Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Skosnor

Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Skosnor »

Den nylig avsatte alfahann "Sjefen", har tatt avsettelsen tungt til hjerte og mistet en god del vekt. Dyrlegen gav antibiotika og i tillegg skal han fetes opp.

Hvilke mat passer best til denne oppgaven? Ønsker så mange forslag som mulig :change:

Hva annet kan jeg gjøre i denne situasjonen...?

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Hardy Rats »

Ost, solsikkefrø, havregrøt, kjøtt og lignende fete og energirike godbiter er gode å bruke hvis den skal fetes opp. Det må gies i tillegg til vanlig fór (Beaphare Care + har mer fett og proteiner enn Oxbow og RM1, eller så kan du bruke fór som er beregnet for ungrotter hvis du får tak i det).

Bare pass på at du bytter ut dietten gradvis over flere dager. Bakteriene i magen hans er spesialisert til å fordøye spesifikke ting, så hvis han er vandt med å få RM1, så er det mange RM1-tilpassede bakterier i magesekken og tarmene hans, men lite av alt annet. Hvis du f.eks. skal bytte fra RM1 til Care+, så må han få litt Care+ og litt RM1 i minst 3-5 dager sånn at Care+ -bakteriene kan vokse og formere seg, samtidig som han får den nødvendige næringen han trenger fra RM1 (som han allerede klarer å fordøye). Etter 3-5 dager er det nok voksne bakterier i mage- og tarmkanalen at han klarer å gå helt over på det nye fóret. Det samme gjelder hvis han får såpass mange godbiter at han ikke spiser den maten han er vandt med... hvis han ikke klarer å fordøye maten, så kommer det bare ut i andre enden og da har han hverken fått det han trenger fra den vanlige maten eller fra den nye.
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by WillyWonka »

Hva veier han?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Skosnor

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Skosnor »

Han veide opp mot 600/650gram p det meste. Gikk litt ned en periode. Men etter han ble avsatt som alfa gikk detfort, veier nå 440 gram.

Har hatt luftveisproblemer siden jeg fikk ham, tre/fire måneder gammel. Det høres mye lyder fra pusten, selv om han har fått antibiotika...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by wollf »

Nøtter, havre, avokado, eggesmør, kokt potet med smør,

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Hardy Rats »

Avokado er ikke til å anbefale mener jeg. Steinen, bladene, barken på treet og skallet er giftig, og selv om fruktkjøttet er helt ok, så vet du ikke om litt persin (giftstoffet i avokadoer) fra steinen har kommet inn i fruktkjøttet. Vi mennesker kan spise avokado siden vi er såpass store som vi er og det overføres såpass lite persin til fruktkjøttet, men rotter er små og derfor mer utsatt for å bli forgiftet.

Kilde http://en.allexperts.com/q/Pet-Rats-353 ... s-nuts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Anniken.HH »

Mine elsker avokado-kjøtt, men de får det ikke ofte, og aldri kjøttet som ligger nærmets steinen og skallet.
Det er en risk, men det holder vekta deres stabil, så litt skader nok ikke med lengre mellomrom :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Vimsy »

Jeg ville ha prøvd ting som seterrømme og slik mat man vet er mye fett og proteiner i. Som nevnt nøtter. Egg. Men alt med måte. Ser denne tråden er litt gammel nå, men dette er jo noe noen andre kan lure på senere :)

Håper det gikk bra med totsen <3
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Troya »

Det som er så bra med forumet, alt kan søkes opp, så man kan få svar på så mye! :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by wollf »

Vimsy wrote:Jeg ville ha prøvd ting som seterrømme og slik mat man vet er mye fett og proteiner i. Som nevnt nøtter. Egg. Men alt med måte. Ser denne tråden er litt gammel nå, men dette er jo noe noen andre kan lure på senere :)

Håper det gikk bra med totsen <3
Husk at fett ikke er det samme uansett. Seterrømme er ikke så bra som feks avokado.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Vimsy »

wollf wrote:
Husk at fett ikke er det samme uansett. Seterrømme er ikke så bra som feks avokado.
Virkelig? Det visste jeg ikke. At avokado er mer fetende Image
(eller tenkte du på laktose?)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by wollf »

Feil type fett. Nøtter, solsikkefrø, og adokado er rett fett

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Vimsy »

Ok! Takk :-)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Troya »

Hvis du bor i nærheten av en Dyrego-butikk så har de en serie boksemat til dyr som heter Almo Nature. Det er masse forskjellige smaker, og helt rent, uten salt og taurin. Godkjent til mennesker. Har pleid å bruke de med fisk, eller kylling og ost hvis jeg skal fete opp noen her. Ikke for mye selvsagt, men litt på siden av annen mat :)
De har sikkert 30 forskjellige typer kjøtt og fisk du kan kjøpe.
Men husk å ikke gi FOR mye da! ;)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Tynn rotte må fetes opp, men hva bør han da spise?

Post by Milla »

Jeg har gitt avokado til rotter 1 gang, og det var siste gangen jeg gjorde det. 1 time etter at de fikk en liten bit hver, så hadde de begge rennabæsj! Siden har jeg ikke tørt å gi det :nottelling:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply