Gnagerblanding fra fk?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

Hei, for litt siden skulle en venn av meg handle for meg på FK og kjøpe da Gnagerblanding (mat) istedenfor kjæledyrpellets (strø)
Musene mine har fått denne blandingen en stund, og har gitt litt av dem til rottene.
Det jeg lurer på er om det er en blanding som egner seg godt til rotter?
Jeg skriver ingredienser og næringinnhold så dere har litt mer å gå på.

Næringsinnhold:
Råprotein 14.4%
Råfett 4.5%
Råtrevler 9.5%

Vitamin A 3500 le/kg
Vitamin E 30mg/kg


Råvareinnhold:
Havre
Solsikkefrø
Mais
Hvete
Erter
Gress
Purre
Gulrøtter


De kan jo spise den, men jeg lurer på om det er et ideelt tørrfor til rottene?

Jeg har ikke turt å gitt de så mye av den enda, men når jeg hadde glemt å kjøpe rottefor før de gikk tom så fikk de litt av denne.
Noen andre som evt. bruker dette foret?
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by MissGuardian »

Gnagerblanding egner seg vel sjelden/aldri bra til rotter..
Beste er å bruke fôr med like biter(f.eks RM fra nettbutikken her, oxbow etc.. Noe uten for mye fett og proteiner..)
Jeg bruker RM1 til mine og er veldig fornøyd.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

Ja, det er oxbow jeg bruker til vanlig. Jeg bare lurte på hvor egnet det var til rotter. I og med at jeg har tre kilo av det her. Musene jeg har trives med det og spise alle bitene (Jeg vet det er derfor man bør ha like biter) så de får det til daglig. Men i og med at de er ganske små er jeg redd maten vil bli gammel før de spiser den opp. Jeg har også kaniner, men de skal absolutt ikke ha denne blandingen, derfor tenkte jeg om rottene kunne ha den en liten stund istedenfor oxbow. Men da får jeg vel bare droppe å gi den til rottene. (:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by MissGuardian »

Når mine gikk på gnager(rotte)blanding, så spiste de sikkert under halvparten av bitene..
Dette var før jeg visste om at det i det hele tatt fantes fôr med like biter(3 eller 4 år siden)..
Ble i tillegg "litt" i største laget.. Fikk de aldri ned i vekt igjen..

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

Hm. Når jeg ga de det for noen dager siden spiste de alle bitene. (Ble ganske overrasket) Men jeg vet jo ikke hvem som spiste hva, i og med at det bo tre småtasser i det buret. Men jeg har på følelsen av at blandingen fra fk er hakket bedre enn det de selger i matvarebutikk og dyrebutikk.
Jeg tror jeg bare fortsetter å gi de oxbow, også får de få litt av denne tørrforblandingen som snacks en gang i blandt. (:
Det kan vel funke fint, uten større problemer?
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by MissGuardian »

Er jo det som er problemet.. Noen spiser noe, noen spiser noe annet.. Jeg har personlig aldri opplevd at noen spiser alt..

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

Nei, jeg opplevde bare at alt var spist opp, og vet som sagt ikke hvem som spiste hva.
Jeg hadde nesten forventet at det kom til å ligge noe igjen, og jeg trodde det først også, men det viste seg å bare være skallrester etter solsikkefrøene.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by MissGuardian »

Solsikkefrø inneholder jo mye fett f.eks.. men jeg liker bare ikke fk.. Verken fôret(samme om det er labb eller gnagerblanding), eller noe annet..

Litt off topic kanskje, men er det Oxbow med eplesmak du har? Skal være en ny type som er kommet ut.. Venter spent på at den skal komme til Norge, for mine HATER den med eplesmak..

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

Nei, jeg bruker fk mest til høy til kaninene, og kjæledyrpellets(strø) kjøper ikke mye for der, men føler alikevell de er hakket bedre en daglivare og dyrebutikk.

Eplesmak? Nei, den har jeg ikke fått med meg. Har bare vanlig Regal Rat. Pakken jeg har nå bestilte jeg fra oxbow sine sider, siden de ikke solgte det noe sted i nærheten. Med eplesmak høres jo interessant ut da.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by MissGuardian »

Vitania wrote:Nei, jeg bruker fk mest til høy til kaninene, og kjæledyrpellets(strø) kjøper ikke mye for der, men føler alikevell de er hakket bedre en daglivare og dyrebutikk.

Eplesmak? Nei, den har jeg ikke fått med meg. Har bare vanlig Regal Rat. Pakken jeg har nå bestilte jeg fra oxbow sine sider, siden de ikke solgte det noe sted i nærheten. Med eplesmak høres jo interessant ut da.
Håper det ikke er pellets av bartrær du bruker..
HVis det ikke står "new formula" på posen, så er det med eplesmak.
Den nye tror jeg er med banan eller noe sånt.. Akkurat kommet ut.
Veldig mange som hater/går fort lei den med eplesmak, og noen har ingen problemer..
Mine hatet den og nektet å spise den etter noen uker :bleh:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

Nei, jeg kjøpte den først og fremst til kaninene, og de skal ikke ha bartrær, så det er det ikke. (Husker ikke helt akkurat hva det er akkurat nå)

Ah, ja, det er eplesmak. -__-' Mine rotter sluker det som bare det, så tror det ikke er noe problemer her i gården, ikke enda i allefall.
Er veldig fornøyd med oxbow, de har det beste kaninforet man får og så vidt jeg har forstått blandt de beste rotteforene man kan få. (:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by MissGuardian »

Vitania wrote:Nei, jeg kjøpte den først og fremst til kaninene, og de skal ikke ha bartrær, så det er det ikke. (Husker ikke helt akkurat hva det er akkurat nå)

Ah, ja, det er eplesmak. -__-' Mine rotter sluker det som bare det, så tror det ikke er noe problemer her i gården, ikke enda i allefall.
Er veldig fornøyd med oxbow, de har det beste kaninforet man får og så vidt jeg har forstått blandt de beste rotteforene man kan få. (:
Det er noe av det med best kvalitet ja.. Derfor jeg håper å kunne bytte over til det igjen når det kommer med ny smak.. Lettere å få tak i.. Vet ca 30 min herfra har det..
Kan ikke huske at jeg har sett noe annet enn bartrær på fk? Klarer du finne ut hva det heter?
FK her i området har veldig dårlig utvalg på sånne ting.. Har kun vanlig spon og et som heter kjæledyrstrø.. Mener det er av bartær..

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

Er nyflytta så vet ikke mye om vetrinærene og butikkene rundtom, men de jeg har vært innpå har ikke hatt oxbow iallefall, så da blir det over nett jeg kjøper det. (Selv om jeg aldri har vært noe glad i å handle ting over nettet.)

Det jeg har heter også kjæledyrstrø men det er ikke den vanlige typen. Det er ikke av bartre, det er jeg helt sikker på. (Kjenner det på lukt og alt, og det lukter mer selje mener jeg) Jeg vet ikke om dette er en nyere type eller om det er en lokaltype, men man kjøper den i løsvekt og i nettingsposer. Ellers sleger de generelt bedre ting enn hva de gjorde på fk-butikken jeg bodde ved før, problemet er bare at jeg aldri kommer meg dit så må få andre til å handle for meg eller kjøre meg dit. Jeg kjøpte den av bartre ved en feiltagelse en gang, og det stinket furu når jeg åpnet den, det gjør det altså ikke av den jeg har. (:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

MissGuardian

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by MissGuardian »

Har bare den ene typen her, men jeg handler ikke der uansett.. De har ikke peiling overhode, og det er hvis de faktisk gidder prøve hjelpe deg i det hele tatt-_-
Gidder ikke rote meg inn til Bergen :bleh: Spesielt siden jeg ikke tåler strø av tre uansett :nottelling:
Må finne ut av det med fôr.. men har noen små poser av RM igjen uansett så.. Har litt tid :happy:
Håper dine fortsetter å like Oxbow!

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnagerblanding fra fk?

Post by Vitania »

De på fk i bergen(laksevåg) hadde ikke peiling når jeg var der. (Bodde der før) Med de her har visst litt bedre peiling. Er fornøyd med strøet hittil iallefall, og både kaniner, mus og rotter er fornøyd med det. (:
Jeg skal lese litt på det med oxbow banan, og gi en lyd om jeg finner ut av det. (Kan være greit om det viser seg at mine også blir lei av det de får nå)
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply