Bjarne Monsen sin historie.

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Bjarne Monsen sin historie.

Post by Sara Syversen »

Hei ;) Litt kort om meg først : Jeg heter Sara Syversen og er 30 år. Har drevet med hest i yngre alder også pass av hunder. Alltid hatt dyr rundt meg av alle slag. Bror var fugloppdretter så jeg hadde selvfølgelig noen undulater selv på mitt barnerom. Spesielt Jacko hadde jeg et godt forhold til og jeg tok tidlig hånd om en annen blind fugl som ble venn med Jacko. Da var jeg vel 6-7 år. Etter det Tok jeg stadig hånd om dyr som trengte det lille ekstra. Min første hest jeg var en passer for var 28 år og pensjonert. Ingen ville ta hånd om han av dem andre barna siden han da ikke kunne bli ridd og han pleide å bite å utfordre alle som kom inn i boksen hans. Gretten gammel gubbe som var litt lei. Jeg fant fort ut at han elsket å bli massert i nakken og hadde alltid en godbit med meg og vant hjertet hans til slutt etter mye sår stell på dem gamle beina hans. Har også tatt hånd om en drever som var skuddredd Og mer. Har også hatt noen akvarium. Men de siste årene nå har jeg hatt tamrotter da dem gir meg mye i glede hverdagen.
Så ja mer er det vel i historien om meg. Men dette skal handle om Bjarne Monsen først og fremst.

Jeg tenkte jeg kunne prøve å skrive en liten logg over hva jeg gjør for å prøve å vinne tilliten til Bjarne.
Jeg har skrevet et annet innlegg/tråd her før om rescue rotta Bodil som var en angstbiter.
viewtopic.php?f=17&t=17037
Men Bjarne er av et helt annet kaliber har jeg skjønt og dette vil nok ta tid. Tror jeg da.
Da det virker som han er en aggressiv hormonell rotte som ikke tåler lukta av andre rotter.
Jeg tar også imot tips, råd og linker hvis du som leser har kommet over noe. Man kan aldri lære for mye angående rotter [HEAVY BLACK HEART]

Historien
Det som skjedde var at jeg ble kontaktet fredag den 13 November 2015 av noen på facebook som hadde sett en tamrotte i Halden by ved det gamle bryggerhuset (tidligere en liten Kafé ) . Gubben og jeg hadde vært på Oslo pet show og jeg hadde i grunn lagt meg tidlig den dagen. Skulle bare se en siste gang på facebook så klabert på tlf.Men jeg spratt opp, på med buksa, finne et reisebur, hansker, havregryn og Rm1 hadde jeg med meg og litt kaffe.
Det var jo så sabla mørkt ute. Og hvordan kunne vi finne en rotte i det mørke ? Han kunne jo ha vandret langt av gårde også.
Jeg la igjen noe mat ved en stor veranda der hvor jeg hadde på følelsen at han kanskje hadde gjemt seg.

Dagen etter dro vi til det gamle bryggerhuset på nytt. Maten var da tatt. Kan selvfølgelig også ha vært andre dyr tenkte jeg.
Men vi lette. Jeg prøvde å smatte å rope på rotta. Hehe. Ikke akkurat lett å få respons fra en redd rotte som ikke kjenner deg med det da. hehe.La også mat ut på nytt å satt å ventet en stund. Men det var en stoor veranda der og mange gjemmeplasser så det hele virket litt umulig.
Vi fikk så kontakt med en snekker som jobbet der og vi satt igjen et reisebur med mat, vann og pledd.
Til en annen gang hvis jeg ikke får tak i en levende felle ville jeg valgt et lite bur som jeg åpnet en liten luke å snu buret inn mot en vegg. For det var jo noen katter i område som kunne lett ha gått inn i reiseburet.

Det rosa som du kan se på det øverste bilde er reiseburet.
Image
Image


Vi var der på kvelden igjen men da var buret borte og vi fikk ikke tak i noen personer.
Heldighvis ble vi kontaktet dagen etter og snekkern hadde klart å fange Bjarne. Vi vet ikke hvordan da han snakket dårlig norsk og engelsk. Meeeeen super happy ble vi. For det hadde virkelig begynt å bli kaldt. 3 dager etter snødde det jo her i Halden. Så glad vi fikk han innom hus.
Image

Bjarne Monsen hadde nok vært noen dager ute. Vi vet ihvertfall at det har vært rundt 3-4 dager. Kanskje mer ? Han hadde lammelser i bakbeina. Gikk litt, men dro dem etter seg også noen ganger. Pelsen var rufsete og veldig tynn i kroppen.
Han fikk en middkur med en gang. Vi snakket også med veterinæren våres og vi bestemte oss for at han skulle få tilbake styrken litt før vi skjørte inn til henne som er noen byer unna oss.Han hadde opplevd nok stress og mas og det var ingen andre synlige skader. Han trengte ro og varme.
Første bilde fra da han ble sluppet inn i et eget Critter nation bur. Det var en herlig følelse å se han snuse nyskjerrig rundt å prøvesmake på maten. For sulten var han. Skrubbsulten og tørst.

