* Regnbuerottene*
Vil starte med å vise fram mine regnbuerotter. Jeg startet jo med rotter i 2010. Da kom Mario (black hooded) og Luigi (Agouti hooded) i hus. De mååtte desverre omplasseres videre pga alvorlig allergi av min daværende husvert.
Når jeg flyttet til Bergen i 2011 fikk jeg på nytt rotter. Da var det brødrene Tim og Donnras på ca 1 år som jeg var så heldig å få <3
Tim (Bror til Donnras)
- juni 2010- 15.05.13 (ca 2 år og 11 mnd)
- Black hooded. Toppøret.
- Ingen sykdommer, men fikk svekkede bakbein når han ble gammel. Sovnet inn i hjemmet.
- Trygg rotte, både mtp håndtering og sosialisering med mennesker og rotter. Uproblematisk intro. Alfa i flokken.

Donnras (bror til Tim)
- Juni 2010- 30.08.12 (ca 2 år og 3 mnd)
- Black barkshire. Toppøret
- Ingen kjente sykdommer, men svekkede bakbein og raskt vekttap på slutten.
- Rolig og behagelig gutt. Trygg ved håndtering. Uproblematisk introduksjoner.
- Avlivet grunnet alder.

Dodger
- Oktober 2012-17.07.13 (9 mnd)
- Black berkshire. Dumbo.
- Fra dyrebutikk ("privat oppdrett").
- Svært usikker, men noe tillit til eier. Ble mer og mer aggresiv. Gikk til angrep på både mennesker og rotter, også helt uprovosert. Dette utviklet seg og han begynte med å bite både eier og andre rotter til blods.
- Avlivet grunnet adferd.

Oscar
- November 2012-17.07.13 (8mnd)
- Blue. Toppøret.
- Fra dyrebutikk ("privat oppdrett").
- Ingen tillit til verken mennesker eller rotter. Svært usikker hele tiden. Kommer ikke ordentlig inn i flokken, men går til angrep ved flere anledninger (også tilsynelatende uprovosert). Biter både eier og rotter til blods.
- Avlivet grunnet adferd.

Lille Blå
- September 2011-06.12.2013 (2 år og 3 mnd)
- Blue Berkshire. Toppøret.
- Dyrebutikk (import fra Imazoo sverige).
- Enorm tillit til både mennesker (eier og fremmede), rotter og andre dyr som f.eks katt. Var svært kontaktsøkende og ønsket å være der ting skjer til en hver tid. Viste aldri noen tegn til dominant adferd. Uproblematisk introduksjon til både eldre og yngre rotter. Han var matmors lille hjerte <3 Utrolig stort savn etter denne fantastiske gutten <3
- Kronisk LVI (brukt fire typer AB), mellomørebetennelse (1 type AB), tannbyll.
- Ble avlivet når hann fikk tannbyll.

Tweek (bror til Mogwai)
- 21.04.11-22.05.12 (1 år og 1 mnd)
- Blue hooded. Dumbo.
- Omplassering. Kommer fra oppdrett.
- Viste stor tillit til mennesker og rotter. Liten/ingen dominant adferd. Uproblematisk intro. Leken og nysgjerrig. Han var den som alltid hang på bur-døren når jeg kom hjem for å få oppmerksomhet.
- Ingen kjente sykdommer. Ingen tegn til infeksjoner
- Plutselig død.
--> Kom hjem og åpnet buret. Løftet han opp, kysset han på hodet og la ham tilbake i buret. Ble svært raskt kraftløs i kroppen og døde innen 15 minutter. Obduksjon viste moderat lungebetennelse og kreftsvulster i buken. Den største svulsten var 5 cm lang. Trolig sprukket når han ble løftet.

Mogwai (bror til Tweek)
- 21.04.11-19.07.12 (1 år og 3 mnd)
- Black hooded. Dumbo.
- Omplassering. Kommer fra oppdrett.
- Stor tillit til mennesker og rotter. Kan vise noe dominant adferd, men fungerer fint i flokk og er uproblematisk ved intro.
- Ingen kjente sykdommer.
- Plutselig død. Funnet død i buret. Ikke obdusert, men kan være av samme årsak som Tweek.

Prins
- april 2012-05.03.14 (1 år og 11 mnd)
- Red eyed siames. Toppøret.
- Dyrebutikk. Ble hentet som 3 uker gammel.
- Svært usikker og stiv ved håndtering, men fungerte fint i flokk. Svært redusert syn, trolig blind.
- Avlivet grunnet alderdom.

Charlie
- April 2012-26.09.2014 (2 år og 6 mnd)
- Black husky. toppøret.
- Dyrebutikk. Hentet 4 uker gammel.
- Utrygg på mennesker (stiv ved håndtering men kunne roe seg etterhvert), men fungerte godt i flokk. Ble mer trygg og veldig kosete når han fylte 2 år gammel.
- LVI en gang.
- Avlivet grunnet alder.

Ford Focus.
- 15.15.13-01.07.15 (2 år og 1,5 mnd)
- Red eyed siames. Dumbo. Rex..
- Oppdrett (Bilmerke-kullet)
- Nysgjerrig og leken, men noe forsiktig ovenfor mennesker. Ikke redd, men liker ikke å bli løftet (men roer seg raskt ved håndtering). Fungerer godt i flokk. Uproblematisk intro.
- Avlivet pga plutselig sykdom. Så ut som en sprukket abcess ved høyre øre. Et par av hans brødre har blitt avlivet grunnet svulst i hodet.