Det STINKER i burene...

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Rottatouille

Det STINKER i burene...

Post by Rottatouille »

Ikke så rart egentlig, når det er 12 og 14 rotter i burene, da blir det litt tiss og bæsj..
Men nå er det nesten uutholdelig i heimen. Vaska begge bur i går, samt at vi vaska alle ungene med en fuktig klut.
Og hva møter oss i dag når vi stod opp? Jo, en stue som stinka møkk! Greit vi må vaske burene oftere nå enn når de bare var 2, men fra i går middagstid til i dag tidlig, og så enorm stank?

Hva rengjør dere burene med? Vi har bare brukt vann, men mener å huske fra vår kaninkarriere at det fantes et stoff som du kunne spraye i buret for å få vekk verste inngrodde lukta? Som var naturlig og ikke skadelig? Eller har jeg drømt?

Noen tips for å få vekk verste lukta?
Kommer nok av at gutta er blitt større og, og tisser i hytt og pine... Kjenner det er annerledes lukt nå enn før.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Den vanlige vasken (1-3 ganger i uka avhengig av lukt o.a.) tar jeg med en klut med varmt vann, men innimellom tar jeg en skikkelig skrubb med børste, varmt vann og såpe (Neutral oppvaskmiddel) i dusjen. Det pleier å hjelpe. Ellers bruker jeg håndklær som bunndekke, og skifter dette enten ved burvask eller oftere hvis det lukter. Sengeplassen/e pleier å stinke ganske raskt, så hengekøyer og/eller redemateriale byttes ofte. Avføringen plukkes ut daglig.

Forøvrig merker jeg at det lukter fortere nå i sommervarmen.

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Jeg spyler burene og vasker med en oppvaskkost. Har bare avispapir i bunnen nå, siden spon ikke anbefales, og tøystykker kunne vikle seg rundt føttene på ungene. Og bæsjer gjør de overalt, men ikke så rart egentlig. De har alt for små bur, men var det vi fikk tak i når situasjonen oppstod. Ikke har de større bur i dyrebutikken her heller.
Men nå skal vi få et gammelt bur hos Renya, og det gleder vi oss til. Skal blli godt å vite at småtassene har god nok plass. Gubben skal også lage et stort bur, av et gammelt minidrivhus. Må bare få tak i netting som er småmasket nok :lol:
Skjønner jo at sommervarmen gjør sitt, men det får nå være måte på :lol:
Får vaske daglig, skjønner jeg :akt: :hm:

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

unger stinker mer enn de voksne altså, det merka jeg voldsomt hvertfall!! Men de søte små veier litt opp for det da ;)
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Du kan jo gå til anskaffelse av et annet strø, da avispapir lukter fryktlig. yesterdays news(pellets) er et flott strø, og gnavz kan brukes(lukter litt i seg selv) samt trebiter laget av osp.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Rottatouille

Post by Rottatouille »

kikky wrote:Du kan jo gå til anskaffelse av et annet strø, da avispapir lukter fryktlig. yesterdays news(pellets) er et flott strø, og gnavz kan brukes(lukter litt i seg selv) samt trebiter laget av osp.
Finnes ikke i butikken her, men skal anbefale henne å ta inn. Skal snart til den store byen, og da får vi shoppe både pellets i strøform og for.

Rottatouille

Post by Rottatouille »

h3gzi wrote:unger stinker mer enn de voksne altså, det merka jeg voldsomt hvertfall!! Men de søte små veier litt opp for det da ;)
Ungene stinker masse, men de ble vasket i går, da luktet de nuuudelig :P

Men mora stinker veldig nå, for ungene tisser nok på henne :-x

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja, det blir jo sånn med så mange på en gang! ;) Avis papir lukter sterkt veldig fort vet jeg, hvis det kan hjelpe...
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Vi selger Beekay-strø i nettbutikken. Jeg er veldig fornøyd med det!

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Da fikk vi tak i både større bur og yesterdays news, så da håper vi på bedring :P

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Så flott, håper det hjelper på stanken =)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Så bra =) Ja, har hørt at yesterday news funker bra på lukt ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Sonija

Post by Sonija »

jeg må da si at mine lukter ikke noe spessielt.
kan det være de står sammen med hamstrene? fuglene er også i samme rom.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Sonija wrote:jeg må da si at mine lukter ikke noe spessielt.
Du må huske at Rottatouille hadde/har 24 rotter, ikke 2 :geek:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Det er sånn det er å ha rotter :lol:

Post Reply