Image



Vi hentet han tidlig på dagen og sent på kvelden etter at han hadde sovet noen timer så satt jeg bare å pratet med han som er en fin tillitsøvelse. Bare være til stede. Han kom til døren å la seg ned å lyttet å viste tegn på at han likte det.


Dem neste dagene fikk han babygrøt, barnemiddag fra glass og rm1 mat.
Han klarte ikke å ta mat så fint for han kastet seg over flere ganger og beit nesten. Men han tenkte jo på alle måltider som det siste stakkars.Litt ut i videoen ser du at han ville bite og dra med seg skjea også. Sterk liten kar se. Også matvett.
Det med skjea kommer jeg til å gjøre en stund.


Image
Image
Image
Image

Det var vel dag nummer to jeg lagde til litt utetid for han på taket av buret. Ville ikke prøve sofaen med en gang. Satt en pute under døra der i tilfelle han skulle ramle og tenkte han kunne gå opp på taket i sitt eget tempo. Da uten meg helt oppi han.
Image

Jippi han turte. Han var i grunn ganske nysgjerrig og tøff synes jeg. Så jeg satt meg nærmere for at han skulle bli mer vant til meg.
Bare pratet og holdt han med selskap. Jeg så han var noe skeptisk innimellom samtidig som han var en trygg rotte så jeg lot han få noe spillerom. Ønsket ikke prøve å løfte mye på han nå til å begynne med. Bare ville vise at her får du mat og litt frihet.
Og ja jeg prøvde litt med noe havregryn på trappetrinna også så han skulle skjønne hvor han kunne gå for å komme ut.

Image


Dag nummer 3
Den 17 november 2015 så prøvde jeg å ordne i stand slik at han kunne hilse litt mer på oss i sofaen på sitt eget initiativ.
Mat er også kjekt å bruke slik at dem forbinder utetider med noe godt.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Alt gikk så strålende. Så veldig strålende. Vi fikk kose med han begge to og han slikket og vasket oss på henda.
Han var fortsatt litt var. Likte ikke heeeelt å bli løftet. Men denne dagen virket det bare som at han var veldig takknemlig.
Han enset ikke dem andre rottene i grunn så godt heller.

(P.S. Legg merke til at ballene var veldig små her og lyse. Disse ble ganske store i løpet av uken og rosa. Det er flere grunner til at jeg antar hans hormonelle utbrudd kom etterhvert som han fikk styrken tilbake og testosteron nivået ble høyere. Karstein som er kjemisk kastrert har jo slike små. Mulig jeg er på bærtur med dette og dem var små fordi han har vært ute i kulden seff og at det ikke ligger noe mer i det en som så. Bare en observasjon )
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Dag nummer 4
Han var vennlig og snill. Men han var jo også redusert. Han hadde opplevd mye.
Lettere for meg å se tilbake på det nå. Men ja, siden ting hadde gått så bra med oss i sofaen osv så tenkte jeg at det ville være bra for han å få en venn. Vi ville vente med å chippe han i tilfelle vi fant eier. Så vi prøvde en intro med Karstein på morgnen på dag 4. Det ble bustepels. Dette er jeg vant til å se fra før men jeg valgte å la dem få en pause og prøvde på nytt igjen på kvelden. Da var det fortsatt bustepels og høyere intensitet. Ingen stund hvor noen slappet av når jeg prøvde å avlede med mat heller. Flere steg brukte jeg også før dem møttes med luktetester osv. Jeg har sett rotter vært hissige før. Men Bjarne var nok ikke noen man messet med.
(Denne har jeg skrevet tidligere hva jeg gjør. viewtopic.php?f=18&t=17206 )

Dag nummer 5
Jeg tror jeg avventer litt med å prøve videre etter hva jeg så dagen før.
Dum som jeg var så brukte jeg dem samme teknikkene jeg har lest om tilvenning av lukter osv. Det står jo noen merknader på enkelte teknikker jeg hadde lagt i glemmeboken den dagen. (Anbefaler sterkt å lese matmor info om vanskelige hann rotter eller joinrats.com ).
Men ja dette hadde jo funket så mange ganger før. Jeg tenkte han kunne venne seg til rommet mine pleide å være på og tenkte å bruke litt mer tid på tilvenning før møte på nytt.
Jeg snakker da om soveromsgulvet som vi har gjort om til et lekerom for rottene der dem andre pleier å ha utetider. Han var jo så tøff og freidig blitt i sofaen og tenkte han kunne få lov å løpe litt på det rommet uten andre rotter så klart.


Dette var da dumt siden han er en sterkt hormonell aggressiv rotte. (lettere å se tilbake på en akkurat da).
Han ble sluppet ut på soverommet. Det gikk veeeldig fint. Han slikket meg på hånden. Løp opp å ned på skulderen min. Veldig snill faktisk. Han løp så rundt på gulvet og gjennom alle papplabyrintene og lekene jeg hadde fremme. Intensiteten økte. Også bustepels. Jeg er dessverre ikke sååå redd bustepels grunnet jeg var vant til min Bella jeg hadde. Men hun var kun aggressiv mot andre rotter og ikke mennesker.
Bjarne lette nå etter dem andre rottene. Han var i grunn på jakt. Jeg var kanskje litt sliten og uoppmerksom på alle tegn jeg skulle ha sett. Og siden jeg lagde denne videoen her så så jeg nok ikke alle tegnene jeg skulle ha sett. Jeg var nok litt for positivt innstilt at meg kommer han aldri til å skade for han har vært så snill dem andre dagene.



Image
Image

Men så skjedde det. Han skulle hoppe ned fra en pappeske og over på en flaske som da ville ha ramlet. Jeg prøvde da å fange han instinktivt som jeg gjør med mine sukkerklumper av andre rotter jeg har.
Dette var veldig veldig feil. Han så denne raske bevegelsen som en trussel og angrep hånden min.
Ok. Jeg har opplevd bitt før. Dette takler jeg. Reiste meg så opp. Tenkte finne trygghetsboksen å frakte han i buret.
Men før jeg fikk gjort noe som helst så angrep han meg flere ganger på føttene.
Jeg hadde en rottekosepose av fleece jeg la over ham å bar han fort inn i buret.
Ett av bittene jeg har fått. Måtte faktisk til legevakta å få det stripset for skinnet var løst selv om det var presset sammen her på bilde og blødningen var stoppet. Hånden min er fortsatt vond etter en uke nå også så det var litt dypt kan man si.
Image


Jeg ville IKKE at det siste han skulle huske av meg var denne hendelsen den dagen. Så jeg snakket rolig med han og gav han grøt.
Image


Så husker jeg ikke hvem dag dette var. Men lurer på om det var på kvelden dagen etter. Han hadde tidligere på dagen fått lov til å være på toppen av buret. og ting gikk bra. Jeg var usikker på om det kun bare var en reaksjon fra Bjarne fordi jeg lagde denne raske bevegelsen eller om det var hormonelt. Jeg har hatt en biterotte før hvor jeg måtte tåle over lang tid slike varselbitt. Men det eneste som fungerte da var å gi henne rom og tid. Også bruke tid på positive opplevelser osv osv.
Jeg ville heller ikke forhåndsdømme han helt enda. For det kunne hende han reagerte fordi han trodde jeg skulle skade han.
Så vi prøvde på nytt på soverommet.
Jeg hadde med brødfjøl (for å holde avstand hvis han skulle angripe), tok på meg tykke sokker og genser.
Stakkars Gubben i huset ville være med som moralsk støtte. Han hadde bare hatt positive opplevelser med Bjarne og trodde han var en engel. Som jeg også håpte han var da. Det gikk litt bra. Men så var han på jakt igjen.
Det som var så merkelig var at han kom til oss å slikka oss på hendene og var snill.
Men så rørte gubben på foten der han satt og Bjarne gikk til angrep. Nok en gang så angrep han ikke en gang men flere ganger.
Jeg har faktisk ikke vært borti et slikt tilfelle før jeg. Men heldigvis gikk han inn i tryghetsboksen og jeg berte han til buret.

Dette var ingen spøk. Det var et dypt kutt i tåa altså.
Image


Akkurat nå begynner dagene å blande seg litt sammen.
Men han var sterkt hormonell og tålte ikke lukten av andre rotter i det hele tatt.
Vi vasket så sofaen, puter og diverse leker han kunne få. Slik at han kunne ha utetider der.

Image
Image

Han gikk rundt med bustepels og ble bare mer opptatt av dem andre rottene.
Så vi måtte ommøblere også.
Image

Det er egentlig ikke plass til et hovedbur på soverommet foran skapet. Meeen vi må bare få det til å funke.
Vi har vært på visning å leter etter en leilighet også hvis det kommer til å bli slik at han må bli en alene rotte.
Image

Image

Han er en tøffing uten like og hoppet jo bare ned fra critter nation buret da når han hadde luftetider på taket.
Så måtte sette buret på et bord.
Image

Vi begge har blitt bitt flere ganger nå selv om vi har vasket sofaen så godt vi kan, også leker. Prøvd å ha på andre klær også å dusje. Men han er bare på jakt nå desverre. Og glemmer ikke at her bor Karstein.

Dag 10. Den 24 November 2015
Han ble hormonchippet også fikk vi klipt klørne hans samtidig.
Håper virkelig dette vil hjelpe han på vei angående lukt av andre rotter. Meeen i følge hva jeg har lest kan det ta alt ifra 2 uker til 12 uker på hormonelle hanrotter at oppførselen forandrer deg. Jeg selv har opplevd forandringer etter 2 uker før også tidligere.


Image
Image

Men ja siden han er så intens så har gubben og jeg gått tilbake til det helt basice. Det vil si.
Mat fra skje, sitte å prate med han, stryke han på hode innimellom osv.

Denne videoen er kjekk. For av denne lærte jeg en litt annen teknikk hvordan stryke han.

Jeg har også turt hele 4 ganger å gått med han på skulder. Men jeg er litt pinglete altså. For han har vist bustepels innimellom. Også varseltegn på bitt.
Men jeg prøver å kjempe imot det å la han bare stå der fordi jeg er redd. Jeg må fortsette å prøve å vinne tilliten hans.
Men det er veldig vanskelig å fjerne all lukt av andre rotter i en 50 kvm leilighet.
Her er en av utetidene hans i sofaen den siste uken


Gubben sitter å øver med Bjarne.
Og ja har gitt lille grisly bjørnen Bjarne et julebur. Måtte jo pynte litt opp for sinataggen også. Han er ekstremt søt da. Så det er lett å tilgi. Og jeg vet at det aller meste er drevet av instinkter, hormoner og traumer han har opplevd.

Image
Image
Image

Noen andre ting jeg gjør akkurat nå om dagen det er at vær gang han er rolig og går til denne trehylla så åpner jeg døra å slipper han ut på taket. Det tenker jeg ihvertfall kan få han til å forbinde meg med en positiv handling. Og det virker som han har skjønt det. Han kan knaske og lage koselyder nå faktisk for å komme ut der.
Siden buret er ved siden av meg her jeg sitter i sofaen så prøver jeg å snakke med lys stemme og rose han når jeg ser han er rolig osv også.

Image


Noen nyttige linker angående aggresjon:

Rotteadferd:
Engelskside : http://www.ratbehavior.org/WhatIsMyRatDoingFAQ.htm
Aggressivitet:
Engelsk side: http://www.shadowrat.com/rats/biters.html
Biting:
Engelskside : http://ratballs.com/RatTails/Tails074.html
Hva bruker rottene tennene til ? :
Engelskside : http://www.joinrats.com/EarningTrust/Ra ... /i-PfhHwFb
Behavior Modification (Mye mer nyttig på denne siden :
http://www.joinrats.com/Links/


Bare Noen bilder av at jeg øver å gi han mat siden han smaker litt mye på hendene/fingrene. Første reaksjonen er ofte hogg til når han ser mat. Men han har jo levd ute. Gud vet hvor lenge og han har overlevelses instinkter i intakt om å gripe maten fortest mulig. Så ja. Her gir jeg først fra skje, så har jeg hånden litt på avstand, bruker også håndbaken og til slutt turte jeg å gi fra fingertuppene siden han var i godt humør akkurat da. Dette må jeg nok gjøre en stund.

Image
Image
Image
Image


Han er forferdelig søt da han Bjarne så jeg håper jeg vinner tilliten til han og finner veien. Håper jo jeg kan gi han en rottevenn også til slutt.
Image


2 desember 2015
Nå om dagen så venter jeg på at en innhegning skal bli lagd ferdig av en snekker.
For han kan ikke luftes på soveromsgulvet. Og jeg synes taket på buret blir for lite. Han er også veldig intens i sofaen og vil hoppe ned. Det er ikke bare bare å stoppe han heller når han har det tempramanget han har. Så det blir med annen vær dag i sofaen når gubben hjelper meg å står på den ene siden av sofaen.

Hvis det er slik at det kommer til å ta en del uker blir jeg ihvertfall mer happy av å kunne gi han litt mere plass utenfor buret uten lukt fra dem andre rottene. Skal prøve å oppdatere om hvilken tillitsøvelser jeg prøver ut.
Jeg er veldig fan av joinrats.com og vil nok lese en del der.

Image
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Bonding og å respektere grensene.

Nå om dagen prøver jeg å stryke på han litt mens han spiser mat og snakker i lyse toner. Flytter hånden med en gang han sier ifra. Og ja må øve vær dag med å gi mat fra skje; håndbaken og hender som jeg også har skrevet over her.

Men Jeg har funnet ut at han liker å leke litt med fleece. Og det er jeg så ufattelig glad for.
Fordi da kan han forbinde meg med denne positive hendelsen når vi leker.
Jeg prøøøver også alltid å tenke at det er en boble rundt han. En slags sone som jeg ikke skal gå for nærme hele tiden. Ihvertfall rundt hode.
Alltid respektere hans grenser. Hvis jeg ser han blir litt opphisset eller noe redd stopper jeg.
Jeg vil helst ikke utløse faren for at han skal hogge til. Og som dem sier på joinrats.com så er selv den aggresive redd og vil bare forsvare seg.
Han er ikke slem slem. Men koblet litt annerledes om det er lov å skrive det ;)

Denne fra Join.rats har jeg litt i bakhode.
Fra denne siden : http://www.joinrats.com/ModifyBehavior/ ... /i-NCP2F6V
Relate to the rat in a very particular way. One method comes from the science of behavior modification and is used with feral cats, wild horses, dog-aggressive dogs, and zoo animals. This special method does not force the rat to accept us or tolerate us. Instead we respect the rat's fear state. We aim to not trigger her fear, or more fear. We don't ask her to do something she doesn't want to do. all of these give her reasons to trust us. More below.


Hvordan vi leker kan jeg prøve å forklare. Han liker å dra fleece biter gjennom røret der. Og jeg legger noen ganger fleece over han som peek a boo.
Og ja jeg snakker nok med babystemme og prøver å være så munter som mulig. Drar også fleece frem og tilbake og han tar tak i den. Ja som en katteleke. MEN jeg må passe på at han er i humør til det og ikke er sinna og er for aggressiv. Da stopper jeg.
Image
Image
Image
Image
Image

Det er ikke så lett å jobbe rundt uten å komme for nær å trigge ting men allikevel forsøke å knytte et bond så han skjønner jeg ikke vil skade han.
Jeg har brukt mange forskjellige fraktebokser, rotteskjerf eller bonding pouches før.
Men denne bruker jeg akkurat nå. Fordi jeg er ikke så trygg på å la han klatre på meg helt enda da han brått kan gjøre et utfall om han blir redd, skeptisk eller lukter dem andre rottene. Jeg må også lære ihvertfall alle områdene å klare å være trygg på at jeg leser han riktig først.
Men jeg bærer han rundt i denne. Kanskje frem og tilbake til kjøleskapet å gir han en godbit og tilbake til buret å gir han en godbit.
Også frem og tilbake til vinduet fordi det er spennende å lukte på luften utenifra. Og eller til kjøkkenbordet så han får snuset der og tilbake igjen.


Beklager dårlige mobilbilder.
Denne får man kjøpt på ebay til en ok Pris. Akkurat nå til 49 kr. Jeg bruker str small :
http://www.ebay.com/itm/Luxury-Pet-Dog- ... F72-2UDhUA
Image

Image

Jeg er litt heldig da Nina Sandberg lagde denne i kveld til meg. Uuutrolig snilt [HEAVY BLACK HEART]
En helt egen skreddersydd Bjarne-frakte-bonding-bag ;)
Gleder meg til å bruke den. Kommer til å fylle den med fleece med hans lukt på.

Image



Fleecebiten var brukenes til flere ting.
Jeg har en liten vondt anelse om noen har dratt han i halen noen gang. Skal se om jeg får tatt et bilde. Det er ihvertfall et merke på halen helt innerst. Og jeg har jo prøvd å redde han noen ganger da han er forferdelig klønete. Og da freser han til å får bustepels.
Meen når han da har utetider på bordet buret står på osv så har jeg såklabert noen puter osv på gulvet.
Men brukte denne fleecen når jeg passet på. Han har blitt ganske flink. Men han kløner litt og jeg er hønemor.
Image


Til slutt bare noen ekstra bilder.
Han er en kløpper til å gå i rør.Akkurat disse brukte ikke dem andre rottene jeg har. for dem er så fisefine og vil bare bruke super trhu way vistnok.
Men Bjarne løper disse opp og ned. ;)

Image
Image
Image

Mange hilsninger fra den mest uskyldige rotta Bjarne.

