Diskusjon om levende føde

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by torasrotter »

Larm wrote:
wollf wrote:
Jeg synes det er helt greit at tråden ble splittet - det har skjedd før mange ganger, men jeg synes den ble splittet på en måte som fjernet saksopplysninger fra tråden - så det har jeg sendt en konkret klage på
og det er også slik det er ønskelig at det skal gjøres. for da blir man hørt og kan få svar på klagen sin. :narr:
Min erfaring med å sende forespørsler er at jeg ikke får svar før jeg også sender mail til flere styremedlemmer. Det blir ikke engang svart at forespørselen er mottatt, bare ignorert i ukesvis. T.o.m. når jeg så har spurt om forespørselen er mottatt så blir det ikke svart, bare ignorert. Da er det virkelig ikke så rart at jeg ikke sender noen klage men heller uttrykker min mening her. :sneak:
sånn skal det ikke være, og vi (styret) må da gå bedre gjennom rutiner for e-post! Kan du sende informasjon om de epostene de gjelder Larm? Så skal jeg sørge for at det blir tatt tak i.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by wollf »

helt enig. send gjerne info om dette. jeg har ikke hørt noe om dette før nå. noe som er veldig trist...

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Tonje Lenore »

Ja, fint om du sender info om hvilke mail som ikke har blitt besvart, for alle mail som kommer inn på ntf mailen skal bli besvart :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Anja-Mari
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 Dec 2012, 13:17
Location: Tromsø

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Anja-Mari »

OMG!!! larm, å trekke in romvæsna blir lit domt spør du mæ! :klaskepanne: :giggle:

æ sætt ei grense før ka æ gidd å bry mæ om, æ e veldi gla i fugla å dyr også de vile såm måsa å vilmusa, men æ gidd ikje å bry mæ om at æ drep en ederkop eller ei myg, d e insekt og æ personli synes de e hæsli å har inga verdi i mine øya. Den sterkeste sin rett :cheer: :cheer: :cheer:
✿ XoXo Anja Mari ✿

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by wollf »

wollf wrote:Jøss det var nytt for meg
Det har ikke ment negativt rettet mot deg larm. Så nå at det lett kunne misstolkes. Mer ment som. Jøss? Dette har jeg ikke hørt om. Noe jeg burde ha da jeg sitter i styret. Og da har vi ikke gjort jobben vår

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Niana »

Axeria wrote:OMG!!! larm, å trekke in romvæsna blir lit domt spør du mæ! :klaskepanne: :giggle:

æ sætt ei grense før ka æ gidd å bry mæ om, æ e veldi gla i fugla å dyr også de vile såm måsa å vilmusa, men æ gidd ikje å bry mæ om at æ drep en ederkop eller ei myg, d e insekt og æ personli synes de e hæsli å har inga verdi i mine øya. Den sterkeste sin rett :cheer: :cheer: :cheer:
Så om en person er sterkere enn deg, så har den rett til å drepe deg? Eller om noen synes du er heslig?
Jada, det er veldig satt på spissen. Men du latterligjør andres meninger nå føler jeg, fordi de har et annet syn på insekter enn deg. Det blir ikke riktig uansett. Jeg synes ikke det er noe galt at man klapser til et insekt, gir levende for til dyr eller om man går på jakt. Men jeg må respektere at andre ikke godtar dette like lett.

Samtidig skjønner jeg godt tankegangen bak mange av innleggene her. For det stemmer at det ikke er lenge siden man tvilte på om dyr følte smerter, og behandlet de deretter. At det var ingen som rynket på nesen av ren tortur av dyr, fordi man ikke så på dem som noe med verdi. Men det betyr ikke at det er riktig.

Det er opp til hver og en av oss å ta sånne valg, men jeg tror det er lurt å tenke litt, og sette seg inn i de forskjellige synspunktene.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Flytting av innlegg

Post by Heidi »

Matmor wrote:
Man er ikke sikker på at insekter føler smerte - de reagerer ikke (edit: alltid) på stimuli som ville medføre smerter hos pattedyr. Dessuten prosesserer de informasjon om skader på en helt annen måte enn pattedyr. http://insects.about.com/od/insects101/ ... l-Pain.htm ("Nei")
http://en.wikipedia.org/wiki/Pain_in_animals ("Tja")
http://www.vkm.no/dav/413af9502e.pdf ("Best å anta at de føler smerte" - gjelder blant annet kakkerlakker)
Da tror jeg du leser VKM-rapporten feil (hva wikipedia skriver har jeg ikke sett på, men hvis den lenker til vitenskapelige undersøkelser kan jeg godt se på den...). Jeg var med å skrive den. Du må huske på at vitenskapelige data av denne typen aldri kan si noe 100% sikkert, det betyr likevel ikke at forskerne er usikre på resultatene. Jeg kan derfor si at jeg er like sikker på at insekter ikke kan lide eller bli redde som jeg er sikker på at jorden går under i 2013.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by tantepose »

