Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Tonje! »

Jeg synes ernæring er veldig interessant, og følger godt med på hva jeg selv spiser. Men i dag slo det meg plutselig, at jeg vet egentlig pinlig lite om hvilke ernæringsbehov rotter har!

Hvilken sammensetting av fett, proteiner og karbohydrater bør de ha sånn omtrentlig? Proteinnivået til en voksen rotte bør vel kanskje være på rundt 15%? Skal kosten først og fremst bestå av karbohydrater da?
Og hvilke vitaminer og næringsstoffer er det viktigst at de får i seg nok av?

Hvis noen har informasjon eller linker til mer om dette hadde det vært veldig interessant å lese :) Jeg kommer nok ikke til å lage egenkomponert fôr noen gang, men jeg vil vite mer om hva rottene egentlig får i seg, og hva de bør få i seg.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by wollf »

les på matmor sin side;)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Stine »

Jeg pleier å gå etter denne siden:

http://ratfanclub.org/nutreq.html
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Tonje! »

Tusen takk for svar! Blir litt tullete i øynene av å lese lange artkler på skjermen, så jeg printet ut det Matmor har skrevet. Tenker å få lest det snart :)

Og takk for link, Stine. Tolker jeg siden riktig om jeg leser det slik at voksne rotter ikke trenger mer enn 5% protein om dagen? Og hva vil det si i praksis. Vil det si at 5% av dagens mat skal være proteiner, målt i vekt? Eller at 5% av energiopptaket fra maten skal komme fra proteiner?

Jeg kjenner igjen en del av dette fra litt "studier" på egen mat og diett, mtp næringsinnhold og vitaminmål og slikt, men jeg er ingen ekspert slik at mye av dette blir også ganske nytt for meg.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Stine »

Det betyr at 5 % av energiopptaket skal være protein :)
Det kommer jo forresten litt an på hvilke protein-kilde det er tror jeg, det er derfor de fleste rottefor har mer protein enn dette-
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Tonje! »

Takk for svar.

Ja, begge fôrene jeg bruker har 15% protein i seg. Men det ene er vegetarfôr og det andre ser ut til å ha svært lite kjøtt/fisk i seg ser jeg nå. Kan hende at animalsk protein tas opp på en annen/bedre måte? Slik at om man setter sammen fôr selv, og bruker animalsk protein, trengs det mye mindre. Hmm.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Matmor »

Problemet er selvsagt å balansere aminosyrene slik at rottene får i seg nok av alle typene. Men også at de vanlige kornslagene våre har et proteininnhold på ca. 7-14% (pr. vekt) med hovedvekt rundt 10-12%. For å få proteininnholdet ned må man enten lage en svært fettrik kost (slik at mer av energien kommer fra fett), eller man må bytte ut proteinene med karbohydrater. Rottene må jo få riktig mengde kalorier totalt.

Jeg har funnet ut at det er ikke så lett å finne tørre matvarer som har noe særlig større forhold mellom karbohydrater og proteiner enn kornslagene. Tørket frukt, antagelig, men de er ofte tilsatt antioksydanter i store mengder i form av svoveldioksid som ikke er så bra. Derfor er jeg fornøyd med å holde proteinnivået i min tørre rottekost på ca. 15%. Så får man gi friske grønnsaker og frukt i tillegg, skjønt det er ikke alt av det heller som reduserer proteinenes prosentandel av energitilskuddet.

Man må være litt gal i hodet sitt for å sette seg ned å regne på dette - bare så du er advart :crazy: Men spennende er det!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Tonje! »

Takk for utfyllende svar Matmor. Ja, man må nok være litt koko. Men jeg er allerede blitt litt koko når det gjelder ernæring, synes det er kjempespennende å lese næringsinnholdet i alt jeg spiser, regne ut hvor mye jeg får i meg av hva på en hel dag, PLUSS hvor mye vitaminer og mineraler alt jeg spiser gir meg. Noe som gjør at jeg sitter og regner ut og undersøker og leser om menneskers RDA og alt mulig rart. Er sånn jeg kom på at jeg jammen ikke vet mye om rottenes ernæringsbehov sånn egentlig.

Så for å gjøre det enkelt er det slik at rottene skal ha så-så mye kalorier hver dag, og max 15% av energien fra disse kaloriene skal komme fra proteiner. Resten kan man fylle opp med mest fett eller mest karbohydrater - begge deler fungerer fint? Men at man ikke må overstige det daglige kaloriinntaket, og da er fett et problem ettersom 1 gram fett jo gir mye mer kalorier og energi enn 1 gram karbohyddrater.

Er jeg på riktig spor?

Forresten, hvilke aminosyrer er det de trenger? Eller står det kanskje mer om det i artikkelen din, har ikke surret meg til å lese den ennå, selv om den ligger klar på bordet her :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvilke ernæringsbehov har egentlig rotter?

Post by Matmor »

De forskjellige mengdene aminosyrer står i en artikkel av ILAR, som jeg har henvist til på sidene mine med lenke. Der står det også lenke til en amerikansk side som har flere opplysninger enn noen jeg har funnet på norsk om næringsinnhold i forskjellige matvarer.

Rotter skal helst ikke ha kjempemye fett, så hvis man kan bytte ut en andel proteiner med karbokydrater er det en fordel.

Post Reply