Meny/ Matliste til rotter

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Meny/ Matliste til rotter

Post by Sara Syversen »

Hei.

Jeg er selv utdannet institusjonskokk og tenker å få satt meg enda mer inn i kostholdet for totter en det jeg har. Jeg er ikke redd for å spørre å grave for vet det er mange med laaaang erfaring her inne. Og alle kan nok litt ekstra på vært sitt felt også.

Bare lurer på om noen har satt opp en ukes meny for rotter her ? Eller for en måned ?

Hvorfor jeg er opptatt av dette er jo at noen totter legger jo på seg mer en andre. Ja man kan prøve så godt man kan å aktivisere, ha bassengtrening, løpe etter mat på snor, bruke zickan sele og ha ekstra utetider.

Meen i bunn og grunn et regulert kosthold er jo viktig.

Jeg veeet det er vanskelig å slanke totter. Har prøvd selv gitt. Og det er jo ekstra vanskelig hvis dem er kastrert eller chippet.

Men ja. Er det noen som har en oversikt over hva dem gir i løpet av en uke her eller måned ? Veteranere her inne er sikkert mer beviste på dette med kostholdet en nybegynnere og kanskje har noen ekstra triks i ermet ?

Jeg kan jo selv legge ut en typ Meny senere her hvis jeg blir fornøyd med en ihvertfall.
Last edited by Sara Syversen on 06 May 2015, 16:01, edited 2 times in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Meny/ Matliste til rotter

Post by malap »

I tillegg til RM1 som grunnfor, gir jeg som regel i fht. hva jeg spiser selv den samme dagen.
Lager jeg noe middag med ris, pasta eller poteter så får hun smake litt på det, og om jeg har en salat ved siden av så får hun noen smakebiter av det jeg bruker i salaten. Eller om jeg lager grønnsaker så kapper jeg av noen små biter til henne. Lager jeg meg frokost med yoghurt (vegansk) så får hun smake litt på det og det jeg har i blandingen, f.eks valnøtt, div frø som; hamp, solsikke, gresskarkjerner, sesamfrø, rosin, gojibær, eple, banan (høres voldsomt ut men hun får bare en liten t-skje med det altså ; ) Eller en liten tørket brødbit om jeg har lagt av noe, en liten ostebit (vegansk) hvis jeg har det på skiva osv osv..
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Meny/ Matliste til rotter

Post by Sara Syversen »

Nam nam nam. Det hørtes godt ut. Altså :lol:
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Meny/ Matliste til rotter

Post by utmeldt »

Mine får ein blanding av RM1/ Beaphar Extra Vital Rat som basisfor. Blander 70/30. I tillegg får rottene litt grønnsaker som agurk, brokkoli, gulrot, mais omtrent anna kvar dag. Dei andre dagane får de frukt som eple og banan. Dei får og ein liten porsjon med vannbassert havregraut kvar kveld som eg tilsetter B o g C vitaminer. Som snack får dei hasselnøtt med skall ein til to ganger i veka. Ved sjudom gir eg Sinlac graut/ babymat/ havragraut kvar dag, kanskje også fleire gonger om dagen.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Meny/ Matliste til rotter

Post by Sara Syversen »

Ååh takk Iwonamo ;)
Kan jeg spørre om hvorfor 30 prosent Vital Rat ?

Er det vitaminer fra dyrebutikk som er til hamster ? Har sett på dem mange ganger og har hatt lyst å gitt det da ihvertfall fra høst til vinter sesongen.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply