Slanking som virker...

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
idahb
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2013, 14:47
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Slanking som virker...

Post by idahb »

Jeg har to hunnrotter, søstre, som i det siste har lagt på seg en god del. De lå lenge på rundt 330 og 380 g, men nå veier de hele 390 og 438 g! Den siste uka har jeg begrenset maten. Ingen restemat, bare litt frukt og grønt. Ellers har jeg gitt de fôr bare morgen og kveld, men etter dette har de bare gått opp enda mer. Jeg synes jo bare de er søte når de er litt runde, men jeg vil absolutt ikke forkorte levetiden deres, og håper virkelig at noen har noen tips å komme med som faktisk fungerer :) Har lest litt her fra før, jeg bør kanskje veie maten de får, slik at de får akkurat det de trenger? Noen som har gode erfaringer med det? Jeg lar de løpe fritt rundt så lenge jeg er hjemme også, men kanskje de må aktiviseres på en annen måte? Tar gjerne imot tips :)

utmeldt

Re: Slanking som virker...

Post by utmeldt »

Å vege maten slik at rottene får akkuratt det de treng, gje minst mogleg ektra mat samt auke aktivitetsnivået kan vere ein god ide. Kan og vere lurt å gje tørrfor i pelletsform, men lavest mogleg feitt og protein innhald, f.eks RM1 eller Oxbow.

Om oppskrifta virker gjenstår å sjå. Det kan vere utruleg vanskeleg å slanke rotter. Eg har prøvd fleire gonger utan hell. Har ein hanrotte no som eg i fleire veker kun har servert RM1, og agurk til, likavel går vekta opp, og til min store skrekk viste den heile 923 gram i dag.

idahb
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2013, 14:47
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Slanking som virker...

Post by idahb »

Lenge siden jeg har vært her inne nå, men takk for tips :)

Vekta går bare opp og ned hele tiden, uten noen god grunn... nå veier de 397 og 410 gram, så det er mer jevnt. Men vi har fortsatt en lang vei å gå! Haha.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Slanking som virker...

Post by wollf »

trening er også fint. svømming, eller andre aktiviteter

utmeldt

Re: Slanking som virker...

Post by utmeldt »

Eg har som sagt ein hanrotte der vekta går opp "utan grunn". Eg slutta å vege han då han passerte 900 gram. Han veg sikkert over ein kilo no, det ser eg på han. Han lever på ein tilmålt diett beståande av RM1, og agurk som helgekos. Han er ute av buret og i akivitet kvar dag, men vekta går berre opp. Ikkje håp. Eg skjønner i allefall inegnting. Må vere noko genetisk eller noko anna som me ikkje rår over. Eg har ikkje heilt lyst å svolte han for å sjå om han går ned i vekt. Men kan hende eg kutter ut litt meir Rm1 til fordel for agurk sidan det omtrent ikkje finst kalorier i den. Eg veit ikkje anna råd. Men han er temmeleg feitt no så noko drastisk må til. Andre forslag?

utmeldt

Re: Slanking som virker...

Post by utmeldt »

Lurer på om grunnen til at Bartus har gått så opp i vekt er lukta og tilstedeværelsen av andre hanrotter her i huset. Eg har prøvd å slanke han i fleire månader no, men han gjekk berre opp i vekt. Ved siste veging for ca tre veker sidan var han 1088 gram. Sidan då er det ikkje gjort andre endreinger enn at eg flytta dei andre hanrottene lenger unna Bartus, og ordna det slik at han slipper å sjå de når han er ute av buret ( hanrottene her i huset er ikkje så veldig glade i kvarandre). Og i dag viser vekta 1054 gram. Gått ned 34 gram. Endelig. :cheer: Blir spennande å sjå om vektreduksjonen fortsetter framover.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Slanking som virker...

Post by Sara Syversen »

Legger denne her hvis noen andre kanskje søker opp.

http://www.joinrats.com/RatHealth/Diet" onclick="window.open(this.href);return false;
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply