hun er trøttere enn den chippa gutten min på rundt 9 mnd.
Hun var svært inaktiv når jeg fikk henne (bodde alene i et lite terrarium siden hun ble tatt fra mor og søsken 3-6 uker gammel), har kommet seg og blitt mer aktiv, spesielt etter at hun har fått selskap. Men hun er likevel mye "sløvere" enn de andre.
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vitamintilskudd

Post by malap »

Eller gir dere sånn som er laget spesielt for rotter?
Kom over denne: http://www.ratwarehouse.com/shop_detail ... =91&cat=11
Malena

utmeldt

Re: Vitamintilskudd

Post by utmeldt »

malap wrote:Kan det være en ide å prøve noe tilskudd til en rotte jeg synes er litt sløv og trøtt?
Vært hos veterinæren og tatt helsesjekk for litt siden, men han så ikke noe feil med henne.
Kan jo ikke skade å f.eks gi c- og b- vitamin da?
Hvor mye gir du av de forskjellige vitaminene? Regulerer du mengde iht. vekt? Bruker du de vi mennesker bruker, skal de da ha lavere dose?
Eg gir B- vitamin som eg får kjøpt hos dyrelegen. Heiter Becoplex vet. Er eigentleg injeksjonsvæske, men eg gir 0,05 ml blanda i mat anna kvar dag om eg ser at rottene skranter. Dei andre dagane får dei c- vitamin. Bruker c-vitamin pulver som blir brukt til marsvin og som ein får kjøpt i dyrebutikker. Ein liten knivsodd. Eg ser ingen problem i å prøve å gi tilskudd av vitaminer om du har ei rotte som virker slapp/sover mykje. B og C vitaminer er vannløselige og blir tissa ut ved evt overskudd. Har ein eldre herremann med dårlige bakbein, og eg ser at han er kvikkare etter at vi starta å gi B-vitaminer.
Sanasol doseringen hugser eg ikkje i farten, men følger den som Matmor skreiv om i Gnag ein gong i fjor i samband med artikkel om hud.

Ellers står det litt om B- vitamin her:


A suggested aid thought to help slow progression of paralysis is a B complex vitamin supplement. It can be purchased in a liquid or capsule form. The latter is the least expensive. The capsule form can be made into solution by opening up a B50 capsule and dissolving the powder in 2mL of water. According to a hospital pharmacy, the B vitamin can be suspended in water for one week by refrigerating the solution. This 2mL of solution can be drawn up in a small 3 mL needleless syringe. The syringe needs to have the tenths of a mL markings on the syringe barrel, as the dosage may only be about 0.2mL.
If using either the liquid or capsule dissolved in water, the dose is based on the amount of B12 noted in the solution/capsule. The recommended dosage is based on 1 to 5 mcg’s (micrograms) of B12 in the B complex, and is given PO (oral) daily.
http://ratguide.com/health/musculoskele ... hritis.php

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vitamintilskudd

Post by malap »

Tusen takk!
Malena

Post Reply