Slankefor?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Slankefor?

Post by utmeldt »

Sikkert eit dumt spørsmål, men veit nokon om det finst eige slankefor/kaloriredusert for for rotter?

Har nemleg ei ho rotte som byrjar å bli temmeleg overvektig ( ei til er og i faresonen), veg 450-460 gram. Prøver å mosjonere ho, men så langt med dårleg resultat. Kan ikkje seie at ho et meir enn dei andre heller( i alelfall som eg ser ).

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Slankefor?

Post by wollf »

Beste måten er ingen godbit og opsjoner opp måten hennes. Hva får hun nå og hvor gammel er hun?

utmeldt

Re: Slankefor?

Post by utmeldt »

Har tilsammen fire rotter i buret, dei er alt frå 6 mnd til ca 1,5 år gamle. Dei har fri tilgang på RM1 mat. Pleier ikkje å vege maten. I tillegg får dei innimellom litt Rat Nature, litt tørka banan, og grønnsaker som godbiter, litt kylling, og andre matrester (sjelden).

Det tyngste dyret antar eg til vere ca eitt år, nøyaktig alder var ukjent då eg fekk ho. Hun er den som får minst godbiter, og som godbit får ho som regel grønnsaker.

Føler det er litt vanskelig å porsjonere maten berre til henne då ho bur i lag med rotter som har andre behov. Som regel er matskåla tom rett etter at eg har fylt ho, men eg veit dei lagrer mat, derfor fyller eg ikkje på før neste dag.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Slankefor?

Post by Vitania »

Usikker på næringsinnholdet til RM1 men jeg ville kuttet ut Rat Nature som snacks og kanskje byttet over til Oxbow, som er ganske tilfredsstillende.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Slankefor?

Post by Matmor »

Enig med Vitania. Hvis hun klarer å bli feit på RM1 og bare litt tilleggskost har hun et betydelig problem. :rot9: RM1 er laget for å hindre rotter å legge grassat på seg. Oxbow Regal rat er også laget for å hindre at rottene blir så tykke. Rat Nature har vel høyt fettinnhold for voksne rotter. Tørket banan inneholder nok temmelig mye sukker, ellers ser det bare sunt og bra ut.

utmeldt

Re: Slankefor?

Post by utmeldt »

Takk for råd!

Syns også at rotta har eit problem. Kan det vere andre årsaker enn for mykje mat/for lite aktivitet som får rotter til å legge på seg??

Kutter ut Rat Nature, tørka banan og anna menneske mat. Har tidlegare prøvd Oxbow Regal, men av ein eller annan grunn vil dei ikkje ha den.

Lurer på om eg kun skal gi RM1 og litt grønnsaker til alle ein periode, og sjå om det hjelper på vekta.

Rm1 eg har i huset er gått ut på dato i mai 2012, kan det ha noko å seie? Og får de i seg alt de treng kun ved å ete det foret?

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Slankefor?

Post by Vitania »

Grønnsaker og RM1 høres ut som en lur diett.

Og oxbow har fått ny formular. Tidligere versjonen var det mange rotter som ble fort lei av, blandt annet mine, men den nye sluker de og den velger de ofte framfor snacks og sånt. Men om RM1 også er et for som Oxbow så ville jeg nok fortsatt på det.
Jeg vet ikke noe om hva utløpsdato har å si, har aldri vært borti det problemet.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Slankefor?

Post by wollf »

jeg mener at noen rotter har genetisk anlegg for å legge på seg mer enn andre.
mitt dessertkull er nesten alle ungene for tykke. pudding er en rotte som får samme kost som de andre, og mindre godbiter men er feit og legger på seg av alt.
hennes far var en stor mann og hennes bestefar var også det.
så jeg tror mye handler om genetikk.

men jeg har gjort slik nå at da alle får godbiter får pudding enten myyye mindre biter eller så får hun noe annet mer sunnt som gresskarfrø eller noe slik

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Slankefor?

Post by Vitania »

Det tenker jeg også Wollf, at noen rotter blir letter overvektig enn andre, som med mennesker. Men det skader ikke å sette de på en diett da. :wink:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Slankefor?

Post by wollf »

nei absolutt, men man må være mer ups på dette enn med andre

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Slankefor?

Post by Skaubytroll »

iwonamo wrote:
Rm1 eg har i huset er gått ut på dato i mai 2012, kan det ha noko å seie? Og får de i seg alt de treng kun ved å ete det foret?
RM1 og RM3 fra SDS holder i ett år etter påstemplet dato hvis det oppbevares tørt og frostfritt. Grunnen til påstemplet dato er at det er nøye tilmålt hvilke næringsstoffer det inneholder, og driver man ernæringsforsøk er det kjempeviktig at det inneholder NØYAKTIG det det står. Noen stoffer svinner sakte hen etter produksjon, men det er ingenting som betyr noe for oss. Foret er like bra etter et år, dette har vi Scanburs garanti for
Og ja, RM1 er et fullkostfôr så de får i seg alt de trenger ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

utmeldt

Re: Slankefor?

Post by utmeldt »

supert :cheer:

utmeldt

Re: Slankefor?

Post by utmeldt »

I dag var alle rottene på vekta .......+/- 10 gram kan eg godta, men eldstemann( eller dame) har lagt på seg heile 50 gram i løpet av somaren......blir fora på RM1, grønsaker, og Extra Vital Rat som godis. Masse mosjon kvar dag. Skjønner ingenting for ho nærma seg snart 500 gram, ser heller ikkje direkte feitt ut. Er det mogleg at ho rotter kan bli så svære?? gamlemor er passert 1,5 år, kan da ha noko å seie?? ( ja, ja ho får litt tørka banan av og til, men helt utruleg at da skal vere årsaken)

PS. kan rotter samle på vatn i kroppen?, gamlemor har nemleg nettopp hatt lungebetennelse og er fortsatt tett i nasen av og til. Kan det vere væskeopphopning som er årsaken til så drastisk vektauke?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Slankefor?

Post by tantepose »

Damer i den alderen har en tendens til å "ese" litt ut.Det kan også være god sommermat.Men også litt vann.Du kan spørre vetten om noe vanndrivende. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Slankefor?

Post by torasrotter »

Og bytt ut banan med noe som har lite sukker og ikke så mye kalorier ;) Feks kylling og grønsaker :)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply