Løs mage

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Løs mage

Post by monlan »

Jeg skulle så gjerne fått kjøpt rottemat fra nettbutikken... Jeg vet den er midlertidig nede pga sykdom? Kan jeg kjøpe RM foret hos grossist eller fra produsent? Eller vil det ha noe betydning?
Nå har jeg prøvd å finne ut av hva to av guttene mine får løs mage av, men finner ikke grunnen. Jeg har bytta ut en og en matsort og fruktsort men ingen ting hjelper.

Bortsett fra den vonde lukta av avføringen og det uhygieniske med bløt avføring over mye sv buret (skifter og vasker alt i buret jver dag, men det lukter så sterkt at jeg ofte må gjøre det to ganger for dagen) så er jeg mest bekymra for om rottene også har vondt i magen... Det er jo sannsynlig? Gutta har fått rat nature over lang tid. Jeg vet at det foret inneholder mye protein så jeg har vært forsiktig med å gi kjøtt og fisk i tillegg. Jeg overtok guttene i vår så jeg vet ikke hva de har spist før. Men kan nyresvikt (det er det som kan skje om rotter får for mye protein, ikke sant) gi løs mage? Og så,er lukta fryktelig :thhpt:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Løs mage

Post by Matmor »

Det er mange sykdommer som kan gi løs mage med lukt. Noen av dem kan kureres, mens andre, hvor den løse magen bare er en del av en alvorlig sykdom kan bare lindres midlertidig, eller må gå sin gang. Hvis rottene ikke har fått noen lus-eller middkur i det siste (etter at de kom til deg) ville jeg ha tenkt i retning innvollsparasitter først, spesiellt hvis rottene er relativt unge. Det kan behandles. Nyresykdom kan, som du lurer på, gi løs avføring. Det er likevel ikke noe jeg har lagt spesielt merke til på mine nyre-rotter. Den eneste av dem som hadde påfallende løs avføring hadde også hjertesvikt. Hjertesykdom i seg selv kan gi løs avføring. Jeg synes nesten alltid at løs avføring lukter mer. Det finnes også virus som kan gi løs mage, og stoffskiftesykdom.

Hvor gamle er rottene?

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Løs mage

Post by monlan »

Jeg er veldig usikker. Det er Edward og Charlie som er omplassert hos meg fra Urokråka. Jeg har sendt henne en Mail.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Løs mage

Post by monlan »

Leste gjennom noen gamle meldinger. Tror guttene er ca ett år.
Det er i allefall tre mnd siden de hadde siste kur mor uttøy. Ed har nettopp vært gjennom en pensilinkur, men jeg merket ikke noe endring etter at han startet med kuren. Det er ikke Loffen som har problemet men jeg vet ikke hvem av de to andre det er. Har en mistanke om at det er begge.
Takk for gode råd. Jeg skal ringe veterinæren på mandag så de får en sjekk. Hm... Veterinæren tror sikkert at jeg er hypokonder på rottene sin vegne, så ofte som jeg er nedom... Jaja. Men hun tjener godt på det
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Løs mage

Post by monlan »

Tror de kommer fra Tim Burton kullet...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Løs mage

Post by kikky »

Har du forsøkt Zoolac, biola eller annet?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Løs mage

Post by Matmor »

Guttene er akkurat fylt et år (slutten av august). Det er tidlig for at de skal få nyre- eller hjerteproblemer, og veldig usannsynlig at begge skulle ha det. Da tror jeg mer på en mageflora som er ute av lage eller innvollsorm. Jeg tror ikke at antibiotikakuren til Ed er årsaken, for da burde ikke broren bli rammet. Stronghold-kuren for 3 måneder siden ville nok ta en del innvollsormer, men de kan ha vært eksponert i mellomtiden, spesielt hvis de har vært noe utendørs eller du har andre dyr i huset som kan tenkes å ta med smitte hjem.