Først trodde jeg at jeg forsto det siste du skriver Heidi,så skulle jeg forsikre meg om at jeg forsto det rett og las det om igjen,og igjen,og så vart jeg så forvirret at jeg ikke forsto noen ting. :giggle: Tror du de lider,tror du verden går under eller mener du at du ikke er sikker på noen av delene?Eller er du "sikker" på noe av det? :hiding: (Tantepose har mye julerot oppi knåtten..... :julelys: )
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Diskusjon om levende føde

Post by BlackNenne »

Niana wrote:
Axeria wrote:OMG!!! larm, å trekke in romvæsna blir lit domt spør du mæ! :klaskepanne: :giggle:

æ sætt ei grense før ka æ gidd å bry mæ om, æ e veldi gla i fugla å dyr også de vile såm måsa å vilmusa, men æ gidd ikje å bry mæ om at æ drep en ederkop eller ei myg, d e insekt og æ personli synes de e hæsli å har inga verdi i mine øya. Den sterkeste sin rett :cheer: :cheer: :cheer:
Så om en person er sterkere enn deg, så har den rett til å drepe deg? Eller om noen synes du er heslig?
Jada, det er veldig satt på spissen. Men du latterligjør andres meninger nå føler jeg, fordi de har et annet syn på insekter enn deg. Det blir ikke riktig uansett.
:liker:

Dette ble for mye dialekt for meg, så jeg orket ikke lese alt. :giggle: Ikke stygt ment overhodet, men på forum lønner det seg kanskje å tone ned dialekten litt hvis man vil bli hørt. :cheerful: For mange blir det så slitsomt å lese at man dropper det istedenfor.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by Heidi »

Hahaha! Det mangler en "ikke"! :D
Prøver igjen: Jeg er like sikker på at insekter ikke kan lide som jeg er sikker på at jorden ikke går under i 2013!
Det får være måte på dommedagsprofetier, vi har jo knapt kommet oss over den forrige.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by sanca »

Heidi wrote:Hahaha! Det mangler en "ikke"! :D
Prøver igjen: Jeg er like sikker på at insekter ikke kan lide som jeg er sikker på at jorden ikke går under i 2013!
Det får være måte på dommedagsprofetier, vi har jo knapt kommet oss over den forrige.
:rofl:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: kan rotter få kakerlakker ?? :)

Post by sanca »

tantepose wrote:Først trodde jeg at jeg forsto det siste du skriver Heidi,så skulle jeg forsikre meg om at jeg forsto det rett og las det om igjen,og igjen,og så vart jeg så forvirret at jeg ikke forsto noen ting. :giggle: Tror du de lider,tror du verden går under eller mener du at du ikke er sikker på noen av delene?Eller er du "sikker" på noe av det? :hiding: (Tantepose har mye julerot oppi knåtten..... :julelys: )
:giggle: Ikke bare du som leste, leste og leste omigjen, Tantepose, jeg trodde også jeg var blitt skrullete, og greide bare ikke forstå hva Heidi mente :nisseglis: Godt vi fikk oppklart saken :nottelling:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Diskusjon om levende føde

Post by sanca »

Helt ærlig så har jeg egentlig aldri tenkt særlig over hva flua eller edderkoppen måtte føle i det jeg tar knekken på dem. Vet heller ikke om jeg har blitt så mye klokere av denne diskusjonen, men det har i allefall fått meg til å tenke over saken... :hmmm:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Diskusjon om levende føde

Post by Matmor »

Konklusjonen i rapporten du var med på å skrive er likevel at det er best å anta at de mest avanserte artene av virvelløse dyr kan føle smerte, Heidi. Og "Social insects" (som kakerlakker) er nevnt som "may be particularly vurnerable". Så jeg tviler på at jeg er den eneste som leser rapporten som "Kanskje kan de det - best å være forsiktig :huh:

Den lengre ILAR-artikkelen jeg viste til i et senere innlegg, har du lest den?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Diskusjon om levende føde

Post by torasrotter »

wollf wrote:
wollf wrote:Jøss det var nytt for meg
Det har ikke ment negativt rettet mot deg larm. Så nå at det lett kunne misstolkes. Mer ment som. Jøss? Dette har jeg ikke hørt om. Noe jeg burde ha da jeg sitter i styret. Og da har vi ikke gjort jobben vår
:thu:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply