rottemat

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: rottemat

Post by Eirorinon »

Jeg vet ikke mer enn at det oppgitt under det som er skadelig for rotter, sammen med krydder, søtsaker, alkohol, te, kaffe, brus og hundefôr.
I tillegg står det at belgfrukter, som erter og bønner, kan føre til at rottene dør dersom de spiser det - både rått og kokt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rottemat

Post by Matmor »

I tillegg står det at belgfrukter, som erter og bønner, kan føre til at rottene dør dersom de spiser det - både rått og kokt.
Det ville ikke jeg svelget rått, men tatt med en stor klype salt. Ertefiske har vært et populært alternativ til maisfiske for mange rotter, for eksempel :wink:

Edit: og soyabønner er basis proteinkilde for mange kommersielle rottefor...

Bella-04
Pinky
Posts: 26
Joined: 10 Sep 2010, 15:54
Location: Tønsberg

Re: rottemat

Post by Bella-04 »

er det noen frukt og grønnsaker rotter ikke kan spise? :sarcastic:
Carmen,Muffin og Latika

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: rottemat

Post by Eirorinon »

Jeg bruker ikke å gi dem paprika. Tror det kan bli litt sterkt til dem. Ellers gir jeg dem ikke sitron, lime o.l. Gir heller ikke erter/bønner til rottene mine, når jeg har lest at det kan være så farlig at de kan dø av det. Som omtalt over, er det mulig at det er å overdrive, men jeg tar ingen sjanser når de faktisk har skrevet i en bok at det kan være så alvorlig.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rottemat

Post by Matmor »

Vanlig paprika går ned på høykant her i huset. Særlig hvis den er stekt, men rå også. Vanligvis på rottene mine littegran hver uke.
Jeg forstår at ferske rotteeiere ikke tør fóre med noe som blir beskrevet som giftig, men det er nok mulig du har fått tak i feil bok... Hva heter den?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: rottemat

Post by wollf »

mine har spist sitrus, paprika, bønner, erter osv lenge uten å bli syke og min eldste og mest matglade rotte er 2,3 år nå

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rottemat

Post by Søstrene Halvorsen »

uff nå får jeg litt sånn klump i magen jeg da for hos oss får de det meste, har funnet ut at de spiser det dem liker. Ja jeg severer dem ikke sterk kryddret eller saltet mat da. gubben ser bare rart på meg her i huset når jeg tar av litt av middagen til rottene før jeg kryddrer. Men salat og paprika det liker dem ikke.
Agurk og hjemme røkt ørret ( den er ikke saltet) er favoritten dems.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rottemat

Post by tantepose »

Rotter kan spise det meste.Krydder,salt og sukker er ikke bra da.Selv gir jeg dem ikke rå løk og "-kål",for å unngå gassplager.
:spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: rottemat

Post by sniffsesnufs »

sniff ELSKER! ris og vaniljejoburt, du skal se å hyper han blir! hahahaha :lolface:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: rottemat

Post by sessan »

Mine får ved siden av tørrforet sitt: mais, baby mat på glass, hunde tørrfor, kjøtt, rømme, youghurt, frukt og grønt, av og til ost, litt middag inimellom.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Bella-04
Pinky
Posts: 26
Joined: 10 Sep 2010, 15:54
Location: Tønsberg

Re: rottemat

Post by Bella-04 »

Jeg bruker Rat nature og vitakraft.I tillegg elsker de havregryn,pasta og mais :crazy:
Carmen,Muffin og Latika

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: rottemat

Post by sniffsesnufs »

lille sniff spier en stor tomat på en dag! hvis jeg gir ham den på kvelden og sjekker igjen på morgenen så ligger bare skallet igjen! hehe han liker også havregryn, ris, kjøtt, brød, yougurt og masse mer :yumm:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: rottemat

Post by sessan »

jeg synes det er vanskelig å beregne mensgde mat. er ikke en hel tomat mye for en rotte? har ikke prøvd å gi mine tomater.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

MissGuardian

Re: rottemat

Post by MissGuardian »

Sliter med det jeg også..
men mine balanserer det med tørrfor på egenhånd, så gjør ikke så mye heldigvis :cheer:
Mine ELSKER tomater(uten steiner)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: rottemat

Post by Stine »

Mine er ikke så veldig glade i tomater, men det er jo bare å sette inn en tomat og se hvor mye som blir spist opp :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply