Hva er snæks?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kathrinerotten
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Apr 2011, 01:13

Hva er snæks?

Post by kathrinerotten »

Hva er snæksen til rotter? Hva slags mat/godis kan de få? Kjøtt hva slags kjøtt? , hundemat? Hvor ofte? Pasta/ris/poteter?. Kan noen skrive en liste over all mat de kan få og som de liker? :cheesy:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er snæks?

Post by wollf »

kokt egg, pasta, potet og ris.
babygrøt på glass og sånn utblandet i vann.
hestegodt
yoghurt og biola
masse tips her inne på hjemmelaget godt også

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva er snæks?

Post by Matmor »

Det ville bli en veldig lang liste!
Polert ris er nesten som godteri å betrakte. Det inneholder mye karbohydrater men ikke så mye sporstoffer. Pasta som ikke er av fullkorn blir litt i samme kategori.
Jeg vet ikke om noe kjøtt de ikke kan få, men siden de helst ikke skal ha alt for mye proteiner er hverken det eller hundemat noe å basere kosten på. Når rottene får kjøtt hos meg er det helst i form av ben med litt kjøttrester på. De kan godt få kyllingben! Men hvis de skal få ekstra proteiner som godbit er fisk heller ikke så dumt. Mine er ville etter både makrell i tomat og laksepålegg.

I og med at jeg må passe på vekten til den voksne gjengen min får de begrenset med tilleggsfór utenom tørrfóret. Enten de får grønnsaker, frukt eller noe annet får de sjelden mer enn en mengde som tilsvarer en toppet teskje pr. rotte pr. dag. Salatblader og agurk kommer utenom. Hvis de hadde trengt å legge på seg hadde det selvsagt vært annerledes. Variert kost øker apetitten.
:rat:

Hvis det er ordentlig tilberedte menneskemåltider kan rotter spise alt som ikke er noe særlig saltet og fullt av chilli eller laktose. Det er bare et spørsmål om mengde.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er snæks?

Post by wollf »

mais er nam, mais kolber er veldig gøy å gnage på

kathrinerotten
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Apr 2011, 01:13

Re: Hva er snæks?

Post by kathrinerotten »

Kan de ha røkt laks? Er det det du mente med laksepålegg?

Noe menneskemat som er giftig og ikke skal spises? Hørt at avokado og sitron (for surt) og kanskje rabarbara er giftig? Hva med sopp?

kathrinerotten
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Apr 2011, 01:13

Re: Hva er snæks?

Post by kathrinerotten »

Kokt eller tørt pasta, ris og poteter?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva er snæks?

Post by Matmor »

Rabarbra inneholder mye oksalsyre, og det er ikke bra for rotter. Men det er nå sjeldent at folk spiser store mengder rabarbra rå. Det er helst i kaker og desserter, som jeg ikke tenkte på som "mat" i denne sammenhengen. Ingen ting som har så mye sukker i seg er noe bra for rotter.

Når det gjelder avocado kan rottene spise det samme som menneskene gjør, nemlig fruktkjøttet. De skal ikke ha stenen og antagelig heller ikke skallet. Sitron og andre sitrusfrukter i de mengdene jeg skisserte (maks. en toppet teskje pr. dag) er ikke farlig, selv ikke for hanrotter. Om de vil ha sitron er noe annet. Jeg har ikke forsøkt det. En clementinbåt hver er de dermed godt fornøyd med :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er snæks?

Post by wollf »

kokt ja. de spiser ikke rå potet tror jeg, tørr pasta er også godt.
røkt laks er ikke farlig tror jeg.
belgfrukter er ikke bra, advokado går men ikke skallet, sopp spiser de ikke tror jeg. mine har fått mat med sopp i og da har den liggi igjen på talerkenen

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva er snæks?

Post by Matmor »

Røkt laks er ikke farlig men kan inneholde i meste laget med salt. Det er minst dobbelt så mye salt i de mest saltede variantene som i de minst saltede, så skal de ha røkelaks bær de få noe med lite salt.

Mine rotter spiser stekt champignon hvis de får anledning til det. (Det hender det er noen rester som serveres sammen med bena fra stekte svinekoteletter). De liker ikke champignong like godt rå.

anni

Re: Hva er snæks?

Post by anni »

Mine har alltid tørrfor tilgjengelig.
I tillegg spiser de det samme som meg, de får middag hver dag, så sant det ikke er sterkt kryddret eller ekstra salt.
Frukt, grønnsaker og bløtkokt egg er de også veldig glad i.
Youghurt får de litt av hver morgen.
Skal de få noe ekstra godt er favoritten deres: mais, banancips, peanøtter med skall på, julenøtter, en sjelden gang får de litt is eller vanlijesaus.
Jeg har aldri hatt problemer med tykke rotter, tror variasjon er en fin ting og at de kan være mye løs så de får trim.

anki-iiii
Pinky
Posts: 5
Joined: 13 Jan 2012, 16:34

Re: Hva er snæks?

Post by anki-iiii »

Ser at dere gir de møe variert "menneskemat", men hvor møe er nok? Hvor møe pasta feks? Her elsker fruen peanøtter og tørr pasta. :)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hva er snæks?

Post by Marit Fosen »

Jeg gir mine veldig mye forskjellig, både av frukt, grønt og menneskemat. Jeg styrer unna salt/sukker/krydder, derfor blir det ofte barnemat når de skal ha menneskemat.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Hva er snæks?

Post by Karro »

Mine elsker blåbær, og har hørt at det er veldig bra for dem også.
Har hørt/lest at rotter som spiste blåbær jevnlig, levde i gjennomsnitt opp til 6 måneder lengre enn de som ikke spiste det. Vet ikke om det er heeelt sant eller ikke, men er da lov å håpe. Mine elsker i alle fall blåbær, og de eldste er 2,5 år nå så, ser bra ut så langt! :boing:

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hva er snæks?

Post by malap »

Jeg ville ikke gitt ukokt ris, da det kan svelle opp. Skulle tro det gjaldt pasta og? Jeg har hvertfall kun gitt kokt.

Gir en del puffet hvete som godbiter, det er de veldig glad i.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva er snæks?

Post by Sara Syversen »

Jeg har lest på R.A.A at mange bruker ukokt pasta i sine egne food mixer.

Og det er lenge siden jeg spurte selv der om det er trygt med ukokt. For jeg fikk med pasta skruer og yoghurt drops som snacks fra en i statene når jeg kjøpte en hengekøye. Og da måtte jeg bare spørre før jeg turte selv.
Så her har dem løpt med pasta på uteplassen (hamstrelek). Men ikke for mye altså.

Meeen jeg har lest det samme om ris som dere at det er fy fy.

Også at det var en som gav ukokt nudler til en rotte som døde.

Så ja er greit å være forsiktig med ting som sveller
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply