Strø i hele bunnen blir dyrt,noen gode,billige alternativer?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

elijano

Strø i hele bunnen blir dyrt,noen gode,billige alternativer?

Post by elijano »

Er det noen som har gode billige alternativer til bunnstrø? Er veldig fornøyd med YesterdaysNews, men en pose varer ca 2 uker bare og koster 300-400 kr! Dette blir dyrt, og jeg lurer derfor på om noen har no billig alternativ som ikke lukter etter noen timer? Avispapir funker dårlig mot lukt her i gården ;)

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Har du eit gedigent bur siden det varer så kort?
Ein sekk yesterdays koster vel ca 200 kr etter det eg hugsar, heromkring... Er jo mulig du kan gå ned på mengden strø i bunn.

Ellers er jo fleecetepper, håndkler, gamle laken og slikt heilt greit å bruke, og er kjapt å slenge i vaskemaskina.

elijano

Post by elijano »

Jeg har et furet plus bur.. så mega er det vel ikke.
tror sekken jeg kjøpte kostet 375 kr ellerno :shock:
Har et lag med strø slik at det akkurat dekker hele bunnen..
kanskje jeg skal prøve fleece pledd. Men rottene mine griser sånn, det begynner ikke å lukte veldig fort da? :hm:

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

mjo, eg har fleeceteppe som bunn. Skifter det lett ut kvar 3-5 dag. Om du får dei til å bruke ein hjørnedo f.eks. så blir det mindre gris.

Veit ikkje akkurat kor stort furet plus er, men det er av den heilt vanlige firkanta burløysninga om eg hugsar rett?

Kor ofte brukar du bytte på buret? Ein halv sekk per veke virka veldig veldig mykje for min del... men om det er stort bunnareale så går det jo fort med litt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg bruker håndklær. Jeg synes bomull stinker mindre enn syntet. Begynte egentlig med det av tilfeldighet, men er veldig glad for at jeg gjorde det framfor å begynne med strø. Jeg har spart mye penger på det, og penger spart betyr flere leker og hengekøyer :geek:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Avis bruker jeg :thu:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg bruker også avis, fungerer kjempebra og er helt tydelig rottas førstevalg...i begynnelsen la jeg aviser i bunnen og støvfritt aspespon oppå + noen avisstrimler. Neste morgen hadde den lille gnomen dyttet alt sponet over i ett hjørne av buret og laget seg et deilig rede av avisstrimler i det andre hjørnet. Nå bruker jeg bare 2-3 lag med hele aviser i bunnen + en hel, strimlet avis. Fjerner stiftene først.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Er veldig lurt å ha avis nederst mot bunnen, og et lag med strø over. Mye enklere å gjøre reint, også trenger man ikke så mye strø.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har 2 furet tower bur. Det går ca 1 sekk Yesterdays news per bur. Det er de sekkene på 13,5 kg som koster 169kr.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

om du har muligheten til å handle på svinesund så er det billig strø der.

ellers så varierer nok prisene ganske mye på strøet..
jeg kjøpte CareFresh for 99kroner. Mens ett annet sted i norge kostet samme posen 500kroner.. Så varierer nok på andre merker også..
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Selger jo burstrø i nettbutikken til 200kr for en 12,5kg sekk. Den er jeg veldig fornøyd med, holder lenge, flott å se på, og lukter lite. Nå bruker jeg toalett til mine rotter, å det hjelper betydelig på lukten og strøet i bunnen kan ligge lenger med litt plukking av "pæler" ;). Bor man i akershus, er det mulig å hente, så man slipper frakt.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

yesdeardays news er bra, men det blir så mørk synes jeg. er det som de selger på ntf lysere?

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Ja, det er laget av tre og er lyst ;)

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Larm wrote:Jeg har 2 furet tower bur. Det går ca 1 sekk Yesterdays news per bur. Det er de sekkene på 13,5 kg som koster 169kr.
:shock: Hvor ofte skifter du på burene da? Her går det mest i avispapir, men så skifter jeg rundt tre ganger i uken da
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Hvis jeg bruker strø, bruker jeg 1 pose med 2 kg strø, hvis jeg skifter 1 gang ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply