Trenger rotter tørrfor?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Trenger rotter tørrfor?

Post by Nochan »

Eller er det mutlig å gi dem en perfekt diett i form av andre ting? F.eks frukt, innsekter, osv? Om det er mulig, hva måtte man gitt? Har utrolig lyst til å ikke gi tørrfor, men det skjer bare om det er bra for rottene :cheerful:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Trenger rotter tørrfor?

Post by Itchigo »

Det er det, men da må du lage en plan der du passer på at alle næringsbehov er dekket av maten. Det inkluderer total energi, fiber, vitaminer, protein, mineraler, fett, osv. Masse jobb og research!
Aurora

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Trenger rotter tørrfor?

Post by Nochan »

Hmm... Hvordan finner jeg ut sånne ting? :hmmm: Dette kunne vell vært noe å brukt i dietten? Ingredienser: tørket gresshoppe, tørket melormer, tørket reker, Innhold: råprotein: 63.5 %, råfett: 13.8 %, råfiber: 11.6 %, råaske: 6.3 % (pr. 100g)

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Trenger rotter tørrfor?

Post by Tonje! »

63,5% protein er mye, det vanlige i et standard rottefôr er vel 15-20%? (Husker ikke helt, Matmor eller andre som er mer kompetente på dette enn meg kan nok svare bedre :) ) Så da må du jevne det ut med mye annen mat med lavt protein-innhold.

Som Itchigo sa er det mye jobb å lage fôr selv. Det er viktig at man får det til helt riktig. Dessuten hadde jeg vært litt bekymret for at noen rotter hadde favorisert visse biter, og andre rotter favorisert andre, slik at kanskje noen/flere rotter ikke fikk i seg alle næringsstoffene de trengte. Dette trenger så klart ikke å bli et problem, men det er godt å slippe å tenke på det når man fôrer med ferdiglaget rottefôr med like biter som grunnlag :cheerful:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Trenger rotter tørrfor?

Post by Matmor »

Det står mye på hjemmesidene mine om fór til rotter, også kilder for hva matvarer inneholder og hva rotter faktisk trenger. For å si det slik brukte jeg mesteparten av overskuddet et par måneder for å komme fram til en diett til mine som jeg var halvvegs fornøyd med. Og det er mye tørt i den: rotter får lett diarré hvis de spiser mat med høyt vanninnhold.

Selv den dietten jeg kom fram til ville jeg ikke anbefale som eneste fór. Jeg har ikke funnet noen diett på nett som andre har kommet fram til heller, som dekker alle rottas behov i følge ILAR (organisasjon som kommer med anbefalinger for laboratoriedyr). Derfor kjører jeg 40% kjøpefór, 40% hjemmelaget korn-og nøtteblanding tilsatt vitaminer og mineraler, og 20% ferskmat.

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Trenger rotter tørrfor?

Post by Nochan »

Tror jeg satset på 20% ferskmat da, men håper at noen en gang i fremtiden finner en perfekt diett til rotter, uten tørrfor :aww:

Edit: Så på siden til matmor at noen bruker alfalfapellets som strø, det har jeg sett i Norge også.. Og noen lurte på hvorfor jeg hadde strø i matskåla til kaninene min :rofl: Utrolig bra side, Matmor! :cheerful:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Trenger rotter tørrfor?

Post by Matmor »

Hyggelig du liker den :rat:

Post Reply