tisser så mye

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

tisser så mye

Post by krilo »

Rottene mine tisset ekstremt mye, etter at jeg skiftet for ble det mye bedre. Vet ikke helt hva det heter og jeg vet ikke om det er i butikkene lenger...noen som har ett annet for som ikke får rottene til å tisse så ekstremt mye? Det luktet veldig bare en dag etter nedvasking av bur..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tisser så mye

Post by wollf »

har ikke hørt at mat får noen til å tisse mindre... men er det gutter eller jenter?
hva har du i bunnen av buret? bruker du høy? hva har du i buret generellt? tenkt på å bruke do?

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tisser så mye

Post by krilo »

Alspån strø fra buddy butikken er det nærmeste jeg kommer , husker ikke akkurat hva det heter:P Det er jenter, og jeg har do men de tisser ikke så mye der.. har ett par etasjer, hengehus, rør og diverse. Det er mulig at det har med markering å gjøre, men det var som sagt stor forskjell fra de to for-typene

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tisser så mye

Post by krilo »

og nei, jeg bruker ikke høy:P

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tisser så mye

Post by wollf »

jeg har 8 jenter og de lukter ikke i det hele tatt:( selv om de markerer.
hvilket for bruker du? prøv å finn det ut. får de noe utenom det foret?

krilo
Pinky
Posts: 26
Joined: 05 Feb 2012, 14:12

Re: tisser så mye

Post by krilo »

http://www.4bent.no/produkt/smadyr/fr/r ... otte-25-kg

Det var dette jeg brukte først, så gikk jeg over til det samme bare med bilde av ei huskyrotte..
Ellers får de brød, eple, nøtter, paprika, rosiner, puffet ris, havregryn, egg og annet.. varier litt med hva jeg gir

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tisser så mye

Post by wollf »

prøv å gå over på et for med hele like biter. ntf sitt rm1, oxbow, care + eller noe

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: tisser så mye

Post by Karro »

Guttebassene mine på 2,5 år nå tisser også en god del, det har de forsovet alltid gjort, og jeg har ikke tenkt noe særlig over det. De tisset over alt i begynnelsen. Så virket det som om de klarte å kontrollere det litt, tisset nesten bare i do osv. Men nå siste månedene er det blitt over alt og hele tiden igjen. Jeg har også prøvd forskjellig mat, men virker ikke som om det er noen forskjell. De for Oxbow for øyeblikket, når den er tom tenker jeg å gå tilbake på Care+ som jeg bytter med sånn annen hver gang.

Jeg vet heller ikke hva all denne tissinga kommer fra. Er det noen som kan fortelle meg om hva det kan være? Kan det være markering de holder på med? Det er over alt, på sofaen, gulvet, over alt i buret, på meg. ja.. osv. :grin:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tisser så mye

Post by wollf »

Høyt proteininnhold i maten har jeg nå opplevd gjør at rotter tisser mer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tisser så mye

Post by Matmor »

Nesten alle hanrotter får nyreskader hvis de blir gamle nok - og 2 1/2 år er definitivt gamle nok. De klarer ikke å konsentrere urinen noe særlig, så for å kvitte seg med avfallsstoffer må de drikke og tisse mer. Et lavt proteininnhold i maten (10-14%) gjør at nyrene ikke trenger å arbeide så mye. Dermed trenger de ikke drikke så mye, og tisser mindre.
Du kan lese om nyrevennlig diett på hjemmesidene mine under Rottepels, Farger og følgesykdommer, avsnittet om nyresvikt. Jeg har ikke fått flyttet det til helseavdelingen ennå.
:rat:

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: tisser så mye

Post by anni83 »

Mine tisset helt normalt..men jeg var imponert over mengdene de drakk, hehe..søtnosene kunne drikke en liten drikkeflaske til dagen, hehe.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: tisser så mye

Post by Karro »

skal lese om nyrediet med en gang!

Takk for tipsene! :aww:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: tisser så mye

Post by Anniken.HH »

Men hvis det bare er en av guttene som tisser mye da?
Stripa - alphaen i flokken - 9mnd gammel ellers fin og frisk gutt.
Han tisser ikke mye i buret, men han tisser KJEMPE mye utenfor. Mye på oss som koser med ham, men også overralt ellers.
Innimellom bare markering, men også store dammer.
Han får Care + som mat, men hvis vi er tom og ikke har noe annet kan han få Special Rat (something)
Får også litt av restene våre, peanøtter som snaks eller annet.

Er det bare noe vi må leve med, eller noe som kanskje gir seg??
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: tisser så mye

Post by utmeldt »

Er ingen ekspert på feltet, men viss ein tenker på det Matmor skriver lenger oppe om nyreskade og proteininnhald, så inneheld Care + heile 22,5 gram protein, og det er altfor mykje for ein eldre herremann. Det andre foret har eg ikkje høyrt om.

9 mnd gammel, tenker her at han ikkje er gammel men kanskje gammel nok til å begynne å få trøbbel med nyrene. Tenker og at dette med nyreskade er vel litt individuelt, kva tid det starter, og kven av rottene som får det.

Du kan kanskje skifte for og se om det vert betre? For med mindre proteininnhald er f. eks Oxbow og Extra Vital eller RM1 ( ca 14%). Personlg anbefaler eg RM1 der alle bitane er like, min gode rotteman på over eitt år har det berre bra på dette foret. I tillegg får han litt extra vital innimellom, som belønning og godbit.

Diabetes som også kan komme til uttrykk med auka tørste, vannlatning og vekttap er sjelden hos rotter , men kan forekomme. Men så lenge han virker frisk, og rask er det truleg andre ting. Lukter det noko av urinen hans?

Ved å ta ein urinstix kan ein finne ut om rotta skiller ut sukker eller proteiner i urinen. ( kan og finne ut om det kan vere urinvegsinfeksjon)

Lukke til! anbefaler og at du leser artikkelen som Matmor nevner lenger oppe i tråden.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: tisser så mye

Post by torasrotter »

RatDragon wrote:Men hvis det bare er en av guttene som tisser mye da?
Stripa - alphaen i flokken - 9mnd gammel ellers fin og frisk gutt.
Han tisser ikke mye i buret, men han tisser KJEMPE mye utenfor. Mye på oss som koser med ham, men også overralt ellers.
Innimellom bare markering, men også store dammer.
Han får Care + som mat, men hvis vi er tom og ikke har noe annet kan han få Special Rat (something)
Får også litt av restene våre, peanøtter som snaks eller annet.

Er det bare noe vi må leve med, eller noe som kanskje gir seg??

Det tror jeg kanskje dere bare må leve med, for det høres ut som markering. Spesielt siden du nevner at han er alfa. Jeg har opplevd ofte at alfaen i buret er god på å markere på både meg, møbler og gubben :giggle:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply