For Feit?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

For Feit?

Post by Snow »

Hei, har 4 nydelige rottejenter, 2 par søstre. I det eldste søsterparet har den ene allerede operert bort en kreftsvulst og det går bra med henne. Men den andre er veldig feit, nesten typ dobbel så stor som søstra. Hun har litt bilring kan man si.

Vi fôrer dem alle likt! Forskjellen er bare at de 3 andre hamstrer maten sin i huset, mens den siste spiser alt (og jeg regner med at hun spiser maten som de andre hamstrer)

Er det et stort problem at hun er ganske rund? Hun er veldig tung også - jeg liker dem best tjukke, men det er kanskje ikke bra for dem.

Noen idèer??

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: For Feit?

Post by wollf »

det er aldri bra for noen. alle dyr som er overvektig rissikerer kortere liv pga hjerte og karr sykdommer.

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For Feit?

Post by Snow »

mhm... hvordan skal man kontrollere matmengden hennes uten å måtte separere henne fra de andre... det er alltid kamp om maten, gir dem tørrfor og de løper og henter det de kan og gjemmer det på forskjellige steder, har null kontroll på om de har mat eller ikke igjen uten å snu og vende på alt.

feita har vi måttet sette på timeout fordi hun fikk for seg at nå skal jeg bite så hardt jeg kan i den nærmeste hånda, (eller leppa mi), så blodet på meg og typen har dryppet.

timeout varte over natta, og hun lærer! men fy så trist hun er dagen etter, pluss at minstejenta i flokken ser på feita som en mamma. så det er ikke av interesse å holde henne separert :/ - men det er enklere å kontrollere hva hun spiser... uffff det er vanskelig.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: For Feit?

Post by Milla »

Hva slags mat er det du gir dem som basis for ?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For Feit?

Post by Snow »

Regal Rat Adult Rat Food (tørrfor) også for de mais som belønning for å være flinke og som helg-snacks :) Også får de kjøtt innimellom, det liker de veldig godt, men ikke i store posjoner.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: For Feit?

Post by Milla »

Har ikke vært borti det foret ? Har det like biter?
Om det er ulikt, kan det hende de bare spiser godbitene som er i det og ikke resten. Evt så kan sammensetningen av foret gjøre at de blir feite.
Får de veldig mye mais så kan det også forklare det. Samt lite aktivitetsnivå.

Skal ikke si noe på å ha feite rotte, gamlemor her veier nå 486 !! Prøver å slanke, gått ned 2 gram så langt :P
Prøv å gi dem litt variert kost ned siden av, salat, grønnsaker, frukt osv :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: For Feit?

Post by Tonje Lenore »

Regal Rat Adult Rat Food er Oxbow for sant?
Prøv å varier med sunne ting, ikke så mye fet mat og masse utetid
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Moderator
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 09 Feb 2012, 20:02

Re: For Feit?

Post by Moderator »

* Tråden er flyttet til rett kategori*
Klager på moderering kan sendes til ntf@tamrotter.com. Henvendelser på PM vil ikke bli besvart.

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For Feit?

Post by Snow »

takk :) jeg veide henne nå, hun ligger på ca 397 gram, da var hun ikke såååå stor som jeg trodde. Hvordan vet man at de får nok trim? De er ute av buret mer enn de er inne i det, de er så flinke til å ikke gjøre ugang at det har de fortjent :cheerful: de har sitt eget hjørne i leiligheten. De har en excercise ball, men de er redde for den så de bruker den aldri....

Alle bitene i maten er like forresten :)

Her er noen bilder av vidunderet, morning walk ontop of the laundry:

Image

Image

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For Feit?

Post by Snow »

Tonje Lenore wrote:Regal Rat Adult Rat Food er Oxbow for sant?
Prøv å varier med sunne ting, ikke så mye fet mat og masse utetid
Det er Oxbow ja :) vi fikk egentlig en annen type mat med de første rottene vi fikk, men de hadde ikke samme sist vi var å kjøpte. husker ikke hva den typen heter, men det var samme typer biter i den å.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: For Feit?

Post by WillyWonka »

Jeg vil ikke si hun er overvektig når hun er 397 gram :) Synes det høres ut som en fin vekt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For Feit?

Post by Snow »

WillyWonka wrote:Jeg vil ikke si hun er overvektig når hun er 397 gram :) Synes det høres ut som en fin vekt.
Det er veldig godt å høre! :cheer:

Det er første gang jeg og forloveden har rotter, og de andre tre er så små i forhold så er kanskje bare et synsbedrag :crazybonk:
Men, jeg skal begynne å veie dem oftere. Jeg har nok det nybakte mor syndromet hvor jeg er bekymret for alt hehe hvertfall etter at Saffien min fikk hadde en svulst som måtte opereres.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: For Feit?

Post by Milla »

Det er ikke så aller verst vekt. Hun er nok litt overvektig. Her er de tre eldste jentene over 400 gram :alien:
Min på 486, er feit :bleh:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: For Feit?

Post by wollf »

Hehe. Du skulle møtt pudding

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For Feit?

Post by Snow »

Nå føler jeg meg ikke så slem for at jeg liker at hun er så stor som hun er :) Mer å ta på er mer å være glad i <3

Post Reply