Zoolac er sikkert lurt hvis du ikke har prøvd det allerede.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Løs mage

Post by monlan »

Nei det har jeg ikke. Hva er zoolac? Litt flaut å spørr, men... :cheerful:

Prøvde med joughurt men det ble litt halvhjertet fordi jeg var bekymret for alt proteiner i joughurt og sukker. Men jeg prøvde vel flere ting samtidig den gangen og ingen ting har hjulpet.
Men jeg mistenker at proteinrik mat forverrer problemet. De fikk e
Kokt egg tre dager på rad og da ble det verre enn noen gang.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Løs mage

Post by WillyWonka »

Om de ikke er vandt til å få så mye egg og slikt, så bruker hvertfall mine og lukte spesielt :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Løs mage

Post by Tonje Lenore »

Zoolac er en bakteriepasta som faktisk tilfører levende bakterier i fordøyelsessysemtet for å normalisere tarmfloraen (Rett meg om jeg har feil her)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Løs mage

Post by Larm »

Du kan også gi Biola som vil regulere magen.
Tørre brødskalker av grovt brød vil gjerne binde magen.
Ellers så er det ofte slik at dersom de får bløt fòr så får de også bløtere avføring.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Løs mage

Post by monlan »

Takk for råd. Har kjøpt biola og skal gi llitt om morning og kveld. Så får vi se det an. Hadde tenkt å ringe til veterinæren i dag men prøver med biola nå for å teste det først. Jeg vil tro at hun også vil anbefa,e det også.

Jeg har også tenkt på om jeg ga for mye frukt en periode. Da fikk de tørrfor om morningen og litt frukt og grønt etterpå. Så fikk de kun frukt og grønt midt dagen ( ganske mye) og så tørrfor og litt frukt til kvelds og en halv mandel som godbit før jeg slukker lyset i stua.
Etter å ha fjernet ulike matvarer uten å merke endring prøvde jeg å redusere mengden fersk mat og øke med tørrfo. Syns det har hjulpet litt. Men det er langt fra slik det skal være. Når jeg gir egg eller fisk så stinker det.

Det er ikke bare det at avføringen er bløt og lukter fælt. Det som er verre er at når gutta er på doen og bæsjer så henger det igjen under halen og så faller det av ett eller annet sted utenfor doen når de går ut derfra og blir blir tråkka rundt. Og det som havner i doen enten legger de seg oppi (er det mulig :klaskepanne: ) eller så trakker de på det eller så blir det klint under halen. Bevares!!
Håper biola hjelper. Dersom ikke så blir det tur til veterinær. Skulle også så gjerne fått kjøpt rottemat på nettbutikken og krysser fingre om at det lar seg ordne snart. Da kunne de fått mat som jeg var sikkerhet var riktig for dem. Nå gir jeg billigfor fra spar, blandet med rat nature. Ikke det beste de kan få , akkurat.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Løs mage

Post by monlan »

Jeg gir en stor teskje blåbærbiola morningen og kveld som tre rotteguttene deler på. Bør jeg gi mer eller oftere?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Løs mage

Post by monlan »

Biola gjore susen :cheer: nå er avføringen mye fastere. Ikke helt bra enda men den er ikke bløt som grøt, slik den var. Men best av alt er at den ikke lukter noe særlig. Rent strø lukter mer enn se svarte perlene oppi der. Jeg er kjempefornøyd :kisses: tusen takk for rådet.
Jeg vil tro at guttene har det bedre også. De hadde nok vondt i magen, selv om jeg ikke kunne se det på dem og heller ikke kan se noe positiv endring nå heller.

Nå kan vi gå forbi buret uten å kjenne noe lukt. Før gikk det ca en halv time etter burvask så lukta det. Skifta ut doen morningen og kveld. Nå er det ett døgn siden jeg bytta ut doen og nå lukter det nesten bare strø. :ratgreen:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Løs mage

Post by Larm »

Så bra da :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply