Hamster Nature

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Hamster Nature

Post by monlan »

Jeg har en pose med hamsterfor som jeg fikk hos en venninne. Jeg har gitt det til rottene mine nå et par dager og de elsker det. Spiser opp alt. Ligger bare igjen tomme skall. Foret heter Hamster Nature. Er der noe i dette foret som ikke er bra for rottene? Tenkte å gi dem det inntil jeg får kjøpt for fra nettbutikken... Kan jeg ev gi tilskudd av frukt og grønt eller ev kjøtt og fisk?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Nature

Post by WillyWonka »

Gnagerblandinger er ikke så bra for rotter. For mye fett og sukker?
Blir nesten som snop for dem.
Men de klarer seg fint på den en liten stund. Guttene mine har også fått dette, men de fikk andre ting i tillegg :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hamster Nature

Post by Tonje Lenore »

monlan wrote:Jeg har en pose med hamsterfor som jeg fikk hos en venninne. Jeg har gitt det til rottene mine nå et par dager og de elsker det. Spiser opp alt. Ligger bare igjen tomme skall. Foret heter Hamster Nature. Er der noe i dette foret som ikke er bra for rottene? Tenkte å gi dem det inntil jeg får kjøpt for fra nettbutikken... Kan jeg ev gi tilskudd av frukt og grønt eller ev kjøtt og fisk?
Ville ikke gitt dette med tilskudd ved siden av til nettbutikken er oppe igjen, nettbutikken er stengt ubevisst så ingen vet når den er oppe og går dessverre,
kanskje den er i drift igjen i morgen eller om flere uker, ingen vet, så derfor ville jeg funnet et bedre for å gitt dem til nettbutikken
er oppe igjen.
Jeg har tenkt å prøve ut avlspellets for rotter og mus, ligner veldig på rm maten og hørt mye bra om det, men burde jo gi ting ved siden
av såklart :cheerful:

Sånn ser de ut
Image
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Hamster Nature

Post by Rubisco »

Har ikke alvsmaten litt for mye proteiner?
Protein 19%,
råfett 2,5%,
råfiber 6,5%,
kolhydrater 36,5%.
Vitamin A 25000 IE,
vitain D3 5000 IE,
vitamin E 80 mg,
vattenhalt 13%.

nettsiden

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hamster Nature

Post by Tonje Lenore »

Nei, den har for lite fettinnhold.

Det har blitt diskutert før, sjekk:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... ts#p121419
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hamster Nature

Post by Matmor »

Avlsblandingen ble diskutert som mat i avlssituasjon (drektighet, amming), ikke som fór til voksne hanner. Proteininnholdet er for høyt for vokse hanner.

Jeg forsøker å få tak i Regal Rat fra Oxbow når jeg går tom for RM1. Det selges i store sekker i utlandet, men jeg har foreløpig ikke funnet noen som tar inn større enn ca. 2 kg poser i Norge.

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Hamster Nature

Post by Fiffi »

Matmor wrote:Avlsblandingen ble diskutert som mat i avlssituasjon (drektighet, amming), ikke som fór til voksne hanner. Proteininnholdet er for høyt for vokse hanner.

Jeg forsøker å få tak i Regal Rat fra Oxbow når jeg går tom for RM1. Det selges i store sekker i utlandet, men jeg har foreløpig ikke funnet noen som tar inn større enn ca. 2 kg poser i Norge.
Takk for informasjon. Hadde planer om å kjøpe avlspelletsen. Har jo voksne gutter så da fortsetter jeg med Oxbow selv om det er ganske dyr mat. :D
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Hamster Nature

Post by Rubisco »

Oxbow er dyr, ja! 165kr for 1.35kg sekk hos dyrelegen her i Sarpsborg. Guttene mine likte det ikke. Visste ikke de kunne være kresne, med tanke på at de elsker dopapir og konvolutter! Men Oxbow'en forsvant veeeeeeldig sakte. Akkurat nå får de noe som heter Vitakraft. Når jeg googler det, finner jeg noe annet.

Står ikke noe om hvor mye protein den har, men jeg sverger på at den første esken hadde protein informasjon :huh: :huh:
Kan være meg som husker feil.

Esken:
Image

Sammenlignet med RM
Image

Info:
baksiden
siden

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hamster Nature

Post by Matmor »

Jeg fant ikke opplysninger lett tilgjengelig på nett om hvor mye fett, proteiner eller karbohydrater den inneholder heller :trist:

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Hamster Nature

Post by Fiffi »

Jeg betaler 134,90kr for en pose Oxbow fra Petworld. Får også gratis frakt for jeg passer på å handle for over 1000,- hver gang jeg bestiller. Kjøper også Back to Nature derifra.(til å ha i doen) Har jo også andre dyr som trenger mat.

Rottegutta mine er veldig glade i Oxbow. De liker det bedre enn RM1. Jeg kommer til å fortsette med det. :)
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hamster Nature

Post by wollf »

rotter og hamster har jo tilnærmet lit behov for næring. så ser ikke hvorfor ikke hamster mat skal funke for en periode.
rm1 kan man fint gi til hamster også

jeg har kjøpt en sekk med mat fra buddy.
byddu gnagerblanding. lite proteiner, men det får de mye av i kosten fra vår mat

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Hamster Nature

Post by monlan »

Jeg ga dem hamster nature i en måneds tid sammen med noe billigfor fra spar. I påvente av å få kjøpt for her på nettbutikken. Guttene la på seg noe voldsomt. Jeg ga dem ikke så mye annet enn grønnsaker utenom. Så kjøpte jeg oxbow fra veterinæren. Syns det lukter harskt fett og regnet ikke med at guttene ville like det. Men de elsker det. Spiser opp alt de får. Jeg har gitt så mye som jeg synes skulle passe i mende pr dag fordelt på 2-3 måltid, pluss frukt og grønnsaker og nå er de blitt slankere. Og det uten at de har vært på,slankeren. Så hamsterforet og billigforet må ha for mye fett eller karbohydrater, vil jeg tro.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hamster Nature

Post by Matmor »

Jeg har bestil en 18 kg sekk av Regal Rat fra Oxbow hos Buddy-kjeden, så får jeg se om de faktisk klarer å skaffe den. Sekkene er mye billigere pr. kg enn posene.
(Jeg har bestilt RM1 til rottefesten også, men det går unna med fóret her i gården...)

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Hamster Nature

Post by Fiffi »

Kan du skrive her om de får tak i 18kg sekken og hvor mye den kosta sånn etterhvert når du vet mere?
Kan tenke meg å kjøpe større sekk for å spare noen kroner.
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hamster Nature

Post by Marit Fosen »

Ta kontakt med Salgscompagniet i Drammen ang. Oxbow. Mye rimeligere enn i butikk.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Post Reply