Image
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by WillyWonka »

Så fint å se at det går framover :) Heldige gutten som har kommet til dere som har så enormt med tålmodighet og som er i stand til å være der for han selv om han har bitt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Takker så mye gode du. Jeg syns liksom bare synd på han hele tiden. Men håper vi klarer å vinne tilliten hans. Ser noen små hint her og der. Men ting vik nok ta tid stakkars. [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Kesia Madeleine »

Helt utrolig å lese historien om Bjarne! Dere er bare helt fantastisk flinke Sara! <3 Virkelig beundringsverdig å se hvor tålmodige dere er og hvor mye du leser og setter deg inn i ting. Du er et godt eksempel til etterfølgelse om å aldri gi opp :cheerful: Håper ting bare går fremover for dere videre også. Masse lykke til :D
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Tusen hjertelig takk. Ble rørt jeg nå. Det betydde virkelig mye [HEAVY BLACK HEART] [HEAVY BLACK HEART] [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by utmeldt »

Eg veit kor krevjande det er å rehabilitere aggressive rotter, og eg kan berre seie meg enig med Kesia, og WillyWonka her! Dere gjer ein utruleg god jobb for rottene, og dei som kommer til dere får eit veldig godt liv. :kisses:

Lukke til videre! Gleder meg til å lese oppdateringer på korleis det går med Bjarne Monsen.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Tuuusen hjertelig takk [HEAVY BLACK HEART] ja du vet nok en god del hvordan det er. Orket ikke en gang å bli med på julebord på lørdag jeg. hehe.
Men det går seg vel til vel med noen faste rutiner etterhvert håper jeg.

Slik går litt av treningen med mat fra hånden. Se fra 02:11
Han er flink innimellom Men det tar sin tid med å skjønne at hånden er min og ikke noe mat han skal ta.
I stad prøvde jeg å gi noen havregryn fra en teskje. Jeg glemte å prate en stund først så han styrtet til teskjea og alt spruta utover på gulvet. hehe. Meeeen som sagt det går bra innimellom. Og han elsker egentlig å bli i gang satt med å sanke nøtter. Gjør det så ofte jeg orker.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

For den som vil lese litt :ratgreen:


I dag var forresten første dagen på lenge jeg prøvde han inne på soveromsgulvet igjen etter bittene gubben og jeg fikk.
Det har seg slik at jeg fikk for mye elveblest og utslett i ansiktet osv osv så måtte flytte hoveburet til dem andre rottene tilbake til stua. Det ble for mye allergener rett å slett og vet hvor det fører hen med pusteproblemer next (astmatiske problemmer grunnet allergi).
Går på aerius osv morgen og kveld så det holder det i sjakk. Yupp dyr skal jeg ha.
Men ja tålte ikke hovedburet på soverommet.
Og siden Bjarne reagerer i sofaen selv om vi har prøvd å vaske alt, byttet klær og vasket hender osv før luftetid så kunne jeg likeså godt prøve å lufte han på soveromsgulvet der hvor dem andre pleier å ha utetider. Det er ikke ideelt. I know når det er lukter der. Så anbefaler det vel egentlig ikke. Og venter på den innhegningen som ville ha vært en bedre løsning.

Men han har et litt større behov har jeg sett. Myyye energi. Og ønsket han skulle få lov til å løpe litt.
Det gikk faktisk greit på soveromsgulvet på utetiden.
Nå viste jeg jo det at om han løper rundt og er i jaktmodus er det liten vist å sitte på gulvet med han å la han klatre på meg.
Men hva gjorde jeg ? Jo jeg satt med gummistøvler på senga og hadde klar en trygghetsboks, brødfjøl for å hindre han hoppe opp, fleecepledd for å ta over han hvis det skulle vært et utfall og mat da til bestikkelser ;)
Alt for at han skulle få lov til å løøøpe og lufte seg. Nå om dagen virker det ikke som han er en gammel herremann lengre.
Kanskje yngre 1 år-1,4? Hvor gammel tror dere han er ?
Ihvertfall han løp og fresa rundt i 50 minutter. Luktet over alt og da med bustepels. Synes ikke jeg så noe markering men. Ikke gniing med kroppen bortover heller. Så kanskje chippen begynner å funke ? Krysser fingrene.

Han hoppet så klabert opp på senga der jeg satt men jeg brukte den rosa hule sengen som det er bilde av litt lengre oppe. Han har blitt flink til å gå inn i den. Yayy jippi for meg. I dag virket det også som han skjønte når jeg sa nei med en bestemt stemme også. Han ville tygge på døra og hoppe opp i vinduskarmen se. Men hørte på meg til slutt om det.

Jeg må jo ta noen sjanser også tenker jeg. Det er skummelt. Men hvis jeg ikke tar noen sjanser så kommer vi jo ingen vei heller. Men hehe var sjekt å ha på seg gummi støvlene. Da følte ihvertfall jeg meg trygg. Jeg satt helt i ro å drakk kaffe å fulgte med. Jeg gjorde alt jeg kunne for å ikke utgjøre en trussel ihvertfall.Og han gikk rett inn i frakteboksen når jeg skulle ha han tilbake i buret. Etter utetiden sov han godt .

Så ja det var det for denne gangen. Han har nå kun hatt chipp i 2 uker. Men myye kan skje dem neste 2 ukene og jeg er veldig spent.
Kan han bli venn med Karstein ? Eller ihvertfall en av jentene ? Det hadde vært veldig koselig. Om ikke skal vi gjøre det beste vi kan for han.
Ting kommer nok til å ta tid. Men av erfaring vet jeg jo at mine andre rotter kunne ha lært han mye slik gruppa mi gjore for rescue rotta Bodil som var en angstbiter. Tvi tvi :rottehode:
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Jiiipppiii

Jeg er utrooolig happy denne kom i posten i dag. Nå Kan Bjarne Monsen bli med meg over alt i leiligheten ( sier jeg akkurat som den er så stor. Lol).
Meeeen det er ikke så mye som skal til for å glede en liten rottetott. Han er jo veldig veldig nysgjerrig rotte selv om han er dominant og sier ifra på litt harde måter. Men ja nå kan han være trygg i denne bære vesken som er skreddersydd spesielt for han av Nina Sandberg.

Jeg har allerede fått brukt den i dag på 3 små gåturer ;) I leiligheten så klabert. Han går inn i den med en gang. Så flink vettu.
Inne i bærevesken så har jeg lagt litt fleece med hans lukt på. Satt den inne i buret hans også så han kunne få lov å markere den å gjøre den til sin ;)

Det blir sikkert flere bilder av denne utover. Men ja jeg er happy jeg kan bruke denne. Gjør det lettere å ha kontroll på han om han skulle hoppe ned på gulvet fra sofaen og mye mer.

En nyttig link om fraktebokser.
http://www.joinrats.com/EarnTrust/Transportbox


Håndtaket som er som et kryss på toppen gjør det lettere å ha kontroll på frakte baggen/trygghets bag/ bære bag.
Kom gjerne med forslag på navn på en slik forresten ;)

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Hei Sveis ;)

Hehe bare et morsomt bilde av Bjarne Monsen.
Jeg lover på tro og ære at jeg ikke har fiksa han på håret. Det hadde jeg ikke turt for å si det slik. Jeg holdt på å le meg ihjel når jeg så det så rakk nesten ikke ta bilde av den siste. Men ja nå på lørdag som var så fiksa han seg på håret litt ekstra. hihi.

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

NinaES
Pinky
Posts: 5
Joined: 11 Feb 2015, 23:24

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by NinaES »

Demoversjonen av Bjarnebu bærebag falt i smak ? Så bra :)

Utgangspunktet er en litt lengre kube og så har jeg satt på håndtak istedenfor oppheng. Håndtaket krysser bakpå sånn at det går an å klemme sammen "boksen" og dermed få litt mer kontroll om han nå skulle finne et snev at utfartslyst og prøve å stikke av ;)

Mateialer brukt er grå fleece (IKEA-pledd), platevatt og dongeri, stødige stoffer som både gir han litt avstand og hendene deres litt mer beskyttelse :) Angrer litt på at jeg ikke "quiltet" alle sidene på den, men der igjen - da blir den ikke like myk.

Krysser fingrene for at tålmodig behandling og chipp gir resultater så snart som mulig for karen er kjempefin :)

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Kesia Madeleine »

Hahahah! Rotte med midtskill! :giggle: Fantastisk! :lolear: Genialt at du fikk bilde av det! :grin:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Ja hehe trodde jeg skulle dø av latter når jeg så det men rakk heldighvis å ta bilde. Hadde egentlig akkurat lagt fra meg kameraet også. Hehe. første gang jeg har sett.

Bjarnebu var et fint navn på bæreveska ja Nina ES ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Bjarne Monsen sin historie

Post by Sara Syversen »

Fremsteg ;)

Dag for dag så synes jeg ser noen få fremsteg nå. Men av erfaring så veit jeg jo det at ting kan fort falle tilbake også så man må bare fortsette å jobbe.

Noen føler seg trygge i Bjarnebu baggen se.Bruker bare den og ikke den rosa nå. Og han elsker den.

Image


Økologisk selvplukka maiskolber

Vi var så heldige å få dette i gave til rottenøstene våres av et venne par. Og siden Bjarne kanskje ikke har smakt så mye mais før så fikk han gyve løs på en alene. Han ville jo så gjerne også dra den med inn i buret også. Han fikk faktisk lov til det. Han er ikke akkurat den tykkeste rotta i gata. (Tok den ut litt senere etter han hadde kosa seg litt altså ). Men det var veeeldig gøy å se når han fikk den, dirra i henda også. Hehe. Sååå ivrig og han smatta høyt. :spise:

Jeg synes det var litt skummelt at han snusa på meg så nærme på armen og hånda akkurat der. Ja det må jeg være ærlig å skrive. For han har flere ganger gjort noe rart jeg ikke har vært borti før. Slikka meg på armen og så brått hogge til. Ikke nødvendigvis hvis det har vært mat tilstede altså. Og jeg hadde da vasket meg osv da det skjedde.
Men ja, så selv om jeg prøver å rehabilitere han så må jeg selv også ikke høre på mitt første instinkt som sier hold deg langt unna.
Men høre på hjertet mitt som sier jeg må fortsette å bygge tillit med han. Fordi jeg gjør det for at han skal stole på meg så han skal etterhvert skjønne at jeg ikke skal skade han. Jeg store tingen som er 10 ganger så stor som han. Hvis ikke jeg viser noe tillit til han. Hvordan skal han da bli bedre å få tillit til meg ?
Det går begge veier rett å slett. Så vi jobber sammen <3

Image

Hva ? Hva er dette ?
Image

Jeg turte her å gi rett fra hånda og ikke skje fordi vi var på en ny plass.Da er han mindre dominant. Og jeg hadde også hatt kontakt å snakket med han en stund. Så jeg var sikker på at han hadde sett meg å igjenkjent meg for hvem jeg var og ikke var en trussel. Det er alltid mye verre ved buret med han når han skal ta mat fra hender en utenfor synes jeg. Ikke bare fordi han er drevet av instinkter og skal forte seg å angripe det som kommer i nærheten av hans hjem, men han er også tryggere der. Og det første han ofte gjør er å løpe å ta mat fordi det er det siste han tror han får. Og har ikke lært helt bordskikk enda ? Om jeg kan si det slik. Det kommer da. Han var jo flink her. [HEAVY BLACK HEART]
Image

Denne her er miiiin sier han i det han drar så hardt han kan for å få den med seg.
Image

Pleeease ? Kan jeg få hele ?
Image


Fredag 11 desember.Yaaaay!
Nå har det gått nesten 3 uker med chipp og han har til søndagen den 13 desember vært her i en måned.
Denne videoen er fra i dag som var. Første halvtimen på utetiden hadde han litt bustepels og leta rundt etter dem andre rottene. Men ingen markering i det hele tatt. Andre halvtimen så var han uten bustepels og hadde nå tid til å spise og leke rundt på vanlig måte.
Jeg så han var i litt bedre humør da han ikke var så intens men mer avslappet en tidligere. Så jeg turte å i gang sette han med å sanke nøtter.
Dette er FØRSTE gang jeg tør på lekerommet/soveromsgulvet. Ellers har det vært ved bordet og buret hans. Da først skje osv.

Håper dette er tegn på at chippen begynner å fungere. Vet ingen annen måte å skrive det på. Men ja ballene har jo nå også skrumpet ganske mye inn igjen også. Det skiiiiler i magen. Tenk hvis jeg allerede neste uke kunne prøvd en intro igjen. Da med Karstein. Får se hva det blir. Uansett glad for dette som jeg så i dag.Kan vel også si at jeg går rundt med han ofte i Bjarnebu baggen også. Prøver å ha han med så mye som mulig. Hvis jeg har sett han har vært usikker osv og ting blir mye så setter jeg han inn i buret igjen. Bare korte turer av gangen til kjøkkenet og tilbake osv som jeg har skrevet flere ganger men. Men det er det han liker også. Faste rutiner er greit så dem vet hva som venter dem. Det skaper mindre usikkerhet.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply