Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
idahb
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2013, 14:47
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by idahb »

Mulig det står noe om det før, men jeg prøver: Hvor mye mat gir dere rottene deres daglig, utenom tørrfôr? Jeg leste et sted at det var noen som ga dem frukt og grønt seks dager i uka, og middag én dag i uka i tillegg til tørrfôret. Mine to jenter (snart fem måneder) får som regel to måltider om dagen i tillegg til tørrfôr, og da gir jeg dem f.eks. frukt, grønnsaker, egg, pasta, ris, potet, yoghurt, cottage cheese, nøtter, e.l. Men nå veier de 355 og 385 gram faktisk, så har skjønt at jeg må roe ned på denne matingen... hva er egentlig normalt?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by WillyWonka »

Det varierer nok veeeeldig :)Jeg vet om de som gir frukt/grønt og middag daglig til sine. Jeg for min del gir veldig lite utenom tørrforet. kanskje et par-tre ganger i måneden. Jeg lager lite mat hjemme og har lite rester :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by Anders Ruller'n »

Jeg baserer det hovedsakelig på tørrfor, men de får som regel litt frukt og yoghurt utenom på kveldstid. Nøtter er en slager. Du bør ikke gi for mye yoghurt kjøper du av den vanlige sorten, da det ofte inneholder mye sukker. Gir du det kun som snacks av og til er det sikkert ok, men ikke hver dag. Jeg har skiftet ut fra vanlig yoghurt til gresk. Den er mye renere enn vanlig yoghurt, som f.eks Tine sin. De selger gresk yoghurt på store bokser til en rimelig pris.

Hvor mye veier egentlig en normal hunnrotte? Vi har 3 stk. Den ene er ganske så liten, den andre mer normal, den tredje er rett og slett feit. Kalles for feita, men burde snart kalles for ballen, pga. kroppsfasongen. De to minste spiser til de er mett, den tredje til hun ruller. Hun er mer på størrelse med en hannrotte, enn ei hurotte.

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by trine og gjengen »

de er vel kanskje som oss, noen spiser masse, andre spiser lite. Noen legger lett på seg, mens andre forbrenner kjappere. jeg gir rottene mine masse utenom tørrforet. de får matrester, knekkebrød, grønnsaker frukt egg og alt mulig annet. hver dag. også har de tørrfor alltid. jeg varierer mye hva de får, som til oss mennesker i huset :P

alle rottene er slanke, en som begynner å bli litt tykk, etter hun ble chippet.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by WillyWonka »

Maya&Belladonna wrote:Hvor mye veier egentlig en normal hunnrotte?
Gjennomsnittlig rundt 300 gram :) Noen veier mer, andre veier mindre ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

idahb
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2013, 14:47
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by idahb »

Det varierer altså en god del, det er godt å høre :) Jeg er altfor raus med maten, men skal nå begrense det litt. De veier jo allerede alt for mye, selv om de (ifølge meg selv) ikke ser så aaltfor tjukke ut. Men friske og raske er de jo, og det er vel det viktigste. Første steg er vel å stenge de inne i buret når jeg selv skal spise, hvis ikke angriper de jo min mat...

idahb
Pinky
Posts: 14
Joined: 06 Nov 2013, 14:47
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by idahb »

Maya&Belladonna wrote:Jeg baserer det hovedsakelig på tørrfor, men de får som regel litt frukt og yoghurt utenom på kveldstid. Nøtter er en slager. Du bør ikke gi for mye yoghurt kjøper du av den vanlige sorten, da det ofte inneholder mye sukker. Gir du det kun som snacks av og til er det sikkert ok, men ikke hver dag. Jeg har skiftet ut fra vanlig yoghurt til gresk. Den er mye renere enn vanlig yoghurt, som f.eks Tine sin. De selger gresk yoghurt på store bokser til en rimelig pris.

Hvor mye veier egentlig en normal hunnrotte? Vi har 3 stk. Den ene er ganske så liten, den andre mer normal, den tredje er rett og slett feit. Kalles for feita, men burde snart kalles for ballen, pga. kroppsfasongen. De to minste spiser til de er mett, den tredje til hun ruller. Hun er mer på størrelse med en hannrotte, enn ei hurotte.
Kjøper dobbel 0-yoghurten, så den kan de vel fortsatt få litt av :) Hvor mye veier dine rotter?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by WillyWonka »

Javisst. og jeg har hanner. Gjennomsnittet der er ca 500 gram. Mine har veid alt fra 300- 680 gram :) Så individuelle forskjeller, akkurat som hos oss ;)

Mine nåværende gutter veier 550 g, 568 g, 616 g, 590 g, 620 gram :) Så har jeg ikke veid de to siste :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by Anders Ruller'n »

Jeg har ingen aning på hva de veier. Har ingen vekt. Men hun ene er vel mer som en normal hunnrotte, så kan tenke meg at hun ligger på ca 300 gram. Den minste kanskje på 200-250 gram. Ruller'n ligger vel på rundt 500, om ikke mer. Hun var mye større enn sin søster fra de var små, så hun er ikke såååå feit som det kan høres ut som, men god og rund er hun så absolutt.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by Anders Ruller'n »

Ruller'n er fortsatt aktiv, og trives godt. Det høres nesten ut som om vi mishandler det stakkars dyret. :happy:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by WillyWonka »

Du burde skaffe en kjøkkenvekt :) Da har du bedre oversikt over vekt, noe som også kan være lurt ved f.eks sykdom :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Hvor mye mat skal en rotte få om dagen?

Post by Milla »

Synes du ikke skal være bekymret over at dine er feite. De har forskjellig kroppsfasong de også som oss...

Dog har jeg noen feite jengeru her hos meg. Har 5 jenter som veier 490, 460, 430, 370 og 300 :p